Tramwaj do Lutomierska: posłanka walczy o historyczną linię

1 miesiąc temu
Zdjęcie: Tramwaj do Lutomierska: posłanka walczy o historyczną linię


Posłanka Paulina Matysiak z partii Razem podjęła interwencję w sprawie planów likwidacji torowiska tramwajowego na trasie dawnej linii nr 43 z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska. Parlamentarzystka apeluje do władz samorządowych oraz marszałek województwa łódzkiego o odstąpienie od budowy ścieżki pieszo-rowerowej w miejscu torowiska, co de facto uniemożliwiłoby przyszły powrót tramwaju na tę trasę.

Historyczna linia na wymarciu

Linia tramwajowa nr 43 ma prawie stuletnią historię – w 2029 roku będzie obchodzić swoje 100-lecie. Przez dekady stanowiła najważniejszy element komunikacyjny dla mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego, Lutomierska i okolicznych miejscowości, zapewniając bezpośrednie i ekologiczne połączenie z Łodzią. W 2019 roku ruch tramwajowy został wstrzymany z powodu fatalnego stanu infrastruktury torowej, co miało być jednak rozwiązaniem tymczasowym.

– Trasa tramwaju nr 43 stanowiła przez dekady nie tylko element krajobrazu, ale przede wszystkim istotny kręgosłup komunikacyjny dla mieszkańców – podkreśla Matysiak w piśmie do władz samorządowych. – Usunięcie torowiska na rzecz drogi rowerowej całkowicie uniemożliwi powrót tak potrzebnej formy transportu.

Mieszkańcy czują się oszukani

Sprawa wzbudza silne emocje wśród lokalnej społeczności. Wielu mieszkańców czuje się zawiedzionych obecną sytuacją, szczególnie w kontekście wcześniejszych zapewnień władz o tymczasowym charakterze zawieszenia linii.

„Jako mieszkaniec czuję się oszukany. Gdy w 2019 r. zamykano linię tramwajową, władze solennie zapewniały, iż to tylko na chwilę, jak znajdą się pieniądze, to tory będą wyremontowane i tramwaj wróci” – cytuje posłanka jeden z komentarzy mieszkańców pod ankietą opublikowaną przez samorządy w mediach społecznościowych.

Inny mieszkaniec zauważa historyczny wymiar problemu: „Nie po to mój pradziadek dorzucał się do budowy tramwaju, żeby teraz go likwidowano zupełnie!”

Rower czy tramwaj – czy to musi być wybór?

Posłanka Matysiak zaznacza, iż choć rozwój infrastruktury rowerowej jest ważny, nie powinien odbywać się kosztem komunikacji tramwajowej. W jej ocenie obie formy transportu mogą współistnieć, ale wymagałoby to przygotowania alternatywnego przebiegu ścieżki rowerowej.

Droga rowerowa jest potrzebna, ale nie kosztem komunikacji tramwajowej – apeluje parlamentarzystka. – Modernizacja i przywrócenie linii tramwajowej nr 43 to szansa na zrównoważony rozwój całego regionu, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym i możliwość dojazdu do pracy, szkoły czy ośrodków zdrowia.

Tramwaje wracają w regionie, tylko nie do Lutomierska?

W piśmie interwencyjnym posłanka zwraca uwagę na paradoksalny aspekt sytuacji. W ostatnich latach z powodzeniem przywrócono ruch tramwajowy na innych trasach w regionie łódzkim – uruchomiono ponownie połączenia do Zgierza, Pabianic, a niedawno wznowiono kursy na trasie Łódź–Konstantynów.

Wobec tego likwidacja torowiska do Lutomierska byłaby krokiem wstecz wobec pozytywnych działań rewitalizacyjnych podejmowanych na innych liniach – zauważa Matysiak.

Symboliczne znaczenie dla miasta

Sprawa ma również wymiar symboliczny. Lutomiersk odzyskał prawa miejskie w 2022 roku, a tramwaj – według posłanki – jest elementem, który podkreśla miejski charakter tej miejscowości.

Byłoby niesamowitą szkodą zaprzepaścić to dziedzictwo i pozbawić Lutomiersk miejskiego charakteru, który zapewnia tramwaj – podkreśla w swoim piśmie.

Paulina Matysiak oczekuje od samorządowców jasnych deklaracji w sprawie przyszłości linii nr 43 oraz informacji o dotychczasowych działaniach zmierzających do pozyskania środków na jej modernizację. Parlamentarzystka domaga się również wyjaśnień, czy prowadzono konsultacje społeczne na temat przyszłości torowiska z uwzględnieniem opcji powrotu tramwaju jako priorytetowej.

W swoim apelu posłanka przypomina o dalekosiężnych konsekwencjach dzisiejszych decyzji infrastrukturalnych: „Decyzje o charakterze infrastrukturalnym podejmowane dziś będą miały konsekwencje dla wielu przyszłych pokoleń.”

O odpowiedzi poinformujemy.

Idź do oryginalnego materiału