Niebywały skandal. Ministerstwo Infrastruktury nie ma zamiaru zrealizować historycznej, kluczowej dla rozwoju naszego regionu inwestycji, jaką jest rozbudowa suchego portu w Małaszewiczach. Wynika to wprost z pisma do prezesów spółek kolejowych, do którego dotarła nasza redakcja.
Rozbudowa terminala kontenerowego w Małaszewiczach miała zmienić oblicze naszego regionu. Szacunki ekspertów wskazują, iż już w pierwszych 10 latach działania wielkiego hubu kolejowego do budżetu państwa wpłynęło by co najmniej 50 miliardów złotych. Spora część tych pieniędzy zostałaby u nas, na Południowym Podlasiu.
Projekt i finansowanie przygotowane w czasie rządów PiS
Dzięki aktywności parlamentarzystów PiS, z senatorem Grzegorzem Biereckim na czele, rząd Mateusza Morawieckiego przygotował specustawę gwarantującą finansowanie inwestycji. Gdy tylko do władzy dorwali się politycy Platformy, PSL, Lewicy i Hołowni, projekt zaczął być hamowany. Trzeba było zrobić „audyt”, zaczęły pojawiać się kolejne problemy, przeciąga się w nieskończoność połączenie Cargotoru z PKP PLK.
Dowód na kłamstwa
Kto myślał trzeźwo, ten podejrzewał, iż mamy do czynienia z festiwalem kłamstw. Teraz jest na to namacalny dowód. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wystosował oficjalne pismo do prezesów spółek kolejowych. Dołączono do niego analizę Ośrodka Studiów Wschodnich, specjalizującego się raczej w polityce międzynarodowej, niż transporcie i biznesie. Dotarliśmy do treści tego dokumentu.
„W obecnej sytuacji międzynarodowej należy zakładać, iż przewozy kolejowe przez RPM (Rejon Przeładunkowy Małaszewicze – red.) w najbliższych latach nie powrócą do wysokiej dynamiki sprzed 2022 roku” – czytamy w piśmie.
„Dlatego też znacząca rozbudowa RPM najbliższym czasie grozi przeskalowaniem inwestycji i wysłaniem złych sygnałów politycznych wobec Białorusi i Rosji” – podkreśla wiceminister Piotr Malepszak.
Zdaniem Malepszaka wystarczy „modernizacja” Małaszewicz. Domaga się on przyjęcia przez spółki wspólnego projektu „etapowania inwestycji”.
Ten rząd nic nie zbuduje
– Suchy port w Małaszewiczach nie zostanie rozbudowany dopóki u władzy jest ta antyrozwojowa, nieudolna, działająca wbrew polskiemu interesowi narodowemu ekipa – powiedział nam senator Grzegorz Bierecki.
– Analiza OSW służy jako pretekst do porzucenia projektu i wykonania jedynie, o ile w ogóle, niewielkiej modernizacji Małaszewicz. Ci szkodnicy, tak niestety trzeba określić tych ludzi, przez cały czas kłamali – dodał parlamentarzysta, przywołując m.in. wypowiedzi przedstawicieli rządu podczas zwołanych z inicjatywy senatora specjalnych posiedzeń sejmiku województwa lubelskiego czy obietnice składane podczas organizowanych w parlamencie posiedzeń komisji infrastruktury.
– Wiadomo już, iż nie zrealizują przyjętej przez nas specustawy. Trzeba ich jak najszybciej odsunąć od rządzenia, bo szkody będą pokoleniowe – puentuje Grzegorz Bierecki.