200 mln na Port Morski w Elblągu

bogatyregion.pl 1 godzina temu

Komisja Europejska dała zielone światło na wykorzystanie funduszy unijnych na inwestycje portowe i okołoportowe w Elblągu z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027. Dzięki temu na rozwój naszego portu z unijnej kasy popłynie aż 200 mln złotych. Inwestycjom w porcie poświęcony był dzisiejszy briefing prasowy z udziałem posła do Parlamentu Europejskiego Jacka Protasa, marszałka województwa warmińsko-mazurskiego Marcina Kuchcińskiego, prezydenta Elbląga Michała Missana, członka zarządu województwa Roberta Turleja i dyrektora elbląskiego portu Arkadiusza Zglińskiego.

Komisja Europejska dała zielone światło na inwestycje portowe i okołoportowe w Elblągu. To ponad 39 mln euro dofinansowania. Blisko 20 mln euro na komponent drogowy i ponad 20 mln euro na komponent portowy. To wyjątkowa chwila nie tylko dla Elbląga ale również dla regionu warmińsko – mazurskiego a choćby dla makroregionu. Te negocjacje nie były łatwe i była to praca zespołowa i swego rodzaju sztafeta Samorząd Województwa swój odcinek dowiózł do mety i pora na przekazanie sztafety dalej. Przed nami wyjątkowe inwestycje. Cieszmy się, bo to istotny moment dla naszego regionu i kraju podkreślał Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

Marszałek podziękował również wszystkim, którzy uczestniczyli w procesie negocjacji z Komisją Europejską

  • Szczególnie europosłowi Jackowi Protasowi, bez którego wsparcia w Brukseli byłoby to trudne albo wręcz niemożliwe. Dziękuję Prezydentowi Michałowi Missanowi za współpracę i ciągłą wymianę dokumentów, które były nam potrzebne. Podziękowania również dla przedstawicieli ministerstwa oraz Waszego człowieka z Zarządzie Województwa – Roberta Turleja, który odpowiada za środki unijne – mówił.

Przypomnijmy – Komisja Europejska wstrzymywała zgodę na wykorzystanie tych pieniędzy, ponieważ pojawiły się zastrzeżenia związane m.in. z realizacją budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. KE miała także wątpliwości, co do opłacalności planowanych inwestycji oraz ich wpływu na środowisko.

Po to zostałem europosłem, żeby reprezentować interesy naszego regionu. Port w Elblągu jest nierozerwalnie łączony z inwestycją przekopu przez mierzeję wiślaną, a ta inwestycja przez poprzedni Rząd była prowadzona niestety z połamaniem wszelkich zasad i procedur, których domagała się Komisja Europejska. Atmosfera wokół elbląskiego portu w Brukseli nie była najlepsza, do tego jeszcze próby znacjonalizowania tego portu – to wszystko wbrew pozorom docierało do Brukseli. Zaczęliśmy więc od budowania dobrej atmosfery i przekonania decydentów, iż ten port będzie funkcjonował i wpisze się w sieć portów polskich i europejskich. Po drugie, iż nie będzie stanowił niezdrowej konkurencji dla portów w Trójmieście i po trzecie wpisze się w strategię rozwoju województwa warmińsko – mazurskiego i będzie dla niego bodźcem rozwojowym i przyciągnie nowych inwestorów – mówił Jacek Protas, poseł do PE.

Jak podkreślał europoseł nie bez znaczenia dla sukcesu negocjacji był też argument wyjątkowej rangi portu w Elblągu w obliczu nowej sytuacji geopolitycznej.

To największy bodziec rozwojowy od 50 lat, czyli od roku 1975, kiedy powstawało województwo elbląskie. Środki na rozwój portu ale też pogłębienie toru wodnego przez Rząd to gwarancja, iż Elbląg będzie się rozwijał. Połowa z tych pieniędzy będzie przeznaczona na rozwój infrastruktury portowej – powiększenie obecnego i budowę nowego terminala. Druga część będzie przeznaczona na drogi łączące te terminale. Mam na myśli ul. Mazurską, jak również dwie łącznice na ul. Radomskiej. Później będziemy myśleli o drugim moście, ale to już perspektywa kolejna. Bardzo wszystkim dziękuję i zrobię wszystko, aby nie zmarnować tego bodźca. Elbląg ma swoje pięć minut w historii i mamy zamiar wykorzystać ten czas – zaznaczył Michał Missan, prezydent Elbląga.

Jak przypomniał prezydent aktualnie trwa konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania i rozwoju portu, ogłoszony przez elbląski samorząd. Uczestniczą w nim cztery firmy projektowe. Na przygotowanie prac mają one czas do 12 stycznia 2026 roku.

Artykuł pochodzi z najnowszego wydania Gazety Bogaty Region. Chcesz zobaczyć resztę artykułów?
Kliknij i zobacz wersję e-wydania

Idź do oryginalnego materiału