Badanie IBRiS dla platformy buycoffee.to pokazało, iż chęć wspierania pracowników usług jest w Polsce duża. Zmienia się jednak forma jej wyrażania: materialne podziękowania (np. butelka alkoholu jak za PRL-u) ustępują miejsca cyfrowym, np. szybkim przelewom czy wirtualnym kawom. Co to znaczy?Jeszcze nie tak dawno normą było dziękowanie odpowiednim banknotem, czekoladą czy drobnym prezentem. W świecie bezgotówkowym te formy są w odwrocie. Ustępują miejsca rozwiązaniom cyfrowym. Tę zmianę – jak wynika z nadania – zauważa blisko połowa respondentów (46,6 proc.)Warto być życzliwymCo jeszcze pokazuje nam badanie IBRiS? Że aż – jak podaje serwis wartowiedziec.pl – 75,2 proc. badanych zdecydowanie zgadza się z tym, iż „warto być życzliwym”. Jeszcze więcej – bo aż 77 proc. – uznaje okazywanie wdzięczności za ważne, a 74,1 proc. traktuje drobne akty docenienia jako dobry symbol podziękowania.Ponad 77 proc. respondentów przyznaje, iż jeżeli ktoś okaże im życzliwość, to od razu budzi to w nich potrzebę odwzajemnienia się. Doceniają zwłaszcza tych, którzy wykraczają poza obowiązki zawodowe minimum, ułatwiając im w ten sposób życie. Dobrym przykładem jest tu kurier, który wyśle nam sms-a z precyzyjną informacją o godzinie dostawy. Doceniamy szybkość działania i elastyczność Potwierdzają to zresztą wyniki badania:65,6 proc. badanych uważa, iż pomoc wykraczająca poza obowiązki wywołuje w nich poczucie wdzięczności w dużym lub bardzo dużym stopniu. 69,2 proc. badanych docenia szybkość działania, bo budzi w nich dużą wdzięczność.61,5 proc. badanych docenia elastyczność pracownika w dostosowywaniu się do potrzeb klienta.Polacy pragną wyrażać wdzięczność– Wyniki badań wskazują, iż Polacy pragną wyrażać wdzięczność nie tylko w obliczu wyjątkowych wydarzeń, ale również doceniając codzienne usługi, które podnoszą komfort życia – podkreśla Piotr Kędzia, prezes Zarządu Coffee Media właściciela serwisu buycoffee.to.I dodaje: – Wirtualna kawa stanowi pomost łączący głęboko zakorzenioną kulturę życzliwości z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi.