Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę z gdańską firmą PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego. Dokument dotyczy przygotowania projektu dostępu lądowego do przyszłego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Chodzi zarówno o opracowanie projektu funkcjonalno-użytkowego, jak i szczegółowej dokumentacji technicznej i kosztorysowej.
Podpisanie umowy odbyło się w obecności przedstawicieli spółki portowej, wykonawcy oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusza Marchewki. To istotny etap całego przedsięwzięcia, bo poza opracowaniem samego projektu, zadaniem PROJMORS będzie także uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji administracyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie budowy.
Przewiduje się, iż inwestycja obejmie budowę nowego układu torowego i drogowego, a także pozostałej infrastruktury technicznej. W planach jest również powstanie obiektu odpraw granicznych, w tym punktu kontrolnego Sanepidu.
Całość wpisuje się w szerszą koncepcję rozwoju portu zewnętrznego w Świnoujściu, której częścią jest także tzw. Przylądek Pomerania. Nowy fragment lądu ma powstać z wykorzystaniem urobku z prac pogłębiarskich. Dzięki zmianie formy falochronu na zintegrowaną konstrukcję, materiał wydobyty z dna morza posłuży do stworzenia pirsu wraz z falochronem, co – jak zapewnia inwestor – ma być rozwiązaniem nowoczesnym i przyjaznym środowisku.
Zwolennicy inwestycji zwracają uwagę, iż terminal kontenerowy przyniesie nowe miejsca pracy, zwiększy znaczenie Świnoujścia na mapie gospodarczej Europy i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju. Przeciwnicy ostrzegają z kolei przed wpływem tak dużej infrastruktury na środowisko naturalne, turystykę i wizerunek miasta jako nadmorskiego kurortu.
Podpisana właśnie umowa pokazuje, iż przygotowania do budowy nabierają tempa. Przed Świnoujściem i jego mieszkańcami stoi jednak pytanie, jak połączyć rozwój portu z oczekiwaniami lokalnej społeczności i obawami części mieszkańców.