To pierwsze tego typu autobusy w taborze MZK. „Będą wykorzystywały technologię opartą na ogniwach wodorowych, które łączą wodór z tlenem z powietrza, generując energię elektryczną. Proces ten emituje jedynie parę wodną, co czyni autobusy zeroemisyjnymi. Pojazdy zapewnią cichą i płynną podróż, a także duży zasięg oraz krótki czas tankowania” – zakomunikował przewoźnik.
Ile to będzie kosztować?
Przewoźnik podał, iż wartość podpisanej w czwartek umowy opiewa na 15,1 mln zł. Dostawa jest częścią większego projektu, który zakłada zakup jeszcze dwóch autobusów mega (18-m przegubowce – PAP) napędzanych wodorem. Całkowita wartość wynosi 30,2 mln zł. MZK pozyskało na ten cel 19,77 mln zł z funduszy UE.Część wieloletniej strategii
Zakup autobusów wodorowych jest częścią wieloletniej strategii taborowej w bielskim MZK. „Spółka staje naprzeciw wyzwaniom ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dlatego rozwijamy tabor w kierunku zeroemisyjności. Stawiamy przede wszystkim na taborowy miks autobusów elektrycznych, wodorowych i spalinowych. Dzięki takiej dywersyfikacji będziemy operacyjnie zabezpieczeni na ewentualne przerwy w łańcuchu dostaw paliw alternatywnych i inne zakłócenia” – powiedział po podpisaniu umowy prezes MZK Hubert Maślanka.
Funkcjonalne i bezpieczne
Solaris ma na dostarczenie czterech autobusów 14 miesięcy. Każdy z nich będzie wyposażony w klimatyzację, drzwi odskokowo-przesuwne oraz białe wyświetlacze z numerem linii i kierunku. Pasażerowie znajdą w nich ładowarki USB, a o bezpieczeństwo zadbają liczne urządzenia i systemy.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Tabor liczy ponad 130 autobusów. Według planów inwestycyjnych przewoźnika, do 2029 roku dotrze do niego łącznie 68 nowych pojazdów, a 49 najstarszych zostanie wycofanych.