Wiemy jaką długość tuneli wydrążyły Kinga i Jadwiga

tv28.pl 2 godzin temu

Na facebookowej stronie pojawiła się informacja dotycząca drżonego tunel z Męciny do Pisarzowej.

Kinga i Jadwiga dają radę! Wydrążyły już odpowiednio 1600 i 600 metrów tuneli pod Pisarzową. Największa inwestycja Polskich Linii Kolejowych SA na południu kraju nie zwalnia tempa – czytamy w opublikowanej informacji.

Jadwiga i Kinga bez ustanku budują pod ziemią dwa tunele, dzięki którym skrócimy podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Potężne tarcze TBM, pracujące przy największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. na południu kraju, wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Modernizacja linii kolejowej 104, której częścią jest budowa tuneli, współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Ponad 1600 metrów – taką długość ma w tej chwili tunel ewakuacyjny, który buduje tarcza TBM Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton jako pierwsza przystąpiła do pracy. W sumie ma do wykonania 3750 metrów podziemnej budowli, która będzie ulokowana obok większego tunelu dla pociągów. Ten powstaje dzięki pracy Jadwigi, potężniejszej maszyny o wadze ok. 2,5 tys. ton. Drugi obiekt jest dużo większy, bo ma niemal 11 metrów średnicy, ale długość będzie mieć identyczną. Od czerwca większa tarcza TBM wwierciła się na niemal 600 metrów w głąb górotworu. Dystans ten z każdym dniem rośnie. Dziś plac budowy w Męcinie odwiedzili europejscy kolejarze uczestniczący w Europejskich Dniach Bezpieczeństwa Kolejowego. To okazja na bliższe przyjrzenie się jednej z największych inwestycji PLK SA w kraju.

– Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Prace przy tunelach to ważna część modernizacji linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. By skrócić przejazd pociągów zaplanowano nowy przebieg torów, z wykorzystaniem także estakad i wiaduktów. Docelowo pociągi będą mogły poruszać się tędy z prędkością do 160 km/h. w tej chwili prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na pięciu odcinkach. Na trzy kolejne fragmenty: Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów prowadzimy postępowania przetargowe.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl.

Źródło PKP PLK S.A.

Idź do oryginalnego materiału