Ministerstwo Zdrowia zaproponowało ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, co miało być krokiem w stronę poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Propozycja wywołała szeroką dyskusję.
Fot. Shutterstock
Jak informuje Radio Zet, Ministerstwo Zdrowia uzasadnia projekt potrzebą przeciwdziałania sytuacjom, w których całodobowa dostępność alkoholu na stacjach benzynowych zwiększa ryzyko jazdy pod wpływem. Stacje paliw są, według resortu, newralgicznymi punktami z punktu widzenia ruchu drogowego, a ograniczenie dostępności alkoholu w godzinach nocnych mogłoby zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem nietrzeźwych kierowców. Przedstawiciele ministerstwa wskazują także, iż podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w innych krajach europejskich, gdzie ograniczenie sprzedaży alkoholu nocą przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Branża paliwowa: zakaz jest nieproporcjonalny i nieskuteczny
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) oraz Polska Izba Paliw Płynnych (PIPP) sprzeciwiają się proponowanym regulacjom, argumentując, iż wprowadzenie nocnej prohibicji na stacjach benzynowych jest nieadekwatnym i mało efektywnym sposobem na walkę z problemem nietrzeźwości na drogach. Jak podkreślają organizacje branżowe, stacje benzynowe stanowią zaledwie 5% wszystkich punktów sprzedaży alkoholu w Polsce, a ich udział w sprzedaży alkoholu wynosi tylko 2,2% wolumenu oraz 2,6% wartości całkowitej sprzedaży alkoholu. „Zmiany w tak małej liczbie punktów nie wpłyną znacząco na dostępność alkoholu,” przekonują przedstawiciele branży.
Dodatkowo, branża paliwowa zwraca uwagę na potencjalne negatywne skutki wprowadzenia zakazu, takie jak wzrost sprzedaży alkoholu w mniej kontrolowanych miejscach, możliwość wzrostu szarej strefy, a także ryzyko sprzedaży alkoholu nieletnim. Przedstawiciele stacji paliw ostrzegają też, iż nowe przepisy mogą wiązać się z naruszeniem zasad swobody działalności gospodarczej oraz niezgodnością z prawem Unii Europejskiej, co z kolei może skutkować karami finansowymi.
Propozycje branży paliwowej
Zamiast wprowadzania zakazu, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego postuluje zwiększenie częstotliwości kontroli trzeźwości na drogach oraz rozszerzenie działań edukacyjnych, które mogą mieć długofalowy wpływ na świadomość społeczną. Organizacje branżowe apelują także o kontynuację skutecznych kampanii społecznych i współpracę z rządem w celu opracowania nowych, bardziej efektywnych programów prewencyjnych.
Specjaliści ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego przyznają, iż problem nietrzeźwości za kierownicą wymaga wieloaspektowego podejścia. Podkreślają, iż samo ograniczenie dostępności alkoholu na stacjach benzynowych może okazać się niewystarczające do poprawy bezpieczeństwa, jeżeli nie zostaną jednocześnie wzmocnione działania prewencyjne i edukacyjne oraz egzekucja istniejących przepisów.
Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, iż przed podjęciem ostatecznej decyzji przeprowadzi dalsze konsultacje z przedstawicielami branży paliwowej oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ministerstwo zaznacza, iż przepisy muszą uwzględniać zarówno potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, jak i aspekty gospodarcze związane z działalnością branży paliwowej. Na razie nie określono dokładnego terminu wprowadzenia ewentualnych zmian w życie.