W piątek sejm odrzucił wniosek Lewicy o zablokowanie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt – zakładający m.in. uruchomienie nowego lotniska do 2032 roku – trafi teraz do dalszych prac w komisji infrastruktury.
Za odrzuceniem projektu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Wśród przeciwników wniosku znalazło się dziewięciu posłów Polski 2050, w tym marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Dwunastu innych posłów ugrupowania wstrzymało się od głosu.
Tusk krytykuje, Hołownia uspokaja
– To jest zły znak ze strony Polski 2050 i marszałka Hołowni. Bardzo źle wróży na przyszłość – ocenił premier Donald Tusk.
Marszałek Hołownia podkreślił jednak, iż głosowanie miało charakter proceduralny i nie oznacza poparcia dla treści projektu.
– Komisja infrastruktury chce pracować nad ustawą, by pokazać jej absurdy. Wyjaśniłem to premierowi i rozstaliśmy się w zgodzie. Nie ma tu naruszenia koalicji – mówił dziennikarzom.
Hołownia dodał, iż sam jest ostrożny w odrzucaniu projektów na wczesnym etapie.
– To temat nośny, komisja jest adekwatnym miejscem, by spróbować go naprawić – zaznaczył.
Polityczne echa
Głosowanie wywołało szerokie komentarze. Poseł KO Roman Giertych stwierdził, iż w klubie Polska 2050 doszło de facto do rozłamu. PiS wykorzystało sytuację, podkreślając słabość koalicji rządzącej.
„Donald Tusk traci kontrolę nad koalicją, a to dobra wiadomość dla Polski” – napisał Mariusz Błaszczak.
Lewica oskarżyła Hołownię o wspieranie prezydenta Karola Nawrockiego i środowiska PiS.
– Nocna kolacja z Jarosławem Kaczyńskim i są efekty! Po prostu żenada – skomentował Tomasz Trela.
Z kolei europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik oceniła, iż powrót prezydenckiego projektu do Sejmu to dowód na silne poparcie społeczne dla dużego, ambitnego CPK.
Założenia prezydenckiego projektu
Projekt ustawy zakłada budowę lotniska pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie ruchu cywilnego w 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Do końca 2032 r. cały ruch lotniczy z Lotniska Chopina miałby zostać przeniesiony do CPK. Finansowanie inwestycji ma opierać się na emisji skarbowych papierów wartościowych o wartości co najmniej 66,18 mld zł.
Na podst. Polsat News