“Gazeta Wyborcza” odnotowała największy spadek sprzedaży (o 19,2%) wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszym kwartale 2025 r. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa (PBC), średnia sprzedaż jej wydań wyniosła 28 948 egz., co oznacza spadek o prawie jedną piątą w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Dla porównania, inne główne tytuły zanotowały mniejsze spadki: “Fakt” – 9,3%, “Super Express” – 12,9%, “Dziennik Gazeta Prawna” – 11%, a “Rzeczpospolita” – tylko 6,8%.
Jeśli chodzi o szerszy kontekst “mediów” (w tym portale internetowe czy TV), trend spadkowy prasy drukowanej jest powszechny w całej branży, ale “Wyborcza” wyróżnia się procentowo wśród dzienników. W 2024 r. zanotowała podobny, największy spadek wśród dzienników (ok. 20% w całym roku).
Dane za II kwartał 2025 r. wskazują na dalsze spadki dla większości tytułów, w tym kilkunastoprocentowy dla “Wyborczej”.
Poniżej: Tytuł Średnia sprzedaż (I kw. 2025) Spadek r/r
Fakt 106 533 egz. -9,3%
Super Express 59 980 egz. -12,9%
Gazeta Wyborcza 28 948 egz. -19,2%
Rzeczpospolita 23 799 egz. -6,8%
Dziennik Gazeta Prawna 21 629 egz. -11%
Dane dotyczące sprzedaży tygodników opinii za I kwartał 2025 r. (na podstawie raportów Polskich Badań Czytelnictwa – PBC). Segment ten również odnotował spadki rok do roku, ze średnim wynikiem na poziomie 11,7% dla dziewięciu monitorowanych tytułów (łączna średnia sprzedaż ogółem: 415 878 egz., wobec 470 970 egz. w I kw. 2024 r.). Największy procentowy spadek zanotowała “Gazeta Polska” (o 23,3%), co jest znacznie głębsze niż w przypadku dzienników (gdzie “Gazeta Wyborcza” straciła 19,2%). Liderem pozostaje “Polityka”, ale i ona straciła prawie 10%. Sprzedaż e-wydań rośnie w niektórych tytułach (np. o 44,8% dla “Gościa Niedzielnego”), co łagodzi ogólny trend spadkowy w druku.Oto zestawienie kluczowych tytułów (średnia sprzedaż ogółem i spadek r/r):Tytuł
Średnia sprzedaż (I kw. 2025) Spadek r/r
Tygodnik Angora 123 775 egz. -12,2%
Polityka 72 753 egz. -9,6%
Gość Niedzielny 54 458 egz. -8,3%
Newsweek Polska 56 740 egz. -8,3%
Sieci ok. 40 000 egz. (szac.) -15% (ok.)
Tygodnik do Rzeczy ok. 30 000 egz. (szac.) -14% (ok.)
Gazeta Polska 26 646 egz. -23,3%
Tygodnik Powszechny 19 337 egz. -11,8%
Przegląd 10 938 egz. -ok. 10%
Dane za inne segmenty tygodników (np. lifestylowe czy kobiece) są mniej szczegółowe w raportach kwartalnych, ale jeżeli chodzi o tygodniki opinii – to one dominują w analizach spadków prasy drukowanej. Trend jest podobny do dzienników: digitalizacja ratuje sytuację, ale druk traci.