Tańsza konkurent baterii litowych wchodzi do gry

2 godzin temu

Baterie sodowo-jonowe dotychczas traktowane jako uboższy kuzyn akumulatorów litowych nie tylko zyskują na popularności, ale stają się dla nich coraz lepszą alternatywą. Seria dobrych wiadomości nadeszła w ciągu ostatnich kilku miesięcy, a zaczęło się od tego że BYD ogłosiło w lipcu uruchomienie pierwszej na świecie linii do ich masowej produkcji.

Zakład o początkowej rocznej wydajności 30GWh wytwarza baterie o gęstość energii 160Wh/kg – porównywalną z dominującymi bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi – przy jednoczesnym utrzymaniu 85 proc. pojemności choćby w temperaturze -20°C. ​Niedługo później we wrześniu Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) ogłosiło osiągnięcie kolejnego kamienia milowego: jego bateria sodowo-jonowa Naxtra jako pierwsza przeszła certyfikację nowego krajowego standardu Chin. Akumulator może osiągnąć 80 proc. naładowania w zaledwie 15 minut w temperaturze pokojowej i zapewnia wiodącą w branży gęstość energii 175Wh/kg dla elektrycznych pojazdów osobowych.​

Swoje dołożyli także naukowcy z University of Limerick przedstawiając w październiku to, co nazywają „pierwszą na świecie” dwukatoinową baterią pełnokomórkową. System ten łączy jony litu i sodu, aby podwoić pojemność baterii w porównaniu z systemami opartymi wyłącznie na sodzie, przy jednoczesnym zachowaniu kosztowych i zrównoważonych zalet technologii sodowej.​ „Wprowadzając zarówno kationy litu, jak i sodu, faktycznie podwajamy pojemność baterii, która w przeciwnym razie byłaby niższa w typowej baterii sodowo-jonowej” – wyjaśnił dr Syed Abdul Ahad, który kierował pracami eksperymentalnymi. Hybrydowe podejście pozwala litowi działać jako „wzmacniacz pojemności”, podczas gdy sód pozostaje głównym składnikiem, zapewniając do 1000 cykli ładowania.​

Idź do oryginalnego materiału