Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik udzielił odpowiedzi na interwencję posłanki Pauliny Matysiak (Razem) w sprawie funkcjonowania przewozów autobusowych dowożących pasażerów do pociągów na terenie województwa. W piśmie z 23 kwietnia 2025 roku marszałek wyjaśnia, iż uruchomione w grudniu 2024 roku przewozy mają charakter pilotażowy i są częścią walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
Szeroka informacja czy niedostateczna promocja?
Posłanka Matysiak w swojej interwencji zwracała uwagę na brak odpowiedniej informacji o funkcjonowaniu przewozów dowozowych. Marszałek Struzik w odpowiedzi zapewnia, iż komunikat o uruchomieniu przewozów był publikowany w różnych miejscach, nie tylko w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego.
„Komunikat o uruchomieniu przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej w transporcie drogowym na terenie Województwa Mazowieckiego był wyświetlany przede wszystkim na stronie głównej www.mazovia.pl jako aktualności, na portalu BIP Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz profilu społecznościowym” – informuje marszałek.
Dodaje, iż podobna wiadomość została opublikowana na stronie Kolei Mazowieckich, a do 28 marca w pociągach emitowany był spot na temat komunikacji autobusowej. Ponadto urząd wysłał do lokalnych samorządów pisma informacyjne wraz z rozkładami jazdy, zachęcając do włączenia się w działania promocyjne.
Rozkłady jazdy, poza stroną operatora (PKS Bodzentyn), są umieszczone również na stronach samorządów, na specjalnej zakładce na www.mazovia.pl oraz na platformie e-podroznik.pl, która daje także możliwość zakupu biletów online.
Pilotaż oparty na analizach
Marszałek wyjaśnia, iż linie autobusowe uruchomione w ramach programu pilotażowego zostały ujęte w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Mazowieckiego. Samorząd podjął decyzję o ich uruchomieniu w wyniku przeprowadzonej przez Politechnikę Krakowską aktualizacji modelu transportowego województwa.
„Zostały wówczas wskazane obszary wykluczenia komunikacyjnego, w których wykazywano niską sieć połączeń autobusowych. Następnie przedmiotowy zakres oraz częstotliwość były uzgadniane z jednostkami samorządów lokalnych” – podkreśla Struzik.
Jak dodaje, ustalono, iż największe zapotrzebowanie na takie przewozy pojawia się od poniedziałku do piątku w godzinach dojazdów do/z pracy/szkoły. Marszałek zwraca także uwagę, iż nie wszystkie przystanki na wyznaczonych trasach mają uregulowaną sytuację formalną, co skutkuje brakiem możliwości korzystania z nich.
Wspólna taryfa biletowa w przyszłości?
Odnosząc się do kwestii braku wspólnej taryfy biletowej pomiędzy przewozami autobusowymi a kolejowymi, marszałek informuje, iż temat ten był przedmiotem analiz.
„Z uwagi na fakt, iż jest to projekt pilotażowy, została podjęta decyzja o objęciu przejazdów oddzielną taryfą biletową. W przypadku kontynuacji projektu temat ponownie zostanie podjęty” – zapowiada Adam Struzik.
Marszałek zaznacza jednocześnie, iż przewozy zostały dostosowane w najbardziej możliwy sposób do rozkładu jazdy pociągów Kolei Mazowieckich. Rozkłady jazdy autobusów są aktualizowane przy zmianach w kolejowym rozkładzie jazdy, co ma umożliwiać pasażerom przesiadki.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym
W podsumowaniu marszałek zapewnia, iż samorząd województwa mazowieckiego przykłada wielką wagę do walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
„Dokładane są wszelkie starania, by zadania realizowane przez Spółki 'Koleje Mazowieckie – KM’ sp. z o.o. oraz Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. również zmierzały do ograniczenia tego zjawiska poprzez dotarcie do możliwie jak najszerszej grupy użytkowników transportu” – stwierdza Adam Struzik.