Ulga internetowa wraca w rozliczeniu za 2025 rok, ale nie każdy może z niej skorzystać. Sprawdź, kto ma prawo do odliczenia i ile można zaoszczędzić.
Ulga internetowa - co warto wiedzieć
Obecnie Internet zagościł w życiu codziennym zarówno w zakresie rozrywki, jak i w formie niezbędnego narzędzia pracy. Ulga internetowa związana jest ściśle z korzystaniem z sieci Internet. Oznacza to, iż prawo do ulgi ma nie tylko osoba korzystająca z Internetu w miejscu zamieszkania, ale także osoba posiadająca Internet w telefonie komórkowym.
W zeznaniu za rok 2025 ulga internetowa przez cały czas będzie obowiązywać i będzie można z niej skorzystać, jednak nie jest to odliczenie przysługujące każdemu.
Komu przysługuje?
Choć ulga internetowa przez cały czas istnieje, to nie wszyscy mogą z niej skorzystać. Na początku warto się zastanowić się, czy jest się w uprzywilejowanej grupie.
Ulga przysługuje osobie, która uzyskuje dochody opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem ewidencjonowanym i poniosła wydatki związane z użytkowaniem sieci Internet. Istotny jest fakt, iż ulgę mogą odliczyć osoby, które korzystają z niej po raz pierwszy albo skorzystali z niej w roku poprzednim, bowiem jest ona możliwa do wykorzystania jedynie przez dwa następujące po sobie lata.
Ulga na Internet – wysokość
Ulga jest limitowana. Maksymalne odliczenie za rok podatkowy nie może przekroczyć 760 zł.
Limit ten dotyczy osoby, wiec o ile wydatek ponoszą małżonkowie to każdy z małżonków ma prawo do max limitu, oczywiście nie więcej niż kwota wydatku poniesiona przez każdego z nich. Nie jest to kwota ogromna, ale przydaje się w standardowym rozliczeniu.
Należy zaznaczyć, iż limit (760 zł) nie przechodzi na następny rok, co oznacza, iż wydatek poniesiony w danym roku i nie odliczony z powodu braku dochodu, nie może być odliczony w roku następnym.
Jak obliczyć ulgę?
Należy odliczyć wydatki faktycznie poniesione w roku podatkowym związane z użytkowaniem sieci Internet, ale w kwocie nie wyższej niż 760 zł.
Internet a inne usługi
Bardzo często Internet nie jest kupowany sam, ale w pakiecie z innymi usługami np. telewizją czy abonamentem na telefon. W takiej sytuacji można skorzystać z ulgi, jednak trzeba wziąć pod uwagę, iż na rachunku musi znajdować się dokładana kwota, jaką ponosi się w związku z Internetem. W ramach ulgi nie można jednak odliczać kwot zapłaconych w ramach montażu Internetu, jego modernizacji, naprawy oraz obsługi technicznej.
Ulga na internet – dokumenty potrzebne do odliczenia
Żeby skorzystać z ulgi, trzeba zadbać o posiadanie dokumentu potwierdzającego poniesiony wydatek.
Dokument ten powinien zawierać w szczególności:
- dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi),
- dane identyfikujące sprzedającego usługę,
- rodzaj usługi oraz
- kwotę zapłaty.
Za taki dokument można zatem uznać: faktury, rachunki oraz każdy inny dokument zawierający powyższe dane.
Jeżeli z faktury lub rachunku nie wynika, iż zostały zapłacone, to należy posiadać dokument potwierdzający dokonanie zapłaty, np. potwierdzenie przelewu bankowego, dowód wpłaty lub przekaz pocztowy.
Jakie zeznanie złożyć?
Odliczeń wydatków na Internet dokonuje się w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-37 lub PIT-28, do którego należy dołączyć załącznik PIT-O (informacje o odliczeniach), w którym w części B („Odliczenie od dochodu”) w polu 27 lub 28 należy wpisać stosowną kwotę.
Pamiętaj!
Każde z tych zeznań (PIT-36, PIT-37, PIT-28) możesz złożyć bez wychodzenia z domu na dowolnym urządzeniu korzystając z serwisu e-Urząd Skarbowy. e-Urząd Skarbowy to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Finansów, która umożliwia bezpieczne, szybkie i wygodne załatwianie wielu spraw urzędowych online – zachęcamy do skorzystania i zapoznania się z funkcjonalnościami serwisu!