Nowy terminal LNG zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski
Pływający terminal LNG (FSRU), który ma stanąć na Bałtyku u wybrzeży Gdańska, to element rozbudowy infrastruktury gazowej w Polsce. Jego zadaniem będzie odbiór skroplonego gazu ziemnego (LNG) z tankowców, regazyfikacja go na jednostce i przesył dalej do krajowego systemu gazowego.
Jednostka FSRU zostanie zacumowana około 3 km od brzegu, na wschód od portu w Gdańsku. W planach jest budowa nabrzeża i falochronu umożliwiającego bezpieczne cumowanie dwóch takich jednostek, jednak w tej chwili zakontraktowana jest tylko jedna.
Koszt inwestycji bez zakupu statku to 4,5 mld zł
Prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc poinformował, iż całkowity koszt inwestycji – bez kosztów statku – wyniesie około 4,5 mld zł. Jednostka FSRU nie będzie bowiem kupowana, ale czarterowana od japońskiej firmy Mitsui na 15 lat. Statek zbuduje koreański wykonawca, a za jego budowę zapłaci armator, co oznacza, iż ten wydatek nie będzie wliczany do nakładów inwestycyjnych spółki.
Zakres projektu obejmuje budowę terminala i nowej sieci przesyłowej
Projekt FSRU w Gdańsku to nie tylko sam terminal. Zakłada on również powstanie:
- falochronu (sfinansowanego przez Urząd Morski w Gdańsku),
- nabrzeża przeładunkowego,
- podmorskiego gazociągu prowadzącego z jednostki FSRU na brzeg,
- lądowego gazociągu Gdańsk–Kolnik–Gardeja–Gustorzyn.
Gazociąg lądowy będzie miał około 250 km długości i przebiegać będzie m.in. dwukrotnie pod Wisłą oraz raz pod Martwą Wisłą. Do tej pory Gaz-System zakontraktował w polskich firmach usługi i materiały o wartości około 1,8 mld zł.
Prace bezwykopowe na dużą skalę
Obecnie prowadzone są już niektóre etapy prac. Firma GGT Solutions wykonuje przewiert pod Wisłą na odcinku między Gniewem a Kwidzynem metodą Direct Pipe. Ten przewiert ma długość ponad 1000 m i jest drugim co do długości na całej trasie gazociągu. Najdłuższym będzie przewiert pod Martwą Wisłą – 1042 m.
W sumie inwestycja obejmie ok. 15,6 km odcinków realizowanych technologiami bezwykopowymi.
Zobacz również:- Kilometrowy przewiert pod Wisłą. Historyczny etap budowy gazociągu Gardeja-Kolnik
Harmonogram zakłada start terminala na początek 2028 roku
Prezes Gaz-Systemu zapowiedział, iż prace nad lądową częścią inwestycji powinny zakończyć się do końca 2026 roku. Do tego czasu zespawany ma być cały odcinek gazociągu, a jego ułożenie w wykopach zaplanowano na maj i czerwiec 2026 roku. Odbiór techniczny zaplanowano na 7 września 2026 roku.
Jednostka FSRU ma przypłynąć do Gdańska w trzecim lub czwartym kwartale 2027 roku. Rozpoczęcie regazyfikacji i świadczenia usług przez terminal zaplanowano na początek 2028 roku.
Orlen zarezerwował całą przepustowość terminala
Zdolności regazyfikacyjne jednostki FSRU mają wynosić 6,1 mld mł gazu rocznie. Całość została już zakontraktowana przez Orlen. Terminal został zaprojektowany z możliwością obsługi drugiej jednostki FSRU, jednak w 2023 roku Gaz-System zrezygnował z tego etapu, ponieważ przeprowadzona procedura Open Season nie wykazała wystarczającego zainteresowania rynku.
Prezes Hinc nie wykluczył jednak, iż procedura zostanie powtórzona, jeżeli pojawią się sygnały o chęci wykorzystania dodatkowych mocy.
Gaz-System realizuje strategiczne inwestycje w gaz
Gaz-System to w 100% państwowy operator systemu przesyłowego gazu. Zarządza głównymi gazociągami w Polsce i jest właścicielem terminala LNG w Świnoujściu. Budowa terminala FSRU w Gdańsku ma zwiększyć niezależność energetyczną Polski i zapewnić większe bezpieczeństwo dostaw gazu z różnych kierunków.
Zobacz również:- GAZ-SYSTEM rozdaje 300 tys. zł na eko projekty. Sprawdź, kto może dostać pieniądze
- GAZ-SYSTEM bada potencjał biometanu w Polsce. Nowe punkty zbiorcze i warsztaty
- GAZ-SYSTEM przedłuża przepustowość do Ukrainy – 2,2 mld mł gazu rocznie
Źródło: Informacja prasowa Gaz-System / PAP