W Warszawie rusza budowa pierwszej miejskiej stacji ładowania w nowym modelu współpracy

1 dzień temu
Nowy system działania

Warszawa, lider w zakresie elektromobilności w Polsce, decyduje się na rezygnację z budowy własnych stacji ładowania na rzecz udostępniania terenu prywatnym operatorom. Dzięki temu rozwiązaniu miasto liczy na szybszy rozwój sieci, wykorzystanie potencjału inwestorów i odciążenie budżetu publicznego.

Pierwsza lokalizacja – al. KEN 93, w pobliżu stacji metra Stokłosy – to zatoczka parkingowa, na której powstaną cztery stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Przetarg został ogłoszony, a firmy mogą składać wnioski na lokalizacje z listy przygotowanej przez Biuro Infrastruktury i Architektury lub zaproponować własne. W przypadku podpisania umowy dzierżawy, operatorzy będą mieli do 36 miesięcy na realizację inwestycji.

System z potencjałem

W Warszawie działa już blisko 900 punktów ładowania – najwięcej spośród wszystkich polskich miast. Nowy system współpracy zakłada 15-letnie umowy dzierżawy z możliwością przedłużenia oraz minimalny czynsz wynoszący 15 zł netto za m² miesięcznie.

Dzięki tej formule miasto planuje stopniowo rozbudowywać infrastrukturę, odpowiadając na zapotrzebowanie zgłaszane przez mieszkańców, inwestorów oraz miejskie biura planowania. Model „miasto + operator” ma pozwolić na szybsze i bardziej elastyczne wdrażanie infrastruktury ładowania, szczególnie tam, gdzie dziś jej brakuje.

Wyzwania i oczekiwania

Choć rozwiązanie ma wiele zalet – m.in. minimalizuje koszty po stronie miasta i angażuje prywatny kapitał – niesie również wyzwania. Należy do nich zaliczyć czasochłonność procedur przetargowych, konieczność zapewnienia transparentności procesu, a także potrzeba równowagi pomiędzy interesami właścicieli pojazdów elektrycznych a kierowcami samochodów spalinowych, którzy obawiają się utraty miejsc postojowych.

Nie bez znaczenia jest też potrzeba skoordynowania lokalizacji ładowarek z rzeczywistym zapotrzebowaniem. Stąd ważna rola mieszkańców i planistów miejskich w dalszym procesie planowania sieci.

Warszawa przez cały czas liderem

Z danych PSPA i PSNM wynika, iż na koniec czerwca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 33% stanowiły szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a 67% – wolne punkty ładowania AC. Warszawa, z liczbą ok. 900 punktów, utrzymuje pozycję lidera.

Choć dokładna liczba pojazdów elektrycznych poruszających się po stołecznych ulicach jest trudna do oszacowania – z uwagi na rejestracje flotowe i leasingi, to stolica pozostaje kluczowym ośrodkiem elektromobilności w Polsce.

#Warszawa #Elektromobilność #PojazdyElektryczne #StacjeŁadowania #ZrównoważonyTransport #EVCharging #ZielonaTransformacja

Idź do oryginalnego materiału