Młoda Polonia z Australii debatuje w Wiktoriańskim Parlamencie

portalpolonii.com.au 1 godzina temu

Gmach Parlamentu Wiktoriańskiego w Melbourne na jeden dzień stał się miejscem debaty młodzieży polonijnej z Australii. We wtorek, 30 września 2025, czternastka dziewcząt i chłopców z Nowej Południowej Walii, Tasmanii, Wiktorii i Zachodniej Australii starła się na argumenty, próbując wytłumaczyć czy rzeczywiście zmuszanie dzieci emigrantów do nauki polskiego przynosi więcej szkody niż pożytku.

Dyskusji przysłuchiwała się publiczność licznie zebrana w sali Legislative Council Committee: członkowie rodzin debatantów, przedstawiciele organizacji i mediów polonijnych, a także goście specjalni. Korpus dyplomatyczny RP w Australii reprezentowali Piotr Rakowski, Konsul Generalny RP w Sydney i Andrzej Soszyński, Honorowy Konsul Generalny RP w Melbourne.

Z Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego przyjechała trzyosobowa delegacja w składzie: dr Urszula StarakiewiczKrawczyk, dyrektor IRJP, Izabela SiekierskaRosiak, kierownik w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej i Wioletta Kuberska, ekspert w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej.

Dorota Mróz, mama debatantki, Andrzej Soszyński, Izabella Siekierska-Rosiak, Wioletta Kuberska

Wydarzenie rozpoczęła Anna Cietrzewska, Marszałek Debaty, pokrótce opowiadając o projekcie i omawiając zasady debaty oksfordzkiej. Potem głos należał już tylko do młodzieży. Drużyny propozycji i opozycji naprzemiennie prezentowały swoje argumenty. O prawidłowy przebieg debaty i mierzenie czasu dbał David Babula, Sekretarz Debaty.

Ania Cietrzewska, Marszałek Debaty
David Babula, Sekretarz Debaty, sprawdza ustawienia sprzętu przed rozpoczęciem debaty

Zwolennicy tezy

Główna strategia drużyny propozycji skoncentrowała się na udowodnieniu, iż przymusowa nauka języka polskiego jest szkodliwa dla dziecka, nieefektywna i nieuzasadniona w kontekście życia emigracyjnego. Drużyna zwolenników tezy nie była przeciwko językowi polskiemu, ale przeciwko metodzie opartej na przymusie.

Argumentacja skupia się na dowodzeniu, iż przymusowa nauka języka polskiego u dzieci emigrantów prowadzi do poważnych szkód emocjonalnych, wywołując stres, bunt, poczucie wyobcowania i – w skrajnych przypadkach – odrzucenie polskiej kultury. Ponadto, narzucone lekcje w weekendy odbierają dzieciom wolny czas potrzebny na integrację lokalną i rozwój pasji, co pogłębia ich izolację społeczną. Mówcy zwrócili uwagę na działania alternatywne takie ja budowanie więzi z polskością poprzez wybór i inspirację oraz wykorzystanie technologii do komunikacji, które mogą przynieść więcej korzyści w procesie nauczania języka.

Drużyna propozycji podkreśliła, iż przymus łamie zaufanie, budzi opór i oddala dziecko od polskości. Metoda narzucania nauki polskiego kłóci się także z rolą rodzica, który powinien dbać o dobrostan swojego dziecka. W podsumowaniu zaznaczono, iż język polski powinien być mostem budowanym z miłości i wyboru, a nie murem zbudowanym z przymusu.

Drużyna propozycji (od lewej): Sara, Julianna, Maria, Nicholas, Tobiasz, Izabella. Brakuje Oliwii – pierwszej mówczyni
Oliwia – mowa 1
Tobiasz – mowa 3
Maria – mowa 5
Julianna – Ad Vocem
Izabella – mowa 2
Nicholas – mowa 4
Sara – Ad Vocem

Przeciwnicy tezy

Głównym założeniem drużyny opozycji było przekonanie, iż przymus jest niezbędny, ponieważ dzieci nie mają pełnej świadomości korzyści z nauki języka i bez zewnętrznej motywacji nie podejmą wysiłku wymaganego do utrzymania polszczyzny.

Głównym założeniem tej argumentacji było to, iż przymusowa nauka języka polskiego jest kluczowa dla zapewnienia dzieciom emigrantów długoterminowych korzyści i możliwości. Znajomość języka jest fundamentalna dla utrzymania tożsamości kulturowej i poczucia przynależności, a także znacząco ułatwia potencjalny powrót i odnalezienie się w polskim systemie. Ponadto, dwujęzyczność zapewnia lepsze perspektywy zawodowe oraz umożliwia budowanie i wzmacnianie silnych więzi międzypokoleniowych i społecznych w Polonii.

Kontrargumentacja opozycji twierdziła, iż ogromne korzyści długoterminowe płynące z dwujęzyczności w pełni usprawiedliwiają konieczny wysiłek i przymus, którego dzieci unikają z powodu braku świadomości. Podkreślano, iż negatywne skutki przymusu są minimalizowane, gdyż nauka języka od rodziców jest prostsza niż opanowanie jakiegokolwiek innego języka obcego.

Drużyna opozycji (od lewej): Gabrielle, Veronica, Hanka, Helena, Albert, Aniela, Filip
Gabrielle – mowa 1
Helena – mowa 3
Aniela – mowa 5
Hanka – Ad Vocem
Veronica – mowa 2
Albert – mowa 4
Filip – Ad Vocem

Po prezentacji wszystkich argumentów, sędziowie udali się na obrady. Grono sędziowskie w składzie: Piotr Rakowski, Konsul Generalny RP w Sydney; dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektor IRJP; dr Sylwia GrędaBogusz OAM, nauczyciel akademicki (Royal Melbourne Institute of Technology), prezes Polskiego Biura Opieki Społecznej „PolCare”, sekretarz Federacji Polskich Organizacji w Wiktorii; dr Piotr Kipka, językoznawca, nauczyciel akademicki (La Trobe University), nauczyciel w Polskiej Szkole im. Mikołaja Kopernika w St Albans; Magdalena Delport, nauczyciel w australijskim systemie edukacji, koordynator i nauczyciel w Polskiej Szkole Sobotniej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rowville; Klaudia Maciejewska – członkini Zarządu Fundacji Polska Debatuje (online), stanęło przed trudnym zadaniem mającym na celu wyłonienie zwycięskiej drużyny. Minimalną różnicą głosów, w stosunku 4:2, zwyciężyła drużyna opozycji.

Sędziowie (od lewej): Magdalena Delport, dr Piotr Kipka, dr Sylwia Gręda-Bogusz OAM, dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, Konsul Piotr Rakowski
Konsul Piotr Rakowski, dr Starakiewicz-Krawczyk, Justyna Tarnowska, koordynator projektu

Wydarzenie zakończyło się wręczeniem uczestnikom i sędziom dyplomów i upominków. Członkowie Komisji Rekrutacyjnej oceniającej kandydatów do projektu oraz opiekunowie uczestników podczas pobytu w Ośrodku Młodzieżowym „Polana” otrzymali pamiątkowe dyplomy. Poczęstunek w formie bufetu koktajlowego poprzedziła sesja zdjęciowa w auli Queen’s Hall.

Uczestniczki i uczestnicy pierwszej Polonijnej Debaty Młodych w Australii. Tylni rząd (od lewej): Nicholas, Izabela, Gabrielle, Albert, Aniela, Tobiasz, Helena, Oliwia. Przedni rząd (od lewej): Sara, Veronica, Hanka, Maria, Julianna, Filip

Znaczącym punktem wydarzenia było spotkanie uczestników debaty z Hon. Natalie Suleyman MP, Minister ds. Młodzieży, Weteranów, Małych Przedsiębiorstw i Zatrudnienia. Posłanka Rządu Wiktoriańskiego od początku wspierała Federację Polskich Organizacji w Wiktorii przy organizacji projektu Polonijnej Debaty Młodych w Australii.

Uczestnicy, goście i organizatorzy z Hon. Natalie Suleyman MP

O pojekcie

Celem projektu „Polonijna Debata Młodych w Australii” był rozwój kompetencji społecznych, obywatelskich i językowych uczestników, a także promocja polskiego dziedzictwa kulturowego w środowisku australijskiej Polonii. Inicjatywa miała charakter edukacyjny – młodzież polonijna wzięła udział w cyklu ośmiu warsztatów online, podczas których doskonaliła umiejętności oratorskie, argumentacyjne oraz pracy zespołowej. Zajęcia prowadzili trenerzy z Fundacji „Polska Debatuje”.

W trakcie warsztatów uczestnicy dyskutowali na tematy związane z edukacją obywatelską, spośród których wybrano ostateczny temat debaty.

Pośrednim celem projektu była integracja młodzieży polonijnej. Uczestnicy, pochodzący z czterech australijskich stanów, spotkali się w Ośrodku Młodzieżowym „Polana” w Healesville, prowadzonym przez Związek Polaków w Melbourne, aby poznać się, zintegrować i zainspirować. Nie zabrakło także zwiedzania lokalnych atrakcji turystycznych m.in. Healesville Sanctuary, National Gallery of Victoria i Eureka Skydeck.

Ognisko integracyjne (FB Polana Camp)
W ogrodzie botaniczno-zoologicznym Healesville Sanctuary (FB Polana Camp)
Przed wyjazdem do Melbourne (FB Polana Camp)

Podziękowania

W imieniu Federacji Polskich Organizacji w Wiktorii, organizatora projektu, pragnę serdecznie podziękować organizacjom partnerskim i osobom zaangażowanym w przedsięwzięcie:

Fundacji „Polska Debatuje”: Hannie Szeremeti za wsparcie eksperckie i pomoc w organizacji warsztatów, a trenerom za poprowadzenie warsztatów.

Związkowi Polaków w Melbourne za ugoszczenie uczestników w Ośrodku Młodzieżowym „Polana”.

Joannie Sypce, Justynie Podolskiej, Sammer Bartczak-Zielak i Julii Augustyn za opiekę nad uczestnikami.

Ani Cietrzewskiej i Davidowi Babuli za pełnienie zaszczytnych funkcji Marszałka i Sekretarza Debaty.

Gronu sędziowskiemu – Piotrowi Rakowskiemu, dr Urszuli Starakiewicz-Krawczyk, dr Sylwii Grędzie-Bogusz OAM, dr. Piotrowi Kipce, Magdalenie Delport i Klaudii Maciejewskiej – za wnikliwe przysłuchiwanie się debacie, ocenę wypowiedzi i wydanie wyniku.

Red. Magdalenie Jaskulskiej z „Tygodnika Polskiego”, red. Jerzemu Krysiakowi z Radia 3ZZZ i red. Dariuszowi Buchowieckiemu z Radia SBS Polish za obecność i przygotowanie relacji z wydarzenia.

Henrykowi Leś i Richardowi Lenartowiczowi za nagrywanie debaty i montaż nagrania.

Jackowi Laskowskiemu za fotograficzne udokumentowanie tego historycznego wydarzenia.

Tomaszowi Bartczakowi za obsługę nagłośnienia debaty.

Zespołowi wiktoriańskiej federacji i Polskiego Biura Opieki Społecznej „PolCare” za wszelką pomoc i wsparcie logistyczne podczas realizacji projektu.

Partnerom Honorowym – Radzie Naczelnej Polonii Australijskiej, Ambasadzie RP w Canberze i Konsulatowi Generalnemu RP w Sydney – za wsparcie procesu rekrutacji i promocję projektu.

Partnerom Medialnym – TVP Polonii, Polonijnej Agencji Informacyjnej, „Tygodnikowi Polskiemu”, portalowi Puls Polonii, Polskiej Sekcji Radia 3ZZZ – za wsparcie promocji projektu.

Instytutowi Rozwoju Języka Polskiego za dofinansowanie projektu, a Fundacji „Wolność i Demokracja” – za opiekę nad projektem.

Obejrzyj pełną fotorelację z projektu.

Organizacja projektu została dofinansowana przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa w ramach dotacji celowej na podstawie umowy o dofinansowanie z 08.2025 w ramach wykonywania zadania „Polonijne debaty młodych – Australia” realizowanego w ramach „Inicjatyw uzupełniających działania IRJP”. Operatorem projektu była Fundacja Wolność i Demokracja.

Sponsorem części rekreacyjno-integracyjnej było Polskie Biuro Opieki Społecznej „PolCare”.

Justyna Tarnowska
Koordynator projektu

Zdjęcie tytułowe: uczestnicy, goście i organizatorzy projektu „Polonijnej Debaty Młodych w Australii”. Parlament Wiktoriański w Melbourne, 30 września 2025 (fot. Jacek Laskowski)

Zdjęcie, jeżeli nie podano inaczej, są autorstwa Jacka Laskowskiego.

Idź do oryginalnego materiału