
Wraz z posłanką Sylwią Bielawską przesłałyśmy interwencje poselskie do Wód Polskich, Marszałka Województwa Dolnośląskiego i Burmistrza Świerzawy w sprawie planowanego uruchomienia kamieniołomu metabazaltu na terenie gminy Świerzawa.
Przedsięwzięcie planowane jest na granicy obszaru Natura 2000 Góry i Pogórze Kaczawskie, w centrum Geoparku UNESCO Kraina Wygasłych Wulkanów oraz w centralnym punkcie Parku Krajobrazowego “Chełmy” przy uwzględnieniu rekomendowanego przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego poszerzenia granic, zapisanego w Audycie Krajobrazowym dla Województwa Dolnośląskiego.
Fala protestu społeczności lokalnej narasta wraz ze zwiększającą się wiedzą na temat wpływu inwestycji na codzienne życie i dobrostan mieszkańców regionu. Z przedstawionych dokumentów wynika, iż eksploatacja kamienia będzie wiązać się z intensywnym ruchem kołowym, od rana do nocy, przez okres co najmniej 28 lat, drogą wojewódzką przez Gminę Świerzawa i Wojcieszów. Tranzyt urobku samochodami ciężarowymi planowany jest zbyt wąskimi drogami, pozbawionymi w obrębie wsi chodników i bezpiecznych poboczy. Zarówno Świerzawę jak i Wojcieszów, podobnie jak wsie takie jak: Stara Kraśnica, Sędziszowa, Nowy Kościół cechuje historyczna zabudowa, objętą ochroną konserwatorską w formie zabytkowych układów ruralistycznych i miejskich, pamiętających średniowiecze. Transport stanowi zagrożenie nie tylko dla ich zabytkowej tkanki, ale także zdrowia fizycznego i psychicznego mieszkańców, z racji emitowanego hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Formalny sprzeciw wobec inwestycji, poprzez podjęcie uchwały na zebraniach wiejskich i samorządowych, wyraziły już społeczności ośmiu miejscowości, w tym 5 z Gminy Świerzawa. Prowadzone są także niezależne konsultacje społeczne, których wyniki jasno wskazują na brak społecznej akceptacji dla planowanego przedsięwzięcia. Do protestu włączyli się także mieszkańcy Jawora, którzy na co dzień już odczuwają negatywne dla zdrowia i bezpieczeństwa skutki tranzytu kamienia przez miasto i obawiają się, iż kolejna odkrywka wygeneruje dodatkowy ruch na rampę kolejową w Jaworze.
Dlatego pytamy między innymi o przeprowadzenie ponownej oceny planowanej eksploatacji złoża „Jurczyce I” na stan wód podziemnych i powierzchniowych, uwzględniając rzeczywisty zasięg oddziaływania planowanej inwestycji oraz o zobowiązanie Spółki z o.o. Colas Kruszywa do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu na środowisko o wpływ transportu na drogi, zdrowie, bezpieczeństwo i domy zamieszkałych wzdłuż planowanych dróg tranzytu mieszkańców.











