Na szkodliwe zmiany w nauczaniu religii w szkołach, jakie proponuje rząd, powinny interesować gminy zanim staną się one obowiązującym faktem – uważa Jacek Turek. Radny Rady Gminy Łososina Dolna zachęca samorządy do aktywności w tym zakresie. Chodzi o to, by rady gmin podejmowały uchwały wyrażające sprzeciw wobec reformy minister Nowackiej – zanim będzie za późno.
Radny, we współpracy z Instytutem Ordo Iuris, przygotował projekt uchwały, jaką mogą podjąć samorządy sprzeciwiające się reformie minister Nowackiej. Projekt został rozesłany do gmin powiatu nowosądeckiego wraz zachętą do podjęcia działań. Jak wskazał Jacek Turek, w jedności siła. A działać trzeba, bo brak sprzeciwu toruje drogę złu.
Samorządom niewątpliwie potrzebny jest doping, bo widać pewną wstrzemięźliwość pośród radnych, którzy nie chcą się „wychylać” i wolną wstrzymać działania do czasu, aż zapadną ostateczne decyzje. Tyle tylko, iż wówczas będzie już za późno.
W ocenie Jacka Turka, należy interweniować i wyrażać swój sprzeciw już w czasie, gdy realizowane są prace nad ustawą. Dlatego zachęca do aktywności – nie tylko radnych, ale też wyborców. – Jestem radnym drugą kadencję i z doświadczenia wiem, iż zwykle jest tak, iż jak temat jest nagłośniony, to społeczeństwo naciska na swych przedstawicieli w samorządzie. Temat jest bardzo ważny, a brak jakiegokolwiek sprzeciwu toruje drogę złu. Nie mam pewności czy uda się namówić samorządy na podjęcie tej uchwały, ale podjąłem próbę by się przekonać. Bierność nie jest wskazana gdy zło chce zawładnąć młodym pokoleniem – podkreślił.
Proponowana uchwała, to stanowisko Rady Gminy w sprawie nauczania i finansowania lekcji religii i etyki w szkołach. Jej autorzy powołują się w niej m.in. na Konstytucję, prawo oświatowe, ale też Konkordat, wyrażając przekonanie, iż „lekcje religii oraz etyki stanowią istotny elementem procesu edukacji, nieodzowny dla zapewnienia pełnego, integralnego rozwoju młodego człowieka i kształtowania w nim pożądanych społecznie postaw i wartości, dlatego wszelkie ograniczenia w ich nauczaniu, skutkujące zawężeniem zakresu treści przekazywanych podczas tych zajęć lub niższą na nich frekwencją, odbyłyby się ze szkodą dla uczniów, ich rodziców, nauczycieli religii lub etyki – przez ograniczenie wymiaru lub redukcję zatrudnienia, jak również całej wspólnoty samorządowej”.
W szczególności projekt uchwały powołuje się na:
- preambułę Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzającą, iż uniwersalne wartości takie jak prawda, sprawiedliwość, dobro i piękno – przez ludzi wierzących wywodzone z ich wiary Boga, zaś przez niepodzielających tej wiary – z innych źródeł, a ponadto potwierdzającą zakorzenienie kultury w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu,
- art. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli,
- wyrażoną w art. 25 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadę bezstronności światopoglądowej władz publicznych,
- wyrażoną w art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadę równości wobec prawa oraz zasadę równego traktowania przez władze publiczne,
- wyrażone w art. 70 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo do nauki oraz gwarancję jej bezpłatności w szkołach publicznych,
- art. 53 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wyrażający zasadę wolności sumienia i religii,
- art. 53 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole,
- art. 12 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318), wyrażający gwarancję organizowania, przez publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe prowadzone przez organy administracji samorządowej, nauki religii katolickiej w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych,
- preambułę ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900, dalej: Prawo oświatowe), potwierdzającą, iż nauczanie i wychowanie winno respektować chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmując uniwersalne zasady etyki,
- art. 1 pkt 1 i 2 Prawa oświatowego wskazujący na zadania systemu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, w tym wspierania wychowawczej roli rodziny,
- art. 11 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego, nakładający na gminy obowiązek zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2 wymienionej ustawy, a także w szkołach, w tym szkołach podstawowych, o których mowa w jej art. 8 ust. 15,
- art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2022, poz. 2230, dalej: ustawa o systemie oświaty) nakładający na publiczne przedszkola i szkoły podstawowe obowiązek organizacji nauki religii na życzenie rodziców;
- art. 13 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nakładający na szkoły i placówki publiczne obowiązek umożliwienia uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- art. 11 (2) oraz art. 11(3) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023, poz. 1465) wyrażające zasadę równego traktowania i niedyskryminacji pracowników z jakiejkolwiek przyczyny.
MA