Takich reklam już nie zobaczysz na Facebooku i Instagramie. Zemsta na politykach

2 godzin temu
Zmiany mają wejść w życie 6 października i użytkownicy platform są właśnie o nich informowani. Chodzi o Facebook i Instagrama, czyli sprzężone ze sobą serwisy społecznościowe, należące do firmy Meta (wcześniej nazywała się Facebook).Bez reklam„Od 6 października 2025 r., od godz. 9 czasu PST reklamy dotyczące kwestii społecznych, wyborów lub polityki nie będą już dozwolone w Unii Europejskiej” – taką wiadomość otrzymał jeden z użytkowników FB.I nie jest to fake.Nowe prawo, nowe zasadyJeszcze latem Meta i jej szef Mark Zuckerberg ogłosili, iż wprowadzą zmiany w życie w odpowiedzi na unijne ograniczenia. Chodzi o wspólnotowe rozporządzenia z 2024 r. w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (TTPA), które internetowy gigant uważa za zbyt rygorystyczne.PRZECZYTAJ TEŻ: Policja jest wściekła na tę stronę, a jej użytkownicy dostają „groźby”„TTPA ograniczy możliwości reklamodawców w zakresie dotarcia do odbiorców i sprawi, iż odbiorcy będą widzieć mniej istotne treści” – oświadczyła Meta. Podobne nastawienie ma inny gigant z USA, czyli Google, który także zapowiedział blokowanie reklam politycznych. Trudno nie zauważyć, iż Meta mści się na europejskich politykach. Zablokuje ich reklamy, bo chce negocjować nowe przepisy.Facebook: nowe zasadyW TTPA chodzi o to, by użytkownicy internetu, a także władze, wiedzieli, kto stoi za finansowaniem danej reklamy politycznej. To oznacza, że:reklamodawcy muszą ujawniać swoje dane: kto jest sponsorem reklamy, jaka jest kwota wydana na daną kampanię, a także dla jakiej grupy odbiorców reklama jest przeznaczona;rejestry reklam politycznych; platformy takie jak Facebook, Google czy Twitter wprowadziły publiczne rejestry, które zawierają szczegóły dotyczące reklam politycznych, w tym informacje o wydatkach i grupach docelowych.PRZECZYTAJ: Bon senioralny 2026. Ma pomóc seniorowi i jego rodzinieW tych zmianach chodzi także o to, w jaki sposób reklamy polityczne są ukierunkowywane do konkretnych grup ludzi: na podstawie ich danych demograficznych, zachowań online czy preferencji politycznych. W przypadku platform internetowych reklamy mogą być bardzo precyzyjnie dopasowane do:danych geograficznych (np. reklama skierowana do użytkowników z określonego regionu),danych demograficznych (np. wiek, płeć, status zawodowy),zachowań online (np. historie przeglądania, zainteresowania, interakcje z innymi postami czy stronami),preferencje polityczne (np. użytkownik, który śledzi określoną partię polityczną, otrzyma reklamy tej samej opcji politycznej).
Idź do oryginalnego materiału