Radni przyjęli budżet na 2026 rok dla Miasta Tychy. Wydatki większe niż dochody

1 godzina temu

Dochody w 2026 roku zaplanowano w kwocie 1.353 mln zł, zaś wydatki w kwocie 1.466 mln zł. Tym samym założono deficyt na poziomie 113 mln zł. Przychody zaplanowane w łącznej kwocie 141 mln zł to przede wszystkim kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w kwocie 135 mln zł oraz wolne środki i nadwyżka z lat ubiegłych w kwocie 6 mln zł. Pokryją one zarówno planowany deficyt jaki i rozchody, w których ujęto spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczki w łącznej kwocie 28 mln zł.

Po latach dynamicznych zmian w zakresie finansów publicznych, zmian w prawie, zarówno przepisów podatkowych jak i nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (jst), sytuacja finansowa samorządów ustabilizowała się. Dochody ogółem zwiększają się w 2026 r. o 3% w stosunku do roku bieżącego. W wartościach bezwzględnych daje to kwotę ponad 39 mln zł, z czego ponad 37 mln zł stanowią dochody majątkowe.

„Zaznaczę, iż w ramach dochodów majątkowych planowanych na 2026 r. kwota 122 mln zł są to środki pozyskane na dofinansowanie zadań inwestycyjnych. W roku 2025 było to 78 mln zł, a w 2024r. – 54 mln zł” – podkreślił podczas prezentacji budżetu na sesji Rady Miasta Prezydent Tychów Maciej Gramatyka.

Dochody bieżące rosną o 2 mln zł, zmienia się jednak ich struktura. Wzrost można zauważyć w przypadku udziału miasta w podatkach dochodowych od osób fizycznych (wzrost o 49 mln zł) i prawnych (wzrost o 22 mln zł). Z kolei spadki dotyczą przede wszystkim dotacji z budżetu państwa na finansowanie zadań bieżących (łącznie spadek o 19 mln zł), środków otrzymanych z Funduszu Pomocy na wsparcie Ukraińców (spadek o 17 mln zł) i subwencji ogólnej (spadek o 11 mln zł). Zakładać jednak należy, iż tak jak to ma miejsce co roku, część dochodów np. dotacje z budżetu państwa, zostanie zwiększona w trakcie przyszłego roku.

Wydatki rosną o 7% w stosunku do roku obecnego co w wartościach bezwzględnych daje kwotę ponad 102 mln zł. Wzrost ten wynika jednak głównie ze zwiększonych nakładów na inwestycje, które w porównaniu do 2025 r. rosną o 50% czyli o 93 mln zł i w większości finansowane będą ze źródeł zewnętrznych.

Natomiast wzrost wydatków bieżących wynosi zaledwie 0,7% tj. niecałe 9 mln zł i spowodowany jest przede wszystkim:

  • wzrostem środków zabezpieczonych na wynagrodzenia i pochodne o 11 mln zł, co wynika przede wszystkim ze zwiększenia od 1 stycznia 2026 r. wynagrodzenia minimalnego o 3%, podwyżki wynagrodzeń nauczycieli od 1 stycznia o 3% oraz zaplanowanymi podwyżkami dla pozostałych pracowników administracji i obsługi,
  • wzrostem nakładów na dotacje dla niepublicznych placówek systemu oświaty o 9 mln zł.

Jednocześnie na poziomie niższym niż w roku bieżącym zaplanowano wydatki na remonty, bieżące naprawy i konserwacje (spadek o 8 mln zł). oraz wydatki na miękkie projekty unijne (spadek o 5 mln zł). Przyjąć jednak należy, iż wydatki te – głównie remontowe – zostaną zwiększone w I półroczu 2026 po zamknięciu i rozliczeniu bieżącego roku budżetowego.

PIT, CIT i subwencja w latach 2024 – 2026

Na skutek wprowadzenia w 2024 r. nowej ustawy o dochodach jst od roku bieżącego zmieniła się, zarówno struktura dochodów miasta w zakresie wpływów z tytułu subwencji oraz udziału miasta w podatkach dochodowych PIT i CIT, jak i sposób ich obliczania. Do 2024 r. subwencja oraz udział w podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiły główne źródła dochodów miasta. Po zmianie znacznie zwiększyły się dochody z tytułu udziału miasta w PIT. Natomiast subwencja w tej chwili ma charakter jedynie uzupełniający.

Dochody z PIT i CIT są od 2025 r. obliczane jako procent od faktycznych dochodów podatników danego podatku z terenu danej jst (czyli zamieszkałych lub prowadzących działalność gospodarczą na jej terenie). Dochody podatników na rok 2026 ustalono na podstawie danych zawartych w zeznaniach podatkowych złożonych za rok 2024 i zwaloryzowanych o 14,9% w przypadku PIT i o 14,3% w przypadku CIT.

W efekcie dochody z tytułu udziału w PIT zaplanowane na rok 2026 wynoszą 717 mln zł, a dochody z tytułu udziału w CIT na rok 2026 wynoszą 60 mln zł, co oznacza ich wzrost w stosunku do 2025 r. odpowiednio o 7% i 59%.

Z kolei do określenia wysokości subwencji wyliczane są (wg specjalnych algorytmów) tzw. „potrzeby finansowe”. Miasto otrzymuje subwencję o ile dochody z PIT i CIT są niewystarczające na ich pokrycie.

Potrzeby finansowe to suma pięciu potrzeb tj.:

  • wyrównawczych,
  • oświatowych,
  • rozwojowych,
  • ekologicznych
  • uzupełniających.

Z tego miasto Tychy partycypuje jedynie w dwóch tj. w zakresie potrzeb oświatowych (na 2026 r. oszacowanych na 420 mln zł) oraz rozwojowych (oszacowanych na 26 mln zł). To z kolei przełożyło się na przyznanie miastu Tychy subwencji ogólnej w wysokości 59 mln zł, czyli niższej o 17% niż w 2025 r. Patrząc jednak na dochody z tych trzech źródeł tj. PIT, CIT i subwencji łącznie to widać wzrost o prawie 8%.

Wpływy z podatków i opłat

Wpływy z pozostałych podatków i opłat zaplanowano na 2026 r. w kwocie 287 mln zł czyli wyższej od tegorocznej o 1%. Najistotniejszą rolę w tej grupie dochodów odgrywa podatek od nieruchomości. Dochody z tego tytułu zaplanowano na poziomie 174 mln zł, co oznacza wzrost do roku bieżącego o ponad 3%. Jest to wynik zmiany stawek kwotowych podatku (w większości zgodnie ze stawkami określonymi przez Ministra Finansów).

Z kolei dochody z pozostałych podatków i opłat są w stosunku do roku bieżącego niższe o 2%. Wynika to w szczególności z niżej zaplanowanych dochodów z podatku od czynności cywilnoprawnych, na które miasto nie ma wpływu. Uzyskane dochody zależą zarówno od ilości transakcji dokonanych w obrocie cywilnym (np. od umów kupna-sprzedaży), jak również od wartości przedmiotu czy świadczenia stanowiącego podstawę opodatkowania. Na 2026 r. zaplanowano z tego tytułu 8 mln zł, w stosunku do 10,5 mln zł w 2025 r. i ponad 13 mln zł w 2024 r.

Wydatki ogółem, dochody i wydatki bieżące

Na wydatki miasta przeznacza się kwotę 1.466 mln zł, z czego na wydatki bieżące 1.188 mln zł tj. 81% budżetu, a na wydatki majątkowe 278 mln zł tj. 19%.
Różnica między wydatkami bieżącymi a dochodami bieżącymi to nadwyżka bądź deficyt operacyjny miasta. Nadwyżka operacyjna jest niezwykle istotnym, obiektywnym parametrem opisującym sytuację finansową jst. Stanowi ona o potencjale inwestycyjnym samorządu oraz o możliwości regulowania zobowiązań dłużnych wynikających z zaciągniętych pożyczek czy kredytów. W przyszłorocznym budżecie utrzymana zostanie pozytywna tendencja z roku bieżącego i już na tym etapie planowana jest nadwyżka operacyjna. Wynosi ona 39 mln zł. – W poprzednich latach wcale nie było to takie oczywiste. Lata 2023 – 2024 zaczynaliśmy z deficytem operacyjnym i tylko dzięki zmianom dokonanym w trakcie trwania roku budżetowego, w tym m.in. zwiększeń dochodów wynikających z otrzymanych dodatkowych wpływów np. w postaci rządowych „kroplówek” finansowych, osiągaliśmy w nich nadwyżki – podkreślił w swoim wystąpieniu Maciej Gramatyka.

Wydatki bieżące

Największy udział w wydatkach bieżących, bo aż połowę, stanowią środki przeznaczone na oświatę i wychowanie. W przyszłym roku na te zadania zaplanowano 590 mln zł – jest to poziom zbliżony do tegorocznych wydatków. – W tym miejscu wrócę do przytoczonych wcześniej, a wyliczonych przez Ministerstwo Finansów potrzeb oświatowych na poziomie 420 mln zł. Jak widać daleko im do realności, zresztą taka sama sytuacja miała miejsce w poprzednich latach. Oszacowane przez Ministerstwo Finansów „potrzeby” oświatowe w naszym mieście starczają jedynie na pokrycie kosztów osobowych związanych z prowadzeniem placówek publicznych oraz niewielką część dotacji przekazywanych do placówek niepublicznych. Nie uwzględniają finansowania kosztów rzeczowych, mediów, nie mówiąc już o remontach, inwestycjach czy wkładzie własnym w projekty unijne – zaznaczył prezydent miasta.

Poza oświatą największe wydatki bieżące w przyszłym roku zabezpieczono na rodzinę, opiekę i politykę społeczną – 128 mln zł i szeroko rozumiany transport, czyli utrzymanie dróg i komunikację zbiorową – 110 mln zł. Ponadto na kulturę, ochronę dziedzictwa narodowego oraz kulturę fizyczną przeznaczone zostanie łącznie 83 mln zł, a system gospodarowania odpadami komunalnymi pochłonie 56 mln zł.

Wydatki na remonty

Łączna wartość remontów zaplanowanych w budżecie 2026 r. wynosi 32 mln zł i obejmuje głównie:

  • remonty dróg – 18 mln zł,
  • remonty placówek oświatowych – 3,5 mln zł,
  • remonty kanalizacji deszczowej i potoków, rowów odwadniających i melioracyjnych – 3,5 mln zł.

Zaznaczyć należy, iż już na etapie planu pierwotnego ujęto kwoty porównywalne do wartości wykonanych w latach 2023 – 2024. Z kolei rok bieżący rozpoczął się z planem na poziomie 27 mln zł, który ostatecznie zwiększony został do poziomu 41 mln zł. Według planów podobnie ma być też w roku 2026.

– Dzięki przeprowadzonej reformie dochodów – 2026 r. będzie drugim rokiem jej funkcjonowania – wracamy do normalności w zakresie bilansowania bieżących potrzeb wydatkowych bieżącymi dochodami i wejścia w nowy rok z nadwyżką operacyjną. Był to na pewno krok w dobrą stronę, który ustabilizował finanse jednostek samorządu terytorialnego. Dalej jednak naprawy wymaga sytuacja niedofinansowania wydatków oświatowych oraz zadań zleconych. O poprawę w tym zakresie od lat wnioskują wszystkie korporacje samorządowe. Mamy nadzieję, iż rok 2026 przyniesie wreszcie w tym zakresie rozwiązania korzystne dla finansów samorządów – podsumował swoje wystąpienie w temacie budżetu na przyszły rok Maciej Gramatyka.

Wieloletnia Prognoza Finansowa

Wieloletnia Prognoza Finansowa sporządzona została na lata 2026 – 2038. Przy jej opracowaniu oparto się na prognozowanych wskaźnikach makroekonomicznych zawartych w dokumentach rządowych. Ze względu na dużą trudność w planowaniu na tak długi horyzont czasowy podczas Sesji Rady Miasta przedstawiono prezentację, która ograniczyła się do najbliższych 4 lat czyli do okresu 2026 – 2029.

Prognoza dochodów 2026 – 2029

Na 2026 r. zaplanowano dochody bieżące w kwocie 1.227 mln zł. W następnych latach założono ich wzrost uwzględniający prognozowane przez rząd podstawowe wartości, takie jak inflacja, wzrost PKB oraz wzrost płac. W dokumentach rządowych prognozowana na lata 2026 – 2029 inflacja wynosi od 2,4% do 3,0%, wzrost gospodarczy zaprognozowany został na poziomie od 2,8% do 3,5%, natomiast wzrost płac ma wynieść od 6,0% do 6,4% rocznie. Uwzględniając powyższe, dochody bieżące na 2027 r. zaplanowano w kwocie 1.278 mln zł czyli o 4,2% wyższe niż w 2026 r.

Na lata 2028 – 2029 dochody zaplanowano w kwotach 1.330 mln zł i 1.379 mln zł co odpowiednio daje 4,1% i 3,7% wzrostu rok do roku.

W ramach dochodów majątkowych w latach 2026 – 2029 zaplanowano łącznie 188 mln zł, z czego kwota 171,3 mln zł to pozyskane na realizację zadań inwestycyjnych środki zewnętrzne. Są to:

  • środki z funduszy unijnych (pochodzące głównie z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) – 145,8 mln zł
  • dotacje z budżetu państwa – 12,3 mln zł
  • środki z Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii – 8,6 mln zł
  • środki z funduszy rządowych (Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej) – łącznie 4,6 mln zł

Prognoza wydatków 2026 – 2029

W 2026 r. wartość planowanych wydatków wynosi 1.466 mln zł, z czego wydatki majątkowe to 278 mln zł. W latach 2027 – 2029 kwota wydatków majątkowych spada do poziomu odpowiednio 132 mln zł, 58 mln zł i 81 mln zł co wynika przede wszystkim niższej wartości zaplanowanych środków zewnętrznych, zarówno bezzwrotnych jak i zwrotnych. Wpływa to na udział wydatków majątkowych w wydatkach ogółem, który spada z 19% w 2026 r. do 6% w 2029 r. Z kolei dla wydatków bieżących zaplanowano coroczne wzrosty na poziomie zbliżonym do prognozowanej przez rząd inflacji.

Struktura wieloletnich przedsięwzięć majątkowych ujętych w Wieloletnie Prognozie Finansowej w latach 2026-2029

Wieloletni program przedsięwzięć majątkowych obejmuje okres czterech kolejnych lat tj. lata 2026-2029. Ujęto w nim przede wszystkim inwestycje kontynuowane oraz zadania, dla których w latach wcześniejszych opracowano projekty, a które teraz wchodzą w fazę realizacji.

W omawianym okresie planowane nakłady wynoszą 390 mln zł, z czego największe kwoty przeznaczone zostaną na budowę i modernizację dróg (174 mln zł), na ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu (93 mln zł), na kulturę fizyczną (36 mln zł) oraz oświatę (23 mln zł). Te kierunki pochłaniają ponad 80% wszystkich nakładów majątkowych w latach 2026-2029.

Największe inwestycje drogowe do realizacji w najbliższych latach to:

  • Budowa trasy rowerowej w ramach zadania Rozbudowa ul. Oświęcimskiej na odcinku od ul. Serdecznej w Tychach do ul. Homera w Bieruniu. Na realizację zadania zaplanowano w kolejnych dwóch latach łącznie 35,3 mln zł z czego 21,9 mln stanowią środki pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a 2,9 mln to środki z dotacji z budżetu państwa.
  • Budowa metropolitalnej drogi rowerowej nr 3 Tychy-Katowice, na odcinku w Gminie Tychy, w ramach projektu pn. Zrównoważona, inteligentna mobilność – kluczem do transformacji regionu – 29,5 mln zł. Całkowita wartość zadania to ponad 30 mln zł, z czego 25,5 mln zł pochodzi z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji a prawie 5 mln to środki od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  • Rozbudowa ul. Goździków – 18 mln zł (z czego prawie 2 mln stanowią odszkodowania za nieruchomości przejęte pod rozbudowę drogi).
  • Rozbudowa ul. Spokojnej – 11,2 mln zł
  • Rozbudowa ul. Przemysłowej od ul. Metalowej do ul. Urbanowickiej – 9,3 mln zł
  • Rozbudowa ul. Głównej na odcinku od ul. Urbanowickiej do posesji 133 – 8,2 mln zł
  • Rozbudowa ul. Długiej na odcinku od ul. Wspólnej do S-1 – 7,5 mln zł
  • Budowa połączenia ronda w rejonie Centrum Handlowego z ul. Cielmicką – 7,2 mln zł
  • Kolejne zadanie w tym rejonie to Budowa połączenia ul. Szojdy i ul. Towarowej w rejonie Centrum Handlowego. Na ten cel w latach 2027-2028 zaplanowano 7,2 mln zł co stanowi 50% planowanych kosztów realizacji. O pozostałe środki miasto będziemy aplikowało do budżetu państwa.

Wśród pozostałych zadań drogowych ze znaczącymi nakładami wymienić należy jeszcze:

  • budowę ul. Wilkowyjskiej – 5,5 mln zł,
  • dokończenie budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Towarowa – Cielmicka – 5,4 mln zł,
  • rozbudowę ul. Brzoskwiniowej – 3,6 mln zł,
  • rozbudowę ul. Jaroszowickiej na odcinku od rozwidlenia do ul. Długiej – 3,5 mln zł,
  • dokończenie rozbudowy ul. Szkolnej na odcinku od ul. Wilczej do ul. Obywatelskiej – 3,3 mln zł,
  • rozbudowę ul. Jeżynowej – 2,8 mln zł,
  • budowę drogi bocznej ul. Świerkowej 56-66 – 2,6 mln zł.

Inwestycje w ochronę powietrza

Kolejną grupę wydatków stanowią inwestycje w ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu, wśród których zdecydowanie największą cześć środków wyasygnowano na realizację zadania pn. „Postaw na OZE – rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii na terenie Gmin Partnerskich Tychy i Wyry”. Celem tego przedsięwzięcia jest m.in. zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i zwiększenie udziału instalacji OZE w produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Łączne nakłady inwestycyjne zaplanowane na to zadanie do 2027r. wynoszą 87,6 mln zł, z czego 78,9 mln zł pochodzić będzie z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji a 8,8 mln zł z budżetu państwa. W ramach tych środków mieszkańcy Tychów i Wyr otrzymają dotacje na pokrycie kosztów zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych z systemem monitorowania produkcji energii elektrycznej, zakup magazynów energii, powietrznych pompa ciepła do c.o. i c.w.u. oraz montaż systemów sterowania tymi instalacjami.

Kolejnym zadaniem w tej grupie jest projekt pn. „Odnawialne źródła energii szansą na poprawę jakości powietrza w Tychach” obejmujący swoim zakresem montaż instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii na 11 budynkach miejskich, publicznych placówek oświatowych (6 szkół podstawowych, 1 przedszkola, 4 zespołów szkół ponadpodstawowych). Zainstalowanych zostanie 21 instalacji fotowoltaicznych, 5 powietrznych pomp ciepła, 27 magazynów energii elektrycznej oraz 12 magazynów energii cieplnej.

Dodatkowo, zaplanowano wdrożenie 11 systemów inteligentnego zarządzania energią, które przyczynią się do efektywnego wykorzystania energii wytworzonej z OZE.

To zadanie również realizowane jest w dużej mierze z pozyskanych środków zewnętrznych. Całkowity planowany koszt to 11,6 mln zł, z czego 8,5 mln zł to środki z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji a 1,1 mln zł z budżetu państwa.

Inwestycje w kulturę fizyczną

Kolejną grupę zadań stanowią inwestycje z zakresu kultury fizycznej z łącznymi nakładami w wysokości 36 mln zł.

Największe środki z tej puli tj. 31 mln zł przeznaczone zostaną na modernizację Krytej Pływalni przy ul. Edukacji. Zakres zadania obejmować będzie m.in.: docieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację systemu wentylacji i klimatyzacji, wymianę instalacji elektrycznej, wod-kan., c.o., modernizację zjeżdżalni, oświetlenia, układu drogowego, budowę nowych miejsc parkingowych i miejsc dla autobusów oraz montaż instalacji fotowoltaicznej na wiatach parkingowych.

„Finansowanie zadania planujemy przy udziale środków zewnętrznych – na ten moment w budżecie ujęliśmy środki od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie 3,7 mln zł, ale dalej czynimy starania o pozyskanie środków z Ministerstwa Sportu i funduszy unijnych – zaznaczył prezydent miasta.

Na dokończenie budowy boiska piłkarskiego i budynku zaplecza przy ul. Edukacji w przyszłym roku przeznaczone zostanie 2,8 mln zł. Zadanie jest już na ukończeniu. Jego całkowity planowany koszt to 12,4 mln zł, z czego 2 mln zł miasto pozyskało z Ministerstwa Sportu ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej a 1 mln zł z dotacji z budżetu państwa.

Kolejne zadania w tej grupie to budowa oświetlenia i zadaszenia trybun Areny Lekkoatletycznej przy ul. Edukacji (2 mln zł) i modernizacja kortów tenisowych przy ul. Poziomkowej (600 tys. zł). W obu tych przypadkach miasto będzie oczekiwało na ogłoszenie konkursów w celu złożenia wniosków o dofinansowanie.

Inwestycje oświatowe

Następna grupa wydatków to inwestycje oświatowe i tutaj wśród najbardziej kapitałochłonnych zadań należy wymienić Termomodernizację i modernizację Szkoły Podstawowej nr 14 przy ul. Brzozowej. Zadanie, którego planowany koszt to prawie 15 mln zł, ma być realizowane w dwóch najbliższych latach. Na ten cel pozyskano środki unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w kwocie 7 mln zł, pozostałe 8 mln zł pokryte zostanie z środków własnych.

Kolejnym zadaniem w tej grupie realizowanym przy udziale środków zewnętrznych jest zakup doposażenia pracowni oświatowych w ramach projektu pn. „Poprawa jakości oraz dostępności edukacji poprzez rozwój kształcenia, w szczególności branżowego w tyskich szkołach branżowych i technicznych”. Na ten cel w przyszłym roku przeznaczone zostanie 1,9 mln zł z czego ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji 1,4 mln zł, a z dotacji z budżetu państwa kolejne 0,2 mln zł.

Wśród pozostałych zadań ujętych w wykazie przedsięwzięć wieloletnich znalazły się m.in.:

  • Utworzenie Tyskiego HUB-u Zielonej Gospodarki – 21,7 mln zł ze środków własnych w latach 2026-2028. – Złożono wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji na kwotę 99,5 mln zł. Jesteśmy na ostatnim etapie oceny wniosku. Zakończone zostały negocjacje z Komisją Europejską. Przygotowywana jest decyzja w sprawie projektu – powinniśmy ją niedługo otrzymać – poinformował Maciej Gramatyka.
  • Rewaloryzacja Parku Łabędzi – łączne nakłady w latach 2026-2028 to 13,5 mln zł. Na to zadanie miasto pozyskało z funduszy unijnych tj. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dofinansowanie w kwocie 8,3 mln zł.
  • Termomodernizacja, modernizacja i zmiana sposobu użytkowania budynku położonego przy ul. Jagodowej 8 na lokale mieszkalne. Na dotację dla realizatora zadania tj. Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych zaplanowano ze środków własnych 4,6 mln zł (jednocześnie złożony został wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego o dofinansowanie zadania ze środków Funduszu Dopłat na kwotę 3,7 mln zł – w przypadku uzyskania dofinansowania własne środki zostaną zwolnione i przeznaczone na kolejne inwestycje)
  • Inwestycje w szpitalu wojewódzkim prowadzone przez spółkę Megrez – w formie dokapitalizowania planuje się przekazać w przyszłym roku do spółki kwotę 8 mln zł z przeznaczeniem na przebudowę części budynku zakaźnego celem rozwoju opieki długoterminowej wraz z termomodernizacją całego budynku oraz na remont pomieszczeń oraz zakup wyposażenia i urządzeń medycznych celem realizacji świadczeń w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego. Całkowity koszt tych dwóch zadań to 68,5 mln zł, z czego pozyskane dofinansowanie ze środków KPO to 56,3 mln zł.
  • Dokończenie termomodernizacji i modernizacji budynku usługowego przy al. Bielskiej 128 – 4 mln zł. Całkowity koszt zadania, którego realizacja rozpoczęła się w roku bieżącym to 11,8 mln zł, z czego 2 mln zł pozyskano z Rządowego Funduszu Polski Ład, a 85 tys. zł (na usunięcie azbestu) z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach,
  • Renowacja budynków wspólnot mieszkaniowych na zabytkowym osiedlu A – 4,3 mln zł, z czego 3,4 mln zł to środki pozyskane z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Zadłużenie miasta Tychy i jego spłata w latach 2026 – 2029

W całym okresie prognozy zaplanowano nowe zadłużenie w łącznej kwocie 190 mln zł. Są to:

  • kolejne transze kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w łącznej kwocie 135 mln zł zaplanowane do zaciągnięcia w 2026 r. Jest to kontynuacja umowy podpisanej w 2023 r. na łączną kwotę 200 mln zł,
  • kredyt bankowy zaplanowany na 2027 r. w kwocie 55 mln zł.

Oba te kredyty przeznaczone zostaną na finansowanie zaplanowanych na te lata inwestycji. Spłatę zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia zobowiązań założono do 2038 r. Na koszty obsługi zadłużenia tj. na spłatę rat kapitałowych wraz z odsetkami w 2026 r. zaplanowano 39 mln zł. W latach 2027 – 2029 kwota ta będzie oscylować na poziomie 44 – 48 mln zł. Następnie będzie co roku spadać, aż do poziomu 17 mln zł w ostatnim roku prognozy tj. w 2038 r.

Wskaźnik obsługi zadłużenia w latach 2026 – 2029

Obowiązujący wskaźnik obsługi zadłużenia wyliczany jest indywidualnie dla każdej jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku naszego miasta na podstawie osiąganego w poprzednich 7 latach poziomu nadwyżki operacyjnej tj. wysokości dochodów bieżących jakie pozostają miastu po zrealizowaniu wydatków bieżących.

Przekłada się to na maksymalny wskaźnik obsługi zadłużenia. Jego wartość w latach 2026 – 2029 spada z poziomu 11,5% do poziomu 8,0%. Jednak w każdym roku objętym prognozą jest ona znacznie powyżej osiąganego wskaźnika obsługi zadłużenia , który w latach 2026 – 2029 kształtuje się na poziomie ok. 3%.

Miasto w całym okresie prognozy mieści się w limitach – najtrudniejsze lata to 2028 – 2031 gdzie indywidualny wskaźnik zadłużenia oscyluje w okolicy 40% dopuszczalnego poziomu.

Dane finansowe przedstawione w Wieloletniej Prognozie Finansowej są oczywiście tylko prognozą na dany moment. W przypadku zmian sytuacji gospodarczej, politycznej bądź ekonomicznej czy też kolejnych zmian legislacyjnych, sytuacja finansowa miasta może w znaczący sposób odbiegać od dzisiejszych założeń.

Idź do oryginalnego materiału