Buspas o zmiennym kierunku czy dwa niezależne buspasy? Drogę rowerową łączącą Oliwę z Osową zbudować w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Spacerowej, czy może jednak obok, na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego? Te pytania były głównymi tematami spotkania, które odbyło się w czwartek, 27 czerwca, w Osowej. Padła deklaracja władz dotycząca projektu pn. Tunel pod Pachołkiem.
W spotkaniu uczestniczył Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, oraz przedstawiciele różnych miejskich instytucji i mieszkańcy Osowej. Grzelak podkreślił, iż celem projektu jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem miejskim między Oliwą a Osową. W tym kontekście omawiano także koncepcję budowy tunelu pod Pachołkiem.
Dwa warianty buspasów
Mieszkańcom Osowej przedstawiono dwa warianty budowy buspasów. Wariant pierwszy zakłada buspas o zmiennym kierunku z trzema pasami ruchu: jednym dla autobusu i dwoma dla samochodów i autobusów. Koszt realizacji tego wariantu wynosi 70-80 mln zł, a jego zaletą jest mniejsza wycinka drzew (ok. 1200). Wariant drugi przewiduje dwa buspasy, każdy w jednym kierunku, co zapewnia większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wiąże się z wyższym kosztem (80-100 mln zł) i większą wycinką drzew (ok. 2200).
Buspas i ścieżka rowerowa
Planowana inwestycja na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka (5,7 km) ma na celu skrócenie czasu przejazdu autobusem oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Dzięki buspasowi autobusy linii 169, 171 i 179 będą kursowały choćby co 7-8 minut. Przewiduje się także przedłużenie linii 179 do węzła „Przymorze SKM”.
Tunel pod Pachołkiem
Wiceprezydent Grzelak przyznał, iż miasto ponownie rozważa projekt budowy tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Projekt ten, omawiany już kilka lat temu, mógłby częściowo rozwiązać problem komunikacji publicznej i indywidualnej.
Koszt budowy tunelu i tzw. Nowej Spacerowej szacowany jest w tej chwili na 2 miliardy złotych. Miasto planuje skupić się na pozyskaniu środków rządowych na realizację tej inwestycji.
Wpływ na czas przejazdu
Realizacja inwestycji umożliwi skrócenie czasu przejazdów komunikacją miejską na odcinku ulicy Spacerowej. W godzinach szczytu porannego czas przejazdu autobusem w kierunku Oliwy zmniejszy się z 25 minut w tej chwili do około 8-9 minut, a w godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej z 18 minut do około 7 minut.
Kwestie środowiskowe
Decyzja dotycząca wyboru wariantu zależy od zgody Lasów Państwowych na wycinkę drzew. Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zwracał uwagę na konieczność szczegółowych pomiarów ruchu drogowego i prognoz zmian potoków samochodów. Mieszkańcy zaproponowali, aby Lasy Państwowe zaplanowały wycinki w ramach swoich planowych prac.
Spotkanie zakończyło się bez jednoznacznej decyzji, ale z obietnicą dalszych analiz i konsultacji z mieszkańcami oraz instytucjami odpowiedzialnymi za zarządzanie terenami zielonymi.
mn