Sytuacja z płatnościami BLIK wraca do normy po cybernetycznym ataku

3 godzin temu

BLIK wyjaśnił na platformie X, iż od wczesnych godzin porannych obserwowany był zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności w systemie. Jak poinformowano, sytuacja wraca do normy – infrastruktura została zabezpieczona, a systemy są stale monitorowane.

„Od godziny 10.33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji” – poinformował operator.Natomiast na Facebooku BLIK poinformował, iż „problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane”. „Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności” – dodał.

Od wczesnych godzin porannych obserwowaliśmy zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności. Sytuacja wraca do normy – infrastruktura jest zabezpieczana, a sytuacja stale monitorowana. Od godziny 10:33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z…

— BLIK (@BLIKmobile) November 1, 2025

Co to atak DDoS?

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

Wcześniej w sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekazał na platformie X, iż od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, iż przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.

„Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności” – napisał Gawkowski.

⚠️WAŻNA INFORMACJA ⚠️

Od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową, co wpływa na płynne działanie płatności - na przykład BLIKiem.

Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku.

Sytuacja…

— Krzysztof Gawkowski (@KGawkowski) November 1, 2025

Szef resortu cyfryzacji podkreślił, iż tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji dzięki systemu na ponad 347,3 mld zł.

Idź do oryginalnego materiału