Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar ogłosił decyzję, od której będzie zależała przyszłość Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. -Nie zdecydowałem się na stwierdzenie nieważności uchwały w konsekwencji: bieg jej wejścia w życie utrzymany - powiedział. Zaznaczył, iż jeszcze w tym tygodniu skieruje skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Jest decyzja wojewody
- Po konsultacji z wicewojewodami podjąłem decyzje o wniesieniu skargi wobec uchwały (dot. SCT), która zostanie skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tym tygodniu - powiedział we wtorek Krzysztof Jan Klęczar, wojewoda małopolski.
Wątpliwości Klęczara wzbudziła, jak sam mówił, kwestia nierównego traktowania mieszkańców Małopolski, tych, którzy mieszkają w Krakowie, i tych, którzy mieszkają poza nim.
Uchwała zakłada, iż kierowcy spoza miasta, których samochody nie spełniają norm SCT, będą musieli płacić za wjazd. Ale kierowcy z Krakowa, których auta nie spełniają norm, a zostały zakupione przed wejściem w życie uchwały, nie będą musieli ponosić opłat, nie będą też musieli zmieniać samochodów na nowe.
- Nie zdecydowałem się na stwierdzenie nieważności tej uchwały, więc jej bieg wejścia w życie jest utrzymany - podkreślił.
Tłumaczył, iż racjonalnym jest scedowanie rozwiązania sytuacji na Radę Miasta Krakowa. - Głęboko wierzę, iż rada miasta wykorzysta ten czas, który teraz będzie na podjęcie dialogu z wójtami, starostami, burmistrzami - zapowiedział dodał, iż samorządowcy z Małopolski chcą konstruktywnych rozwiązań dla swoich mieszkańców.
- Będę uczciwy - ta strefa musi być wprowadzona, bo została przyjęta przez sejmiku województwa małopolskiego - powiedział.
- W interesie rady jest, aby podjąć dialog z tymi, którzy przeciwko strefie protestują - powiedział.
Wkrótce więcej informacji.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Rada miasta przyjęła uchwałę
Radni Krakowa 12 czerwca, większością KO i Nowej Lewicy, przyjęli uchwałę o SCT. Weszła w życie po upływie siedmiu dni od daty publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego, czyli 26 czerwca.
Uchwała wprowadza SCT od 1 stycznia 2026 r. na terenie miasta wewnątrz IV obwodnicy autostradowo-ekspresowej.
Do SCT w Krakowie wjadą: samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 lub wyprodukowane od 2005 r. i samochody z silnikiem Diesla mające co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 r. (od 2012 r. dla ciężarówek i autobusów). SCT nie będzie dotyczyć m.in. pojazdów dowożących pacjentów do placówek medycznych (pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia pojazdu i placówki w systemie ZTP), pojazdów zabytkowych, pojazdów budowlanych, rolniczych, kamperów.
Koszty wjazdu do SCT pojazdami niespełniającymi norm SCT to: 2,5 zł za godzinę, 5 zł za dobę (w 2026 r.) i 15 zł za dobę (w 2027 r.). Będzie też możliwa opcja abonamentu miesięcznego: 100 zł (w 2026 r.), 250 zł (w 2027 r.) i 500 zł (w 2028 r.).
Wszystkie pojazdy zarejestrowane poza granicami Polski będą miały obowiązek zgłoszenia w systemie ZTP przed pierwszym wjazdem.
