Marszałek odpowiada na interwencję posłanki: System dowozowy na Mazowszu w fazie testów

2 godzin temu
Zdjęcie: street in warsaw


Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik udzielił odpowiedzi na interwencję posłanki Pauliny Matysiak (Razem) w sprawie funkcjonowania przewozów autobusowych dowożących pasażerów do pociągów na terenie województwa. W piśmie z 23 kwietnia 2025 roku marszałek wyjaśnia, iż uruchomione w grudniu 2024 roku przewozy mają charakter pilotażowy i są częścią walki z wykluczeniem komunikacyjnym.

Szeroka informacja czy niedostateczna promocja?

Posłanka Matysiak w swojej interwencji zwracała uwagę na brak odpowiedniej informacji o funkcjonowaniu przewozów dowozowych. Marszałek Struzik w odpowiedzi zapewnia, iż komunikat o uruchomieniu przewozów był publikowany w różnych miejscach, nie tylko w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego.

„Komunikat o uruchomieniu przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej w transporcie drogowym na terenie Województwa Mazowieckiego był wyświetlany przede wszystkim na stronie głównej www.mazovia.pl jako aktualności, na portalu BIP Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz profilu społecznościowym” – informuje marszałek.

Dodaje, iż podobna wiadomość została opublikowana na stronie Kolei Mazowieckich, a do 28 marca w pociągach emitowany był spot na temat komunikacji autobusowej. Ponadto urząd wysłał do lokalnych samorządów pisma informacyjne wraz z rozkładami jazdy, zachęcając do włączenia się w działania promocyjne.

Rozkłady jazdy, poza stroną operatora (PKS Bodzentyn), są umieszczone również na stronach samorządów, na specjalnej zakładce na www.mazovia.pl oraz na platformie e-podroznik.pl, która daje także możliwość zakupu biletów online.

Pilotaż oparty na analizach

Marszałek wyjaśnia, iż linie autobusowe uruchomione w ramach programu pilotażowego zostały ujęte w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Mazowieckiego. Samorząd podjął decyzję o ich uruchomieniu w wyniku przeprowadzonej przez Politechnikę Krakowską aktualizacji modelu transportowego województwa.

„Zostały wówczas wskazane obszary wykluczenia komunikacyjnego, w których wykazywano niską sieć połączeń autobusowych. Następnie przedmiotowy zakres oraz częstotliwość były uzgadniane z jednostkami samorządów lokalnych” – podkreśla Struzik.

Jak dodaje, ustalono, iż największe zapotrzebowanie na takie przewozy pojawia się od poniedziałku do piątku w godzinach dojazdów do/z pracy/szkoły. Marszałek zwraca także uwagę, iż nie wszystkie przystanki na wyznaczonych trasach mają uregulowaną sytuację formalną, co skutkuje brakiem możliwości korzystania z nich.

Wspólna taryfa biletowa w przyszłości?

Odnosząc się do kwestii braku wspólnej taryfy biletowej pomiędzy przewozami autobusowymi a kolejowymi, marszałek informuje, iż temat ten był przedmiotem analiz.

„Z uwagi na fakt, iż jest to projekt pilotażowy, została podjęta decyzja o objęciu przejazdów oddzielną taryfą biletową. W przypadku kontynuacji projektu temat ponownie zostanie podjęty” – zapowiada Adam Struzik.

Marszałek zaznacza jednocześnie, iż przewozy zostały dostosowane w najbardziej możliwy sposób do rozkładu jazdy pociągów Kolei Mazowieckich. Rozkłady jazdy autobusów są aktualizowane przy zmianach w kolejowym rozkładzie jazdy, co ma umożliwiać pasażerom przesiadki.

Walka z wykluczeniem komunikacyjnym

W podsumowaniu marszałek zapewnia, iż samorząd województwa mazowieckiego przykłada wielką wagę do walki z wykluczeniem komunikacyjnym.

„Dokładane są wszelkie starania, by zadania realizowane przez Spółki 'Koleje Mazowieckie – KM’ sp. z o.o. oraz Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. również zmierzały do ograniczenia tego zjawiska poprzez dotarcie do możliwie jak najszerszej grupy użytkowników transportu” – stwierdza Adam Struzik.

Idź do oryginalnego materiału