Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje przełomowe zmiany w przepisach dotyczących okresowych badań technicznych pojazdów. Po ponad dwóch dekadach zamrożenia stawek, resort odpowiada na długotrwałe postulaty środowiska diagnostów samochodowych.
![](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2022/09/Kierowca.jpg)
Fot. Shutterstock
Obecna stawka za badanie techniczne samochodu osobowego, ustalona jeszcze w 2004 roku na poziomie 98 złotych, nie odzwierciedla współczesnych realiów ekonomicznych. W ciągu ostatnich dwudziestu lat znacząco wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej, wymagania techniczne oraz stopień zaawansowania badań diagnostycznych.
Środowisko diagnostów samochodowych od lat apelowało o urealnienie opłat, argumentując swoją pozycję rosnącymi kosztami utrzymania stacji kontroli pojazdów oraz koniecznością inwestycji w nowoczesny sprzęt diagnostyczny. W czerwcu przedstawiciele branży postulowali choćby pięciokrotne podwyższenie stawki do poziomu 500 złotych.
Ministerstwo Infrastruktury, analizując sytuację, zdecydowało się na wprowadzenie zmian, jednak w znacznie bardziej umiarkowanym wymiarze. Według wstępnych informacji, podwyżka ma wynieść około 20 procent, co oznaczałoby wzrost opłaty do około 120 złotych za standardowe badanie techniczne samochodu osobowego.
Kluczową zmianą w przygotowywanych przepisach jest wprowadzenie mechanizmu regularnej waloryzacji opłat. Zgodnie z planowanymi regulacjami, stawki będą podlegać corocznej aktualizacji w oparciu o wskaźnik inflacji. Ma to zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, gdy przez dwie dekady ceny pozostawały na niezmienionym poziomie mimo dynamicznych zmian gospodarczych.
Proces legislacyjny znajduje się w tej chwili w fazie przygotowawczej. W najbliższym czasie projekt ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu. Po przyjęciu przez Radę Ministrów, dokument trafi pod obrady parlamentu, a następnie do podpisu prezydenta.
Eksperci branży motoryzacyjnej podkreślają, iż planowana podwyżka, choć nieunikniona, została zaproponowana w rozsądnych granicach. Systematyczna waloryzacja opłat ma zapewnić stabilność finansową stacji kontroli pojazdów, przy jednoczesnym utrzymaniu przystępności cenowej dla właścicieli pojazdów.
Warto zaznaczyć, iż zmiany dotkną wszystkich właścicieli pojazdów mechanicznych, gdyż badania techniczne są obowiązkowe i przeprowadzane według jednolitego cennika na terenie całego kraju. Dla nowych samochodów okresowość badań jest rzadsza, co pozwala rozłożyć koszty w dłuższym okresie.
Branża diagnostyczna zwraca uwagę, iż podwyżka opłat powinna przełożyć się na podniesienie jakości usług i możliwość inwestowania w nowoczesny sprzęt diagnostyczny, co w efekcie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.