Dworzec kolejowo – autobusowy w Goleniowie, choć była na to szansa, nie został nagrodzony w konkursie architektonicznym, organizowanym przez Fundację Pro Kolej.
Przypomnijmy, iż w finałowym etapie owego konkursu znalazły się także zrewitalizowane bądź przebudowane obiekty w Dąbrowie Górniczej, Koninie, Siedlcach, Wadowicach, Włocławku i Zakopanem. Wszystkie zostały docenione przez audytorów, którzy w sierpniu dotarli na miejsce i znaleźli elementy zasługujące na pokazanie szerszej publiczności, a kilka dni temu konkurs został ostatecznie rozstrzygnięty.
Główną nagrodę otrzymał dworzec w Zakopanem, nagrodę publiczności – w Dąbrowie Górniczej. Jury w przypadku Zakopanego zachwyciła między innymi przebudowa wnętrza z nawiązaniem do czasów początku kurortu oraz lat 80. i 90. XX wieku oraz dbałość o utrzymanie neoklasycystycznej architektury oraz wnętrz w stylu art déco i góralskim, kojarzącym się z górami, przyrodą i tradycją podhalańską.
Doceniono jednak różnorodność wszystkich rekomendacji.
– Za każdą rekomendacją stało przeświadczenie, iż na dany moment z konkretnej lokalizacji „wyciśnięto” ile się da. Pomysły komercyjnego (Konin) i administracyjnego (Włocławek) zagospodarowania dworców są dobrymi przykładami do naśladowania, podobnie jak „SOWA” (edukacyjne centrum dla najmłodszych) w Wadowicach. Dworzec musi „żyć”, a dobrze, jeżeli to „życie” rozlewa się na tereny i obiekty przydworcowe, jak ma to miejsce w Goleniowie – komentował jeden z członków jury, dr Bartosz Mazur.
Gala wręczenia nagród odbyła się podczas XIV Kongresu Kolejowego. W trwającym od czerwca konkursie wpłynęło 128 zgłoszeń ze wszystkich 16 województw.