W Barcelonie metro i stacje już potrzebują prądu

1 tydzień temu

Pasażerowie wchodzący na stację metra w Bellvitge, dzielnicy robotniczej poza Barceloną nie mają pojęcia, iż oświetlające ją światła, schody ruchome a choćby ładowarki EV na parkingu nad nią zasilane są pociągiem, w który wsiadają. A dokładnie energią generowaną przez pociąg zatrzymujący się z hukiem na peronie. Dzięki technologii przypominającej tą z hamowania regeneracyjnego, generowane przy zatrzymaniu się metar tarcie zamieniane jest w energię elektryczną. Ta przesyłana jest przez falowniki i rozprowadzana w całym systemie metra. Jedną trzecią z niej zużywają pociągi na potrzeby swojego zasilania, reszta służy funkcjonowaniu stacji i towarzyszącej jej infrastrukturze.

Co roku mieszkańcy i turyści odbywają 440 milionów podróży metrem w Barcelonie, które obejmuje 165 stacji połączonych 78 milami torów. Agencja transportu publicznego zainstalowała dotychczas trzy falowniki; realizowane są prace nad 13 kolejnymi. Gdy wszystkie będą gotowe na początku października, oczekuje się, iż hamowanie regeneracyjne zapewni 41% energii potrzebnej do zasilania pociągów, odnawialne źródło energii, które według agencji pozwoli zaoszczędzić około 3,9 tony metrycznej emisji CO2 rocznie.

Chociaż wiele miast, w tym Wiedeń , Filadelfia i São Paulo korzysta z hamowania regeneracyjnego, Barcelona będzie pierwszym która zrobi to na taką skalę i pierwszym, która wykorzysta do ładowania samochodów elektrycznych. Wykorzystanie energii, która w przeciwnym razie jest tracona jako ciepło, gdy pociąg zwalnia znacznie zmniejszy zużycie energii przez system tranzytowy. Pomoże w tym nie tylko odzyskiwanie energii, ale też optymalizacja ustawień półautonomicznych pociągów oraz wykorzystanie AI do optymalizacji wentylacji w wagonach

Dzięki wdrożeniu MetroCHARGE 33% energii zużywanej przez pociągi pochodzi z hamowania regeneracyjnego, czyli wystarczająco dużo, aby zasilić 25 stacji metra. W systemach metra, w których nie stosuje się hamowania regeneracyjnego jest ona tracona i generuje ciepło, które rozprzestrzenia się wewnątrz tuneli i zwiększa temperaturę (co jest szczególnym problemem autem). Od czasu wdrożenia hamowania regeneracyjnego temperatura w systemie metra w Barcelonie spadła o 0,8 stopnia Celsjusza.

Zastosowaniem technologii MetroCHARGE interesują się już inne miasta. Władze barcelońskiego metra spotkały się z przedstawicielami kolei z New Delhi, a rozmawiali z nimi i pobrali dokumentację urzędnicy z Wiednia oraz przedstawiciele metra nowojorskiego (piątego co do wielkości systemu kolei podziemnej na świecie z 472 stacjami o długości 1070 kilometrów).

Idź do oryginalnego materiału