Wyobraź sobie firmę produkcyjną, która działa bez zakłóceń od lat. Zespół zarządzający monitoruje wyniki finansowe i wszystko wygląda dobrze. Aż do momentu, kiedy nagła susza ogranicza dostęp do wody. Produkcja staje, kontrakty są zagrożone, a klienci szukają innych dostawców. Czy można to ryzyko przewidzieć i zapobiec mu? Tak – wskazuje Wioleta Grzybowska, konsultantka ds. CSR, ESG i zrównoważonego biznesu CSR Info.
Unijna instytucja EFRAG opracowała proces, który oryginalnie służy sprawozdawczości, ale faktycznie stanowi narzędzie pozwalające ocenić przyszłe ryzyka, chronić firmę przed stratami i budować przewagę konkurencyjną. W rzeczywistości rynkowej, w której reputacja i dostęp do kapitału są równie ważne jak finansowe wyniki kwartalne, jest to absolutny „must have”.
Analiza podwójnej istotności to obowiązkowy element sprawozdawczości unijnej zgodnej z ESRS, ale przede wszystkim narzędzie zarządcze, które pozwala zrozumieć dwie rzeczy: jak firma wpływa na otoczenie – ludzi, środowisko, społeczności lokalne – oraz jak otoczenie wpływa lub może wpłynąć na firmę, jej finanse, dostęp do kapitału i stabilność.
Odpowiedź na potrzeby interesariuszy
Kiedyś sprawozdawczość finansowa mówiła niemal wszystko. Dziś analiza liczb to za mało, aby dobrze zarządzać ryzykiem. Interesariusze, w tym inwestorzy, regulatorzy, klienci i akcjonariusze, chcą wiedzieć, czy firma działa odpowiedzialnie i czy ryzyka środowiskowe albo społeczne nie zagrożą jej długofalowemu rozwojowi.
Analiza podwójnej istotności odpowiada na te pytania. Dzięki niej można unikać przepalonych kosztów i inwestycji w technologie i rozwiązania, które niedługo mogą okazać się przestarzałe lub nieefektywne. Pozwala także chronić reputację, bo brak reakcji na naruszenia praw człowieka w łańcuchu dostaw może kosztować więcej niż kara finansowa. Umożliwia również wyprzedzanie rynku poprzez wykorzystywanie szans tam, gdzie inni widzą tylko problem, na przykład w obszarze zielonych produktów, recyklingu czy energooszczędnych rozwiązań.
Proces wymagający dostosowania do specyfiki biznesu
„Po tak zadanym pytaniu wielu menedżerów chciałoby w odpowiedzi dostać gotową listę i instrukcję skutecznego przeprowadzenia tego procesu. Choć poszczególne jego etapy są powtarzalne i można je przedstawić w formie mapy drogowej krok po kroku, to trzeba ją dopasować do charakteru biznesu danej firmy” – zauważa Wioleta Grzybowska.
W każdej organizacji różnić się będą kluczowi interesariusze i wnioski z ich zaangażowania, zidentyfikowane wpływy – zarówno te rzeczywiste, jak i potencjalne, ryzyka i szanse oraz progi istotności. Analiza podwójnej istotności, zwana DMA, jest procesem wymagającym głębokiego zrozumienia modelu biznesowego, rozpoznania łańcucha wartości, zaangażowania wewnątrz organizacji w różnych jej obszarach, dialogu, krytycznego myślenia i doświadczenia. Przystępując do procesu po raz pierwszy warto skorzystać z pomocy doradców, szkoleń oraz analizy opublikowanych i zaudytowanych sprawozdań zrównoważonego rozwoju.
Wnioski z analizy podwójnej istotności powinny stanowić bazę do opracowania transparentnego raportu ESG, wyznaczenia kierunków i celów strategicznych, zarządzania ryzykiem oraz odpowiedzialnej komunikacji, również tej marketingowej.
GPS dla zarządu w świecie zrównoważonego rozwoju
Można oczywiście traktować analizę DMA jako obowiązek regulacyjny, ale rozsądny zarząd spojrzy na nią inaczej – jak na GPS w świecie zrównoważonego rozwoju. Bez niej poruszamy się po omacku, narażając firmę na kosztowne błędy. Z nią tworzymy mapę, która pomaga podejmować decyzje operacyjne i strategiczne. Dzięki wynikom analizy podwójnej istotności firma może naprawdę zrozumieć swoją pozycję, swoje wpływy i ryzyka, ale też szanse i możliwości, których wcześniej nie dostrzegała.
Firmy, które wykorzystują DMA w sposób strategiczny, a nie wyłącznie compliance’owy, nie tylko minimalizują ryzyko, ale także wykorzystują wyniki analizy jako źródło innowacji i przewagi konkurencyjnej. Przykłady rynkowe pokazują, iż organizacje lepiej rozumiejące swoje wpływy szybciej adaptują modele biznesowe do zrównoważonej transformacji, wcześnie wykrywają i zapobiegają zagrożeniom środowiskowym, klimatycznym, społecznym i regulacyjnym, mają większą odporność dzięki rozpoznaniu zależności w łańcuchu wartości i powiązań między ryzykiem ESG a wynikami biznesowymi, potrafią tworzyć produkty i usługi odpowiadające na potrzeby klientów, skuteczniej przyciągają inwestorów, dla których transparentność i zarządzanie ESG są miarą jakości zarządzania, oraz budują trwałe relacje z klientami i partnerami oparte na wiarygodności i zaufaniu.
Fundament dojrzałego zarządzania
„DMA stanowi połączenie dwóch aspektów: biznesowej odpowiedzialności i biznesowej wartości. To początek dojrzałego, zintegrowanego zarządzania, które stanowi fundament budowania przewagi rynkowej” – podsumowuje Wioleta Grzybowska.
Analiza podwójnej istotności to nie tylko wymóg regulacyjny, ale przede wszystkim strategiczne narzędzie umożliwiające firmom przygotowanie się na wyzwania transformacji energetycznej i zrównoważonego rozwoju. W sektorze energetyki, gdzie zmiany regulacyjne, technologiczne i społeczne następują w szybkim tempie, DMA pozwala identyfikować najważniejsze ryzyka klimatyczne, społeczne i środowiskowe oraz przekształcać je w przewagę konkurencyjną. Organizacje, które traktują DMA jako element strategicznego zarządzania, zyskują nie tylko zgodność z przepisami, ale również lepsze relacje z inwestorami, większą odporność operacyjną i zdolność do innowacyjnego reagowania na potrzeby rynku.Retry

8 godzin temu
















