Wstrzymano prace przy rewitalizacji dworca w Tarnobrzegu

3 godzin temu

Poseł Rafał Weber na konferencji prasowej poinformował, iż spółka PKP wstrzymała prace przygotowawcze do rewitalizacji dworca kolejowego w Tarnobrzegu. Mówił także o planach dotyczących budowy drogi S-74 na odcinku Opatów-Nisko.

– Podczas kontroli poselskiej, którą odbyłem w siedzibie spółki PKP półtora tygodnia temu i dzięki informacjom tam uzyskanym, ale też dzięki informacjom, które zostały mi później przesłane w formie pisemnej, niestety trzeba powiedzieć, iż spółka PKP S.A wstrzymała prace przygotowawcze nad rewitalizacją tego zabytkowego obiektu – mówił poseł Rafał Weber.

Zaznaczył, iż do marca poprzedniego roku ta inwestycja była przygotowywana.

– Pracownicy spółki byli tu na miejscu, dokonali oględzin, dokładnie wymierzyli obiekt, uzyskali dokumentację archiwalną, choćby stworzyli wielokryterialny program funkcjonalno-użytkowy, czyli już są pewne propozycje jak ułożyć to zaplecze i częściowo przeznaczyć je do celów transportowych. Na przykład w jaki sposób powinna być zorganizowana, gdzie ulokowana, poczekalnia dla pasażerów, ale też dla tych, którzy oczekują na przyjezdnych, ile pomieszczeń będzie służyło pod cele kolejowe, a ile pomieszczeń można zwolnić i wynająć – czy to jednostce samorządu terytorialnego, czy to prywatnemu podmiotowi, czy to jakiemuś stowarzyszeniu – mówił poseł Weber. Podkreślił, iż ta praca została wykonana między czerwcem 2023, a marcem 2024.

– Niestety te prace zostały w kwietniu 2024 roku przerwane i do tej pory nie zostały wznowione. Na moje pytanie dlaczego, spółka odpowiedziała, iż są w trakcie rewizji programu inwestycji dworcowych i dopóki nie zapadnie ostateczna decyzja, które dworce będą rewitalizowane, oni zatrzymują wszystkie prace przygotowawcze. One dotyczyły nie tylko Tarnobrzega, ale też 26 innych obiektów dworcowych – mówił poseł.

– Nie wyobrażam sobie, żeby rewitalizacja dworca w Tarnobrzegu nie została uwzględniona przy tych najbliższych zmianach programu inwestycji dworcowych. Nie ma merytorycznych przesłanek, nie ma merytorycznych argumentów, żeby wstrzymać tę inwestycję – dodał Rafał Weber. Wyliczał także argumenty przemawiające za realizacją tej inwestycji, takie jak rosnące zainteresowanie transportem kolejowym mieszkańców Tarnobrzega. Kolejny wymieniony powód to plany Tarnobrzega dotyczące zorganizowania w tym miejscu nowoczesnego centrum przesiadkowego.

Prezydent Tarnobrzega Łukasz Nowak wyraził nadzieję, iż prace nad rewitalizacją dworca zostaną wznowione, a sam obiekt zmieni się nie do poznania. Poinformował, iż miasto uzyskało dokument dysponowania tymi gruntami na cele projektowe i budowlane, który umożliwia start w Miejskich Obszarach Funkcjonalnych. – I oczywiście cały czas czynimy działania aby te grunty przeszły na naszą własność – mówił prezydent Łukasz Nowak.

Poseł Rafał Weber poinformował także o najbliższych planach dotyczących budowy drogi ekspresowej S-74.

– W ostatni czwartek odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu TAK dla budowy drogi ekspresowej S – 74. Zwołałem to posiedzenie aby uzyskać informację z Ministerstwa Infrastruktury i od GDDKiA jak wygląda harmonogram prac przygotowawczych dla najbardziej nas interesującego odcinka S-74 czyli odcinka między Opatowem, a Niskiem. Główna informacja, która została nam udzielona to taka, iż decyzja środowiskowa, potrzebna do tego, żeby ogłaszać kolejne przetargi ma zostać wydana w lipcu br. To jest informacja, która została nam przekazana przez inwestora czyli przez GDDKiA. Ta decyzja środowiskowa powinna być wydana w I kwartale 2024 roku. To już w tej chwili mamy 1,5 roczne opóźnienie. To oczywiście nie służy dalszemu wykonaniu tej inwestycji, bo wariant społeczny który został wskazany do decyzji środowiskowej jest tym najlepszym, najbardziej optymalnym i to z punktu widzenia samorządów przez, które przebiega, ale również wzbudza najmniej kontrowersji społecznych. Każde oddalenie kolejnych kroków, kolejnych etapów, to oddalenie nas od sprawnej, komfortowej, bezpiecznej komunikacji, również komunikacji istotnej z punktu gospodarczego. Bo samorządy leżące na przecięciu wariantu wskazanego do decyzji środowiskowej liczą, wierzą i wiedzą, iż ta trasa będzie oknem na świat. Niepokoi to półtoraroczne opóźnienie, ale też jest dobra informacja, iż nie zanosi się na zmianę tego wariantu. o ile będziemy widzieć, iż termin wydania decyzji środowiskowej upływa, a ona przez cały czas nie zostanie wydana, będą oczywiście zwoływał kolejne posiedzenia zespołu żeby w ten sposób mobilizować rządzących – mówił poseł Rafał Weber.

Dodał, iż GDDKiA na posiedzeniu zespołu poinformowała, iż w 2032 roku, będzie można jeździć tą drogą – cały proces inwestycyjny zakłada taki harmonogram. – W lipcu 2025 uzyskanie decyzji środowiskowej, następnie ogłoszenie przetargu na koncepcję programową z elementami geologii. Na powstanie tego dokumentu zakładają 24 miesiące. I po tym ogłoszenie przetargu na projektuj i buduj. Podpisanie umowy w 2028/29 roku. Półtora roku projektu, wejście na plac realizacyjny i fizyczna budowa trasy. Z założenia odcinek Opatów-Nisko ma być podzielony na 4 odcinki realizacyjne czyli będą 4 odrębne przetargi na koncepcję programową i w kolejności następnej 4 odrębne przetargi na projektowanie i budowanie – mówił poseł Rafał Weber.

Idź do oryginalnego materiału