Ważne gazociągi dla Mazowsza i Małopolski

tunele.inzynieria.com 2 dni temu

Do ważnych inwestycji spółki Gaz-System należą budowy gazociągów Rembelszczyzna-Mory na Mazowszu (Gazociąg Warszawski) i Wężerów–Przewóz w Małopolsce. Na obu inwestycjach zaplanowano łącznie ponad 70 przekroczeń bezwykopowych.

Budowę Gazociągu Warszawskiego rozpoczęto w połowie sierpnia 2023 r. W grudniu rozpoczęto układanie rur. Wycinkę drzew zmniejszono o 30% w stosunku do założeń pierwotnych, wymagało to dodatkowych nakładów w kwocie 36 mln zł. Przewidziano też nasadzenia zieleni na obszarach objętych inwestycją.

Gazociąg Rembelszczyzna–Mory będzie miał długość 28,5 km. Przebiega od tłoczni w Rembelszczyźnie w gminie Nieporęt, przez gminy Nieporęt, Jabłonna, Łomianki, Stare Babice i Ożarów Mazowiecki oraz dzielnice w stolicy – Białołęka, Bielany i Bemowo do Mory w gminie Ożarów Mazowiecki. w tej chwili istniejąca infrastruktura umożliwia dostarczanie do Warszawy 1 mld m3 gazu rocznie, a dzięki nowej, do stolicy każdego roku będzie mogło trafiać choćby ponad 2 mld m3 (Gazociąg Warszawski został zaplanowany w pobliżu istniejącego).

Najważniejszy przewiert inwestycji

W maju 2024 r. ukończono jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zadań, czyli przekroczenie Wisły. Wykonano przewiert HDD o długości 1200 m pod Wisłą od gminy Łomianki do gminy Jabłonna. Maksymalne zagłębienie otworu wynosi 43 m i zainstalowano rury DN700. Realizacja przewiertu w technologii HDD pozwala na szybkie przekroczenie przeszkód terenowych, w tym przypadku rzeki Wisły. Złożoność przedsięwzięcia wynika z jego długości, głębokości posadowienia i trudnych warunków gruntowych. Nowy gazociąg zwiększy dostępność gazu ziemnego dla odbiorców przemysłowych, jak i dystrybucyjnych. Jest niezbędny ze względu na rosnące potrzeby mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Realizacja tej instalacji wymagała też przebudowy wału przeciwpowodziowego Wisły w Łomiankach na odcinku Buraków–Sady. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie dofinansowało 80% kosztów zadania, którego wartość wyniosła 8 mln zł.

Zaawansowanie prac

Aktualnie inwestycja jest na zaawansowanym etapie. Poza przewiertem pod Wisłą zrealizowano także większość zadań związanych ze spawaniem oraz montażem. Gazociąg ułożono na warszawskich Bielanach (od bramy zachodniej Cmentarza Północnego do torów kolejowych, biegnących równolegle do ul. Arkuszowej) oraz na terenie Lasu Bemowskiego (gmina Stare Babice), a także na odcinkach pomiędzy Oddziałem GAZ-SYSTEM w Rembelszczyźnie a przekroczeniem Wisły w Łomiankach. Na terenie Łomianek Dolnych rozwieziono i zespawano rury. W tej lokalizacji pozostaje do wykonania wykop oraz ułożenie gazociągu na głębokości minimum 1,2 m. Ułożono ponad połowę sieci światłowodowej.

Najdłuższe przewierty na trasie Gazociągu Warszawskiego
HDD – 1200 m; pod Wisłą, teren Lasu Nowa Warszawa
HDD – 1149 m; pod Wisłą i rezerwatem Ławice Kiełpińskie
Direct Pipe – 529 m; obszar leśny od ul. Modlińskiej w kierunku Wisły
Direct Pipe – 526 m; pod Parkiem Młocińskim
Direct Pipe – 320 m; pod obszarem wzdłuż Wału Wiślanego przyległym do Parku Młocińskiego

Realizacja robót bezwykopowych na ukończeniu

Na budowie Gazociągu Warszawskiego zrealizowano niemal wszystkie przekroczenia bezwykopowe – 27, w tym 17 metodą poziomego przewiertu sterowanego (tzw. pipe jacking), cztery metodą horyzontalnego wiercenia kierunkowego (tzw. HDD) oraz sześć mikrotuneli, z których cztery miały długość powyżej 100 m. w tej chwili do wykonania pozostaje ostatni przewiert o długości około 1126 m, który zostanie przeprowadzony przy użyciu metody HDD pod Lasem Młocińskim. Łącznie na trasie inwestycji zostanie zrealizowanych 28 przejść bezwykopowych. Pierwotnie planowano 32, jednak w czterech przypadkach zrezygnowano z tej technologii na rzecz wykopu otwartego. Na wszystkich zakończonych odcinkach robót pozostała do wykonania rekultywacja terenu oraz próby ciśnieniowe. Łączna długość przejść bezwykopowych to około 5 km.
Według spółki, dzięki budowie nowego gazociągu w Warszawie i okolicy zwiększy się dostęp do gazu ziemnego zarówno dla właścicieli domów jednorodzinnych, jak i odbiorców przemysłowych. Jednocześnie ograniczona zostanie także emisja szkodliwych substancji i poprawi się jakość powietrza w stolicy.

Całkowity koszt projektu wynosi 470,81 mln zł. Dofinansowanie z Funduszy Europejskich w ramach unijnego programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027) to 270,524 mln zł.

Aktualnie inwestycja jest na zaawansowanym etapie. Poza przewiertem pod Wisłą zrealizowano także większość zadań związanych ze spawaniem oraz montażem

Małopolski gazociąg do Krakowa

Drugą inwestycją istotną dla aglomeracji krakowskiej jest budowa gazociągu wysokiego ciśnienia Wężerów–Przewóz (Kraków) na obszarze woj. małopolskiego. W drugiej połowie sierpnia 2024 r. podpisano umowę na jego budowę. Zaplanowano ponad 40 przekroczeń przy użyciu metod bezwykopowych i wykonanie infrastruktury towarzyszącej. Łączna długość gazociągu wyniesie 44 km (z odgałęzieniami).

Gazociąg Wężerów–Przewóz przejdzie przez gminy Słomniki, Radziemice, Koniusza, Kocmyrzów-Luborzyca i Kraków. Zostanie przyłączony do gazowego Korytarza Północ–Południe, przez który przesyłany jest w głąb kraju gaz ziemny z terminalu LNG w Świnoujściu i gazociągu Baltic Pipe. Inwestycja doprowadzi do zwiększenia dostępności błękitnego paliwa dla aglomeracji krakowskiej.

Umożliwi także przyłączenie nowych odbiorców, w tym przedsiębiorstw z branży elektroenergetycznej, którzy w ramach transformacji energetycznej będą zastępować wysokoemisyjne źródła zasilania (np. węgiel) niskoemisyjnymi, bardziej przyjaznymi środowisku, jak gaz ziemny. W tym kontekście instalacja pomoże stabilizować pracę odnawialnych źródeł energii. Gazociąg Wężerów–Przewóz pozwoli też na optymalizację sieci.

Zakres prac na budowie gazociągu Wężerów–Przewóz
gazociąg DN700, MOP 8,4 MPa o długości 44 km wraz z odgałęzieniami DN500 (1,0 km) i DN300 (0,2 km),
stacja regulacyjno-pomiarowa o przepustowości Q=180 000 Nm3/godz. Kraków-Przewóz,
stacja pomiarowa Kraków-Przewóz Q=150 000 Nm3/godz.,
śluza nadawczo-odbiorcza DN700 Wężerów,
trzy zespoły zaporowo-upustowe: Skrzeszowice, Kraków–Jeziorko i Kraków–Na Niwach.

Prace bezwykopowe – ponad 40 przekroczeń

Na trasie gazociągu Wężerów–Przewóz zaplanowano przekroczenia przeszkód terenowych metodami bezwykopowymi w ponad 40 miejscach. Dwa z nich zostaną wykonane pod Wisłą dzięki metody HDD (horyzontalny przewiert kierunkowy) w Krakowie, w dzielnicy Nowa Huta i na obszarze Przewozu (dzielnica Podgórze). Jeden osiągnie długość 1100 m, zostanie w nim zainstalowany gazociąg DN700, z drugi 700 m (gazociąg DN500).

Realizacja inwestycji stworzy warunki do przyłączenia do sieci przesyłowej gazu ziemnego nowych jednostek produkcyjnych krakowskiej elektrociepłowni, należącej do spółki PGE Energia Ciepła.

Dokumentację projektową opracowało Biuro Projektowe Gaz-System. Wykonano prace przygotowawcze, jak przygotowanie pasa budowlano-montażowego czy rozpoznanie saperskie i archeologiczne.

Gazociąg Wężerów–Przewóz – przejścia bezwykopowe w Krakowie
gazociąg DN700 – przewiert pod Wisłą o długości około 1100 m
gazociąg DN500 – przewiert pod Wisłą o długości około 700 m

Zakres prac obejmuje budowę, m.in. budowę wysokociśnieniowego (MOP 8,4 MPa) gazociągu o długości 44 km wraz z odgałęzieniami DN500 (1,0 km) i DN300 (0,2 km), stacji regulacyjno-pomiarowej o przepustowości Q = 180 000 Nm3/godz. Kraków-Przewóz, stacji pomiarowej Kraków-Przewóz Q = 150 000 Nm3/godz., śluzy nadawczo-odbiorczej DN700 Wężerów, a także trzech zespołów zaporowo-upustowych: Skrzeszowice, Kraków–Jeziorko i Kraków–Na Niwach.

Zakładany termin realizacji zadania to 18 miesięcy od podpisania umowy. Gazociąg powinien być gotowy w I kwartale 2026 r.

Idź do oryginalnego materiału