Wpierw opublikował ogłoszenie, później wybrał wykonawcę, który miał prowadzić informację turystyczną, a następnie unieważnił ten konkurs. Burmistrz Lwówka Śląskiego znów zaskakuje.
„Lwówek Śląski turystyką stoi i basta”. To slogan powtarzany często przez samorządowców, czy osoby, które z turystyką w regionie nie mają wiele wspólnego, a chciałby pokazać swój lokalny patriotyzm. Patrzą oni w niebo i mówią o pięknie regionu, ale zapominają, iż gdy spojrzy się na ziemię, na infrastrukturę, na działania podejmowane w celu jej poprawy, rozbudowy, czy na tworzenie nowych atrakcji, to wypadało by powiedzieć; „w Lwówku Śląskim turystyka leży”.
Miasto nie wykorzystuje olbrzymiego potencjału, który posiada. Nie ma pomysłu, bądź brakuje wiedzy lub najzwyczajniej chęci w zakresie wdrożenia rozwiązań, które dźwignęłyby tę gałąź rozwoju. Wprawdzie pojawiła się jaskółka, która miała wróżyć wiosnę – aczkolwiek jak wiadomo, jedna wiosny nie uczyni – niemniej i tak ten kierunek upadł.
Pod koniec czerwca br. na stronach magistratu, w zakładce „praca” pojawiło się ogłoszenie zatytułowane: „Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski zaprasza do składania ofert na obsługę i prowadzenie Lwóweckiej Informacji Turystycznej”. To brzmiało bardziej jak przetarg dla przedsiębiorców, niż oferta pracy w urzędzie. Zakres zadań tylko utwierdza nas w tym przekonaniu.
Zakres zamówienia dotyczący obsługi Lwóweckiej Informacji Turystycznej obejmował szerokie spektrum działań związanych zarówno z bezpośrednią obsługą turystów, jak i promocją walorów Gminy i Miasta Lwówek Śląski. Punkt informacyjny zgodnie z przyjętym harmonogramem, miał funkcjonować aż trzy dni w tygodniu, tj. w piątki od godziny 11:00 do 18:00, w soboty od 9:00 do 18:00 oraz w niedziele od 9:00 do 14:00. To wyjątkowy czas, w którym turyści mogą liczyć na kompleksowe wsparcie w zakresie uzyskania informacji o atrakcjach, zabytkach, wydarzeniach i możliwościach spędzania wolnego czasu w regionie.

Do podstawowych zadań obsługi miało należeć udzielanie informacji o bazie noclegowej, gastronomicznej, sportowej, rekreacyjnej, komunikacyjnej i leczniczej, a także o wydarzeniach odbywających się na terenie gminy i w okolicach. Ważnym elementem działalności miała być również organizacja oprowadzania turystów indywidualnych i grupowych, każdorazowo potwierdzana wpisem do księgi gości. W ramach oferty przewidziano także regularne wycieczki po mieście i ratuszu (obowiązkowo minimum 1 oprowadzanie dziennie o ustalonej godzinie), w czasie funkcjonowania LIT oraz comiesięczne zwiedzania nocne.
Zakres usług obejmował również aktywną promocję oferty turystycznej oraz lokalnych produktów, a także kreowanie pozytywnego wizerunku gminy i miasta. W ofercie zaznaczono, iż obsługa turystów krajowych i zagranicznych wymagać będzie znajomości języków obcych, w szczególności angielskiego i niemieckiego, bądź zapewnienia personelu posługującego się tymi językami. Ważnym obszarem pracy miała być również kooperacja z lokalną branżą turystyczną, instytucjami kultury i organizacjami działającymi w sektorze turystyki, a także aktywny udział w wydarzeniach kulturalnych i społecznych – zarówno tych ogólnopolskich, jak i lokalnych, organizowanych przez gminę, LOK czy bibliotekę.
Integralną częścią zadania miało być systematyczne gromadzenie oraz aktualizowanie danych turystycznych, w tym bazy atrakcji, infrastruktury i dostępności w regionie. Ponadto wykonawca zobowiązany był do przygotowywania i publikowania artykułów poświęconych ciekawostkom historycznym związanym z Lwówkiem Śląskim i regionem.
Zamówienie przewidywało także możliwość rozszerzenia podstawowego zakresu usług o dodatkowe inicjatywy własne. Mogły one obejmować m.in. organizację wydarzeń tematycznych, współpracę z influencerami czy wprowadzenie form nowoczesnej turystyki, takich jak questing historyczny. Każda propozycja miała być jednak spójna z celami promocji gminy i miasta oraz co najważniejsze – uzyskać akceptację burmistrza.
Jak wskazano w ogłoszeniu, oferty powinny zawierać opis doświadczenia wykonawcy wraz z posiadanymi uprawnieniami i certyfikatami, proponowany harmonogram oraz program działania Lwóweckiej Informacji Turystycznej, a także ofertę cenową obejmującą koszt miesięcznej obsługi LIT w PLN brutto. Dołączane były również dane kontaktowe, w tym dokumenty rejestrowe, takie jak KRS, NIP, REGON czy PESEL. Ponadto oferenci, którzy proponowali poszerzenie podstawowego zakresu usług o własne rozwiązania autorskie, zobowiązani byli dołączać odrębną kalkulację kosztów dla tych rozszerzeń.
Wykonawcy musieli wykazać się co najmniej rocznym doświadczeniem w obsłudze turystów i informacji turystycznej, potwierdzonym m.in. certyfikatami, referencjami, ukończonymi kursami czy szkoleniami. Wymagana była również gotowość do pracy w weekendy i dni świąteczne, znajomość specyfiki regionu oraz dysponowanie personelem posługującym się językami obcymi, w szczególności angielskim i niemieckim.
Dodatkowym warunkiem była gwarancja ciągłości działania Lwóweckiej Informacji Turystycznej przez cały okres obowiązywania umowy.
Formą współpracy miała być umowa cywilnoprawna: umowa zlecenie, umowa B2B (business-to-business). A oferty można było składać w terminie do dnia 02.07.2025 r.
I w terminie tych ofert wpłynęło aż dwie. Co ciekawe, już tydzień później burmistrz wskazał wybranego przez siebie wykonawcę, prawdopodobnie analizując wcześniej szczegółowo złożone dokumenty.
„Gmina i Miasto Lwówek Śląski uprzejmie informuje, iż w wyniku zaproszenia do złożenia oferty jw. wpłynęły 2 oferty. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez: Pana Arkadiusza Gutkę – oferta Nr 2.” – napisał z up. Burmistrza Gminy i Miasta Lwówek Śląski Aleksander Fuławka Zastępca Burmistrza.
Dla tych, co nie wiedzą, pan Gutka to Prezes Stowarzyszenia Monitoringu Zabytków oraz aktywny działacz na rzecz ochrony zabytków w lwim grodzie.
Zachwyt nad współpracą nie trwał jednak zbyt długo. Już trzy tygodnie później (31.07.25r.), Kobiałka poinformował o unieważnieniu postępowania dot. zaproszenia do składania ofert na obsługę i prowadzenie Lwóweckiej Informacji Turystycznej.
„Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski po analizie postępowania w sprawie obsługi i prowadzenia punktu Lwóweckiej Informacji Turystycznej, unieważnia wybór oferty oraz zaproszenie do składania ofert na obsługę i prowadzenie Lwóweckiej Informacji Turystycznej z dnia 25.06.2025 r.” – zdecydował Kobiałka, który o swojej decyzji poinformował mieszkańców ponad miesiąc później, bo dopiero 3 września 2025 roku.
Lato dobiega końca, a w raz z nim szczyt sezonu turystycznego. Aczkolwiek tak jesień, jak i zbliżająca się wielkimi krokami zima, też mają swoje uroki. W chłodniejsze dni warto odkrywać mniej oczywiste oblicze gminy Lwówek Śląski, albo lepiej udać się np. do Gryfowa Śląskiego.