W 2023 roku udział odnawialnych źródeł energii w sektorze transportowym UE osiągnął poziom 10,8%, co oznacza wzrost o 1,2 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2022. Mimo to, do osiągnięcia celu wyznaczonego na 2030 rok (29%) wciąż pozostaje znacząca luka.
Szwecja jako jedyny kraj członkowski już przekroczyła cel na 2030 rok, osiągając 33,7% udziału OZE w transporcie. Na kolejnych miejscach znalazły się Finlandia (20,7%), Holandia (13,4%) i Austria (13,2%). Na przeciwnym biegunie znajdują się Chorwacja (0,9%), Łotwa (1,4%) i Grecja (3,9%).
Dynamika zmian
Największe wzrosty udziału energii odnawialnej w transporcie w latach 2022-2023 odnotowano w Szwecji (wzrost o 4,9 punktu procentowego) oraz w Austrii i Portugalii (po 2,5 punktu). Jednocześnie niektóre kraje zanotowały spadki – największe na Łotwie (-1,7 punktu), w Chorwacji (-1,5 punktu) i Rumunii (-0,9 punktu).
Wyzwania w realizacji celów
Aby osiągnąć cel wyznaczony na 2030 rok, UE musiałaby zwiększać udział OZE w transporcie średnio o 2,6 punktu procentowego rocznie w latach 2024-2030. To znaczące wyzwanie, biorąc pod uwagę, iż średni roczny wzrost w latach 2014-2023 wynosił zaledwie 0,43 punktu procentowego.
![](https://i0.wp.com/zielonyrozwoj.pl/wp-content/uploads/2025/02/image-3-1024x576.png?resize=640%2C360&ssl=1)
Te dane pokazują, iż mimo postępów w transformacji energetycznej transportu, osiągnięcie celów na 2030 rok będzie wymagało znaczącego przyspieszenia i intensyfikacji działań w większości państw członkowskich.
Źródło: Eurostat