Linia 203 do elektryfikacji. Krótki odcinek wpisany do Krajowego Programu Kolejowego

3 godzin temu
Program masowej elektryfikacji linii kolejowych ma być odpowiedzią na komunikacyjne wykluczenie północnej części województwa lubuskiego. W nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego ma znaleźć się zadanie dotyczące elektryfikacji ponad 1000 kilometrów linii. Wśród priorytetów wskazanych przez PKP PLK jest ciąg od Szamotuł przez Międzychód i Gorzów do Szczecina.


W Lubuskiem kluczową inwestycją ma być elektryfikacja 40-kilometrowego odcinka Gorzów – Kostrzyn oraz budowa dwóch nowych łącznic kolejowych w Kostrzynie nad Odrą. To otworzy nowe możliwości nie tylko dla podróży regionalnych, ale także dla połączeń dalekobieżnych, które mogłyby przebiegać przez Gorzów.


W aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego nie ujęto elektryfikacji odcinka z Gorzowa do Krzyża. To działanie zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami wiceministra Malepszaka, który wskazał, iż modernizacja całej linii 203 jest nieopłacalna. Wszystko więc wskazuje na to, iż w tej chwili bardzo popularny odcinek pomiędzy Gorzowem a Krzyżem, w dłuższej perspektywie – po wybudowaniu linii Gorzów – Międzychód – Poznań – straci na znaczeniu. Stanie się jedynie lokalną linią obsługiwaną przez spalinowe szynobusy.


Co oznaczają zmiany dla mieszkańców?


Dzięki elektryfikacji i modernizacji infrastruktury Gorzowianie mogliby zyskać nowe, bezpośrednie połączenie kolejowe z nadmorskimi kurortami – Świnoujściem i Międzyzdrojami. Nowa trasa otworzyłaby także możliwość przejazdu z Gorzowa przez Kostrzyn do Zielonej Góry i Wrocławia.


Największą zmianą byłoby jednak uruchomienie dalekobieżnego pociągu na trasie Warszawa – Poznań – Międzychód – Gorzów – Kostrzyn – Szczecin – Świnoujście. To rozwiązanie otworzyłoby północne Lubuskie na krajową siatkę połączeń i pozwoliłoby odciążyć linię przez Stargard.


Ile to będzie kosztować?


Koszt modernizacji i elektryfikacji samego odcinka Gorzów – Kostrzyn to około 2 miliardy złotych. To ogromna suma, ale inwestycja ta ma przynieść długofalowe korzyści nie tylko mieszkańcom, ale także gospodarce regionu. Ostateczna lista projektów objętych finansowaniem ma zostać opublikowana w najbliższym czasie. Wiadomo jednak, iż poprawa infrastruktury kolejowej w północnym Lubuskiem stała się jednym z tematów ogólnokrajowej dyskusji o wykluczeniu komunikacyjnym.
Idź do oryginalnego materiału