Gdynia i Pomorze mają strategiczne znaczenie dla obronności kraju oraz gospodarki. Dlatego w naszym mieście i regionie planowane są inwestycje, które wzmocnią rozwój przemysłu, szlaków komunikacyjnych czy handlowych, a także bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej. Rozmawiali o tym uczestnicy konferencji „Przyszłość Gdyni i Pomorza – megaprojekt dla regionu i Polski”, która odbyła się 5 maja w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Podczas spotkania wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek potwierdzili realizację Drogi Czerwonej. Zwrócili też uwagę na konieczność modernizacji Estakady Kwiatkowskiego. Na Pomorzu powstanie również Zielony Okręg Przemysłowy.
W poniedziałek, 5 maja oczy całej Polski były zwrócone na Gdynię. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja „Przyszłość Gdyni i Pomorza – megaprojekt dla regionu i Polski” poświęcona nowoczesnemu spojrzeniu na rozwój Pomorza i jego strategicznej roli w gospodarce oraz bezpieczeństwie narodowym. Zorganizowało ją Ministerstwo Obrony Narodowej we współpracy z Gdynią i Rumią. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele rządu, parlamentarzyści, samorządowcy, a także eksperci ze środowisk biznesowych i naukowych.
Na to, jak ważne dla polskiej obronności i gospodarki są Gdynia i Pomorze, zwracał uwagę Władysław Kosiniak-Kamysz – wicepremier, minister obrony narodowej.
Priorytetem rządu jest bezpieczeństwo i gospodarka. Te dwie wartości spotykają się w Gdyni. Miejsce to jest szczególne, ponieważ zagrożenia dotyczące Morza Bałtyckiego są największe od zakończenia II wojny światowej. Dlatego jesteśmy dzisiaj tutaj i dlatego od początku naszej kadencji intensywnie się tym zajmujemy. Podejmujemy wszelkie działania na rzecz zabezpieczenia infrastruktury krytycznej, dostępu do szlaków komunikacyjnych i transportowych. Rozbudowa portu w Gdyni i Gdańsku, budowa agroportu, rozwój portów kontenerowych – wszystkie te działania odzwierciedlają strategiczne podejście do Morza Bałtyckiego. Będziemy to wzmacniać – podkreślał szef Ministerstwa Obrony Narodowej.
Aby było to możliwe, potrzebna jest kooperacja z samorządami i realizacja strategicznych inwestycji. Należą do nich budowa Drogi Czerwonej i modernizacja Estakady Kwiatkowskiego. Na Pomorzu powstanie też Zielony Okręg Przemysłowy. A wszystko to jest wpisane w projekt „Kaszubia”. Jak podkreślają rządzący, ma być to program wieloletni, rozpisany na dekady.
Mamy wielki, ambitny plan „Kaszubia”. Chcemy, żeby był on punktem odniesienia dla całej Polski. Projekt Zielonego Okręgu Przemysłowego wykorzystującego bezpieczeństwo i gospodarkę, szlaki komunikacyjne, transportowe i handlowe oraz budującego potencjał z wykorzystaniem najtańszej i najbliżej zlokalizowanej energii. „Kaszubia” stawia na rozwój przemysłu w oparciu o energię tutaj wytwarzaną i bezpieczeństwo inwestycji infrastrukturalnej. Jesteśmy w takiej drużynie, w takim zespole, który potrafi to stworzyć. Samorządowcy, parlamentarzyści i rząd razem z mieszkańcami tego terenu będą budować wielki projekt – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej.
Zdjęcia i montaż: Michał Sałata
Działania w ramach projektu zaczną się właśnie od Drogi Czerwonej. Jej powstanie jest konieczne dla realizacji założeń „Kaszubii”. A to dlatego, iż droga ta zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym trasą S6. Usprawni także komunikację z sąsiednimi gminami.
Dzisiaj cała Polska wie o Drodze Czerwonej. Od dawna mówiono o potrzebie jej budowy. Nie było to zauważone przez naszych poprzedników. Dlatego dla mnie stało się absolutnym priorytetem. Czy z pieniędzy europejskich, czy z pieniędzy budżetu państwa polskiego Droga Czerwona zostanie zrealizowana. I to nie jest obietnica. To jest nasza determinacja. Coraz więcej osób słyszy też o Estakadzie Kwiatkowskiego i potrzebie jej modernizacji. Te dwie inwestycje są strategiczne ze względu na rozwój państwa polskiego, bezpieczeństwa i gospodarki. Dlatego wspólnie Ministerstwem Infrastruktury, ale też z Ministerstwem Finansów podejmujemy działania, żeby zabezpieczyć środki. Stawiamy jasno i wyraźnie Drogę Czerwoną i inne infrastrukturalne inwestycje jako absolutny priorytet. W 2026 roku budowa ma się rozpocząć. Ten rok jest ostatnim rokiem planowania, zabezpieczenia środków, a przyszły rok powinien być tym rokiem. do spoczęcia strategicznej inwestycji – podkreśla szef Ministerstwa Obrony Narodowej.
Dla bezpieczeństwa nie tylko regionu, ale również całej Polski, istotne jest wzmocnienie portu w Gdyni, który jest portem podwójnego przeznaczenia. I o ile wszyscy przez lata rozumieli, iż port gdyński to gospodarka, o tyle – mam wrażenie – iż zapomniano, iż jego drugim przeznaczeniem jest obronność państwa. Możemy mieć najlepszą Marynarkę Wojenną, ale bez Drogi Czerwonej, bez zadbania o Estakadę Kwiatkowskiego, o której teraz również cała Polska często słyszy, ten port nie będzie spełniał należycie swojej funkcji. Dzisiaj bezpieczeństwo całego kraju leży w moim mieście. Jednak Gdynia to nie tylko bezpieczeństwo, to również konieczność pobudzenia gospodarczego, m.in. zatrzymania procesów depopulacji, które dotykają moje miasto. Zapowiadane inwestycje w bezpieczeństwo, infrastrukturę, energetykę, to inwestycje, które zapewnią dobre miejsca zatrudnienia, przyprowadzą do miasta nowych mieszkańców i będą stanowić wartość dodaną nie tylko dla mojego miasta, ale również dla całego regionu – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Jestem ogromnie zbudowany, ponieważ w zasadzie od 2014 roku zabiegaliśmy o wszystkie te inwestycje – drogowe, kolejowe, ideę doliny logistycznej Portu Gdynia czy te dotyczące rozwoju gospodarczego. Mówimy o terenach powiatu puckiego, wejherowskiego i Gdyni oczywiście. Natomiast „Kaszubia” to znacznie rozszerza, dlatego cieszę się ogromnie – dodaje Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.
Po uroczystym otwarciu konferencji rozpoczęły się ekspercie panele dyskusyjne. Pierwszy z nich dotyczył gospodarki i przemysłu jako zielonej siły Pomorza. Drugi skupiał się na społeczeństwie w kontekście kultury regionu i jakości życia. Trzeci był na temat kaszubskiej sieci samorządów i siły jej współpracy. A czwarty dotyczył bezpieczeństwa Pomorza i Polski. Miasto reprezentowali: Aleksandra Kosiorek – prezydent Gdyni, Tadeusz Szemiot – przewodniczący Rady Miasta Gdyni oraz Bartłomiej Austen – wiceprezydent Gdyni.
Magdalena Czernek
fot. Michał Sałata
UM Gdynia