Wola bliżej ograniczenia parkowania e-hulajnóg. Burmistrz zapowiada spotkanie

3 tygodni temu

Będzie spotkanie dzielnicy Wola z Zarządem Dróg Miejskich. Chodzi o ograniczenie parkowania hulajnóg elektrycznych m.in. w parkach.

Pojazdy są pozostawiane gdzie popadnie, często blokując wejścia czy przejścia w wolskich parkach.

Spotkanie z operatorami e-hulajnóg i ZDM-em potwierdził nam burmistrz dzielnicy Krzysztof Strzałkowski.

Wydaje się, iż jest możliwe bardzo szybkie wdrożenie porozumienia, które będzie polegało na tym, iż po stronie systemów informatycznych obsługujących te hulajnogi będziemy w stanie wyłączyć te obszary, gdzie mieszkańcy po prostu mają już dość ruchu hulajnóg i pozostawiania ich. Chodzi tutaj o skwery, zieleńce, parki, gdzie bardzo często hulajnogi są przedmiotem działania różnego typu wandali – powiedział.

Kilka miejsc w Warszawie już teraz jest w taki sposób zabezpieczona. To m.in. Stare Miasto czy Łazienki Królewskie.

Zmiany w przepisach

Dodatkowo, jak informowaliśmy, będą zmiany w przepisach dotyczących e-hulajnóg. Zapowiedziało je Ministerstwo Infrastruktury. Mają one wejść w życie w ramach nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów.

Rzecznik resortu Anna Szumańska podkreślała, że ministerstwo wzmocni nadzór rynku motoryzacyjnego, który będzie realizowany przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Celem przyznania dyrektorowi tego dozoru technicznego, szeregu narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz też skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów jest oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i także ochrony środowiska – wyjaśniała.

Hulajnogi niespełniające wymagań nie wjadą do Polski?

Jak dodaje, celem tych zmian będzie wyeliminowanie z rynku hulajnóg, które nie spełniają wymagań.

Mowa tutaj o takich przypadkach, w których np. konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h, co oczywiście stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – tłumaczyła Szumańska.

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego ma wedle ustawy współpracować z organami celno-skarbowymi, aby kontrolować stan hulajnóg przekraczających granicę.

Strażnicy miejscy z dodatkowymi uprawnieniami

Zaplanowano także rozszerzenie uprawnień strażników miejskich - po wejściu w życie nowych przepisów będą mogli skontrolować prędkość maksymalną pojazdu. Teraz tylko funkcjonariusze policji mają takie uprawnienia.

Na szczegóły dotyczące ustawy jednak jeszcze trochę poczekamy.

Ten projekt jest na etapie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Ostateczny kształt zaproponowanych przez nasz resort rozwiązań zostanie określony po zakończeniu prac parlamentarnych – wskazywała rzecznik resortu.


Planowane przyjęcie ustawy Ministerstwa Infrastruktury przez Radę Ministrów zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału