Tytuł jest przyznawany osobom fizycznym, stowarzyszeniom, fundacjom, związkom wyznaniowym oraz organizacjom społeczno-politycznym w kraju lub za granicą. Do 20 stycznia można zgłaszać kandydatów do Ambasadora Miasta Chełm.
Tytuł może być nadawany obywatelom Polski i cudzoziemcom, za zasługi dla Miasta Chełm, wybitne osiągnięcia oraz postawę życiową stanowiącą wzór do naśladowania. Może być nadany tej samej osobie fizycznej lub podmiotowi tylko raz, chyba iż szczególne okoliczności będą przemawiać za ponownym uhonorowaniem. Może być nadany również pośmiertnie, za zgodą rodziny zmarłego.
Kandydatów do Tytułu może zgłosić każdy – osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające zdolności prawnej posiadające zdolność prawną, inne podmioty, w tym zagraniczne, prezydent Chełma, przewodniczący Rady Miasta, kluby radnych, radni, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe oraz inne organizacje społeczno-polityczne.
Formularz wniosków zgłoszeniowych można pobrać w Biurze Obsługi Interesanta UM Chełm (parter budynku), jak również ze strony internetowej ratusza. Wypełnione wnioski można składać w Biurze Obsługi Interesanta lub przesłać pocztą na adres urzędu (ul. Lubelska 65, 22-100 Chełm).