Remontowy koszmar. Co zrobić z odpadami budowlanymi?

4 godzin temu

— jeżeli mieszkańcy przeprowadzają remont w swoich domach, to muszą w odpowiedni sposób myśleć o tym, iż odpady budowlane i rozbiórkowe muszą być dalej posegregowane na sześć frakcji. Firmy remontowe, firmy deweloperskie muszą o tym myśleć. jeżeli nie są w stanie samodzielnie tego obowiązku wykonać, to zlecają wykonanie obowiązku właśnie do firmy specjalistycznej posiadającej odpowiednie zezwolenie odpadowe. Najczęściej to jest zezwolenie na przetwarzanie odpadów — wyjaśnia Katarzyna Wolny-Tomczyk, adwokat, Eco Legal Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych.

Zajmujemy się profesjonalnym odbiorem odpadów poremontowych, pobudowlanych. Odbieramy te odpady w kontenerach takich, jak tutaj widzimy za mną. Są tu usługi świadczone na terenie Wrocławia i okolic. Te usługi są świadczone zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Czyli w przypadku bardzo dużych inwestycji po małe remonty w domach. Tych kontenerach tak na dobrą sprawę mamy cztery różne pojemności, czyli dla wszystkich jest odpowiednia pojemność, którą może wykorzystać — informuje Krzysztof Trzcieliński, dyrektor handlowy firma Eko-Logis.

Jeżeli to są osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są przedsiębiorcami, czyli na swoje własne prywatne potrzeby przeprowadzają remont czy budowę, to wtedy nie podlegają obowiązkowi wysegregowania na sześć frakcji. Natomiast muszą pamiętać, iż te odpady dalej muszą być w odpowiedni sposób wysegregowane — podkreśla Katarzyna Wolny-Tomczyk.

Nieprzestrzeganie nowych przepisów może wiązać się z dotkliwymi sankcjami.

Jeśli tego nie zrobimy, to grozi nam nałożenie administracyjnej kary pieniężnej. To jest nowa kara, która została wprowadzona do katalogu, który już funkcjonuje w ustawie o odpadach. Kara może być bardzo bolesna, ponieważ jej wysokość jest od tysiąca złotych choćby do miliona. Co więcej, ta administracyjna kara pieniężna może być nałożona na wytwórcę, na taką firmę deweloperską czy budowlaną oraz na firmę, która takie odpady może zagospodarować. Ta odpowiedzialność jest solidarna, no więc jest to naprawdę bardzo bolesna sankcja — informuje Katarzyna Wolny-Tomczyk, adwokat, Eco Legal Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych.

Obowiązek selektywnej zbiórki i ich podział na sześć frakcji, takich jak drewno, metale, szkło, tworzywo sztuczne, gips oraz odpady mineralne, takie jak beton czy cegła, nie dotyczy gospodarstw domowych.

Jednak należy pamiętać o tym, iż odpady budowlane i rozbiórkowe nie mogą być wrzucane do pojemników na odpady zmieszane.

Wiele odpadów, które powstają podczas remontu, są odpadami niebezpiecznymi. Należy w odpowiedni sposób je zagospodarować. o ile trafią one do odpadów zmieszanych, przede wszystkim nie zostaną w odpowiedni sposób zutylizowane, a dodatkowo można narazić się na otrzymanie ekoalarmu, czyli trzeba się liczyć ze zwiększoną opłatą za wywóz odpadów. Ekoalarm jest to naklejka, którą wykonawcy, którzy pracują na terenie Wrocławia, przyklejają w sytuacji dostrzeżenia nieprawidłowości w segregacji. Taki ekoalarm uruchamia proces, w którym sprawdza się, czy ta segregacja rzeczywiście była w sposób nieodpowiedni prowadzona i ta procedura trwa. o ile zostanie to zweryfikowane, na mieszkańców, którzy nie segregują, może zostać nałożona podwójna opłata — mówi Alicja Czyżewska-Kania, Ekosystem.

Miasto nie zapewnia mieszkańcom odbioru takich odpadów. Jednak jak przypomina Alicja Czyżewska-Kania, na terenie Wrocławia działają dwa punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Jeden znajduje się przy ulicy Michalczyka, a drugi przy ulicy Janowskiej.

Mieszkańcy, którzy prowadzą prace remontowe, robią zmiany we własnym mieszkaniu, mogą przywieźć różnego rodzaju odpady poremontowe, między innymi gruz, połamane części ceramiczne, wszelkiego rodzaju te odpady, które są problemowe — wyjaśnia Alicja Czyżewska-Kania, Ekosystem.

Niestety, przez cały czas wiele osób pozbywa się kłopotu, podrzucając poremontowe śmieci w lasach.

Śmieci w lasach jest to ciągle ogromny problem. Rokrocznie usuwamy z terenów leśnych około 5 tysięcy metrów sześciennych wszelkiej maści odpadów. Wiąże się to też z ogromnymi kosztami, ponieważ są to kwoty przekraczające milion złotych, oscylujące w granicach około półtora miliona złotych w skali regionalnej dyrekcji rok do roku. Bardzo bym chciała, żeby cokolwiek się zmieniło. Mam nadzieję, iż również ludzie mentalnie trochę inaczej zaczną podchodzić do tematu odpadów, czy odpadów budowlanych, czy odpadów komunalnych i w społeczeństwie będzie taka większa świadomość i dbałość o najbliższe środowisko i o lasy — informuje Karolina Jasiewicz, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych we Wrocławiu

My jako formacja Straży Leśnej prowadzimy ciągły monitoring terenów leśnych. Mamy tam poustawiane tak zwane kamery i wyłapujemy sprawców tego wykroczenia, czy też przestępstwa. jeżeli chodzi o wyrzucanie śmieci do lasu, głównie jest to artykuł 162 Kodeksu Wykroczeń, w którym mówi o zaśmiecaniu tego lasu. My takich przypadków w ubiegłym roku, mieliśmy zakończonych pouczeniami, około 34. Osiemdziesiąt przypadków zakończyliśmy mandatem karnym, na kwotę prawie 35 tysięcy i cztery sprawy skierowane zostały do sądu z wnioskiem o ukaranie — mówi Bartosz Płucieniczak, inspektor straży leśnej, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych we Wrocławiu.

Aby mieć pewność, iż odpady budowlane trafią do odpowiednich i sprawdzonych punktów selektywnej zbiórki, przed wyborem firmy zajmującym się odbiorem odpadów budowlanych warto sprawdzić, czy posiada ona odpowiednie pozwolenia i certyfikaty.

Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy ta firma robi to zgodnie z zasadami i obowiązującymi przepisami ochrony środowiska. Czyli ta firma powinna posiadać pozwolenia na odbiór tego typu odpadów i utylizować je w sposób legalny. Nasze pozwolenia również są dostępne na naszej stronie, więc można sobie je w każdej chwili przejrzeć i te odpady są u nas recyklingowane bądź oddawane do zakładów w celu unieszkodliwienia ich — informuje Krzysztof Trzcieliński, dyrektor handlowy firma Eko-Logis.

Rosnące wymagania dotyczące segregacji, przetwarzania odpadów mogą przyczynić się do powstania nowych technologii oraz wzrostu znaczenia materiałów wtórnych w budownictwie. Jednak jak podkreśla Katarzyna Wolny-Tomczyk, ważne jest to, by odpady, które powstają na terenie miasta, były zagospodarowane na jego terenie.

Wcale nie ma dużo takich zakładów, więc trzeba pamiętać o tym, by po prostu inwestować w tę część. To znaczy, jeżeli nakładamy duży obowiązek w postaci obowiązku wysegregowania sześciu frakcji aż z tych odpadów budowlanych rozbiórkowych, to koniecznie trzeba zapewnić miejsce ich zagospodarowania. Trzeba myśleć o tym w sposób logiczny i spójny — apeluje Katarzyna Wolny-Tomczyk, adwokat, Eco Legal Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych.

Idź do oryginalnego materiału