Będzie spotkanie dzielnicy Wola z Zarządem Dróg Miejskich. Chodzi o ograniczenie parkowania hulajnóg elektrycznych m.in. w parkach.
Pojazdy są pozostawiane gdzie popadnie, często blokując wejścia czy przejścia w wolskich parkach.
Spotkanie z operatorami e-hulajnóg i ZDM-em potwierdził nam burmistrz dzielnicy Krzysztof Strzałkowski.
– Wydaje się, iż jest możliwe bardzo szybkie wdrożenie porozumienia, które będzie polegało na tym, iż po stronie systemów informatycznych obsługujących te hulajnogi będziemy w stanie wyłączyć te obszary, gdzie mieszkańcy po prostu mają już dość ruchu hulajnóg i pozostawiania ich. Chodzi tutaj o skwery, zieleńce, parki, gdzie bardzo często hulajnogi są przedmiotem działania różnego typu wandali – powiedział.
Kilka miejsc w Warszawie już teraz jest w taki sposób zabezpieczona. To m.in. Stare Miasto czy Łazienki Królewskie.
Zmiany w przepisach
Dodatkowo, jak informowaliśmy, będą zmiany w przepisach dotyczących e-hulajnóg. Zapowiedziało je Ministerstwo Infrastruktury. Mają one wejść w życie w ramach nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów.
Rzecznik resortu Anna Szumańska podkreślała, że ministerstwo wzmocni nadzór rynku motoryzacyjnego, który będzie realizowany przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
– Celem przyznania dyrektorowi tego dozoru technicznego, szeregu narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz też skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów jest oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i także ochrony środowiska – wyjaśniała.
Hulajnogi niespełniające wymagań nie wjadą do Polski?
Jak dodaje, celem tych zmian będzie wyeliminowanie z rynku hulajnóg, które nie spełniają wymagań.
– Mowa tutaj o takich przypadkach, w których np. konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h, co oczywiście stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – tłumaczyła Szumańska.
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego ma wedle ustawy współpracować z organami celno-skarbowymi, aby kontrolować stan hulajnóg przekraczających granicę.
Strażnicy miejscy z dodatkowymi uprawnieniami
Zaplanowano także rozszerzenie uprawnień strażników miejskich - po wejściu w życie nowych przepisów będą mogli skontrolować prędkość maksymalną pojazdu. Teraz tylko funkcjonariusze policji mają takie uprawnienia.
Na szczegóły dotyczące ustawy jednak jeszcze trochę poczekamy.
– Ten projekt jest na etapie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Ostateczny kształt zaproponowanych przez nasz resort rozwiązań zostanie określony po zakończeniu prac parlamentarnych – wskazywała rzecznik resortu.
Planowane przyjęcie ustawy Ministerstwa Infrastruktury przez Radę Ministrów zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku.

3 tygodni temu






