Nieodpłatna pomoc prawna w powiecie koneckim. Kompendium informacji

2 godzin temu

Na terenie powiatu koneckiego funkcjonują Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz 1 Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego. Wszystkie szczegóły na temat ich działania znajdziecie Państwo TUTAJ. Poniżej z kolei najważniejsze informacje.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (t.j. Dz. U. z 2021r., poz. 945) w roku 2024 na terenie Powiatu Koneckiego funkcjonują 2 Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz 1 Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego:

1) 1 punkt prowadzony przez Powiat:

Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej w tym nieodpłatnej mediacji, usytuowany w Końskich ul. Stanisława Staszica 2, (siedziba Starostwa Powiatowego), funkcjonujący według następującego harmonogramu:

• poniedziałek od godz. 900 do godz. 1300
• wtorek od godz. 1430 do godz. 1830
• środa od. godz. 1430 do godz. 1830
• czwartek od. godz. 1430 do godz. 1830
• piątek od godz. 1300 do godz. 1700

z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy (w tym świąt państwowych).

W poniedziałki i wtorki pomoc prawna świadczona jest przez adwokata. W środy i czwartki przez radcę prawnego, a w piątki świadczona jest przez adwokata/radcę prawnego – w kolejności: adwokat, adwokat, radca prawny, radca prawny.

2) 2 punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe:

Punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w tym nieodpłatnej mediacji usytuowany w Fałkowie, ul. Zamkowa 1a, lokal 19 (siedziba Urzędu Gminy), funkcjonujący według następującego harmonogramu:

• poniedziałek od godz. 1100 do godz. 1500
• wtorek od godz. 900 do godz. 1300
• środa od godz. 900 do godz. 1300
• czwartek od godz. 700 do godz. 1100
• piątek od godz. 700 do godz. 1100

z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy (w tym świąt państwowych)

Od poniedziałku do piątku poradnictwo świadczone jest przez doradcę obywatelskiego.

Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej w tym nieodpłatnej mediacji usytuowany w Stąporkowie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 132 A (siedziba Urzędu Miejskiego), funkcjonujący według następującego harmonogramu:

• poniedziałek od godz. 800 do godz. 1200
• wtorek od godz. 800 do godz. 1200
• środa od godz. 1130 do godz. 1530
• czwartek od godz. 1130 do godz. 1530
• piątek od godz. 1130 do godz. 1530

z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy (w tym świąt państwowych)

W poniedziałki, wtorki i środy pomoc prawna świadczona jest przez adwokata. W czwartki i piątki pomoc udzielana jest przez radcę prawnego.

Punkt pomocy prawnej w Stąporkowie oraz punkt poradnictwa obywatelskiego w Fałkowie prowadzony jest przez:

Fundację Rozwoju Świadomości Obywatelskiej Experto Pro Bono
ul. Legionów 10, 22-400 Zamość
tel. 536 968 362;
e-mail: [email protected]
W ramach działalności wszystkich 3 punktów zlokalizowanych na terenie powiatu koneckiego istnieje możliwość przeprowadzenia nieodpłatnej mediacji:

Końskie – siedziba Starostwa Powiatowego – nieodpłatną mediację prowadzą radcowie prawni i adwokat posiadający uprawnienia mediatora, którzy dyżurują w każdy wtorek, środę i czwartek w godz. 1430-1830 oraz w piątki w godz. 1300-1700 – (3 tygodnie po kolei
z przerwą w czwarty z kolei piątek),

Fałków – siedziba Urzędu Gminy – nieodpłatną mediację prowadzi doradca obywatelski posiadający uprawnienia mediatora, który dyżuruje w każdy piątek w godz. 700 – 1100,

Stąporków – siedziba Urzędu Miejskiego – nieodpłatną mediację prowadzi adwokat
w każdy poniedziałek i wtorek w godzinach 800 – 1200 oraz w każdą środę w godzinach
1130 – 1530 i radca prawny w każdy piątek w godzinach 1130 – 1530.

ZAPISY NA DYŻURY

Od 1 stycznia 2019 r. udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.

Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie w systemie interaktywnej obsługi klienta
pod numerem telefonu:

(41) 260 48 35
czynnym w godzinach pracy Biura Obsługi Klienta Starostwa Powiatowego
w Końskich tj.
od poniedziałku do piątku od godz. 7:00 do godz. 15:00

oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej – dla osób doświadczających trudności w komunikowaniu się – pod adresem:

[email protected]

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, iż nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

Porady co do zasady udzielane są podczas osobistej wizyty w punkcie.

Z dniem 1 lipca 2023 r. na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przestał obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego, który umożliwiał udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, wszystkim osobom zainteresowanym taką formą porad.
Od dnia 1 lipca 2023 roku, tylko osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 20) przez cały czas mogą korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, świadczonych za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość albo poza punktem, tj. przez telefon czy e-mail lub w miejscu zamieszkania.

Osoba głucha, niedosłysząca lub głuchoniewidoma, chcąca skorzystać z usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, podczas świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej powinna zgłosić chęć skorzystania z usługi tłumacza ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed skorzystaniem z pomocy prawnej, wraz z określeniem w jaki sposób i w jakim zakresie Urząd ma udzielić osobie pomocy.

Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, iż nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających. Ponadto, powinny wskazać dostępne (preferowane) środki porozumiewania się na odległość, z których chcą skorzystać w celu skomunikowania się z prawnikiem.
Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty informacji o złożeniu przez osobę uprawnioną oświadczenia oraz danych kontaktowych tej osoby, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.

W przypadku udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się odległość lub poza punktem, zgłoszeń również dokonuje się telefonicznie w systemie interaktywnej obsługi klienta pod tym samym numerem telefonu, pod jakim dokonujemy zgłoszeń w celu umówienia terminu wizyty w punkcie tj.

(41) 260 48 35

w godzinach pracy Biura Obsługi Klienta Starostwa Powiatowego w Końskich tj.
od poniedziałku do piątku od godz. 7:00 do godz. 15:00

oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej – dla osób doświadczających trudności w komunikowaniu się – pod adresem:

[email protected]

W przypadkach uzasadnionych liczbą osób uprawnionych, którym ma być udzielona nieodpłatna pomoc prawna czas trwania dyżurów może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie we wszystkich punktach na terenie powiatu.

Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej.

Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.

LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA ZNAJDUJE SIĘ PO KLIKNIĘCIU TUTAJ ORAZ NA PONIŻSZYM WYKAZIE:

ogłoszenie płatne

Idź do oryginalnego materiału