Prywatny odrzutowiec na 200 km? Unijni liderzy pod ostrzałem za „skandaliczny” lot

enerad.pl 1 tydzień temu

Prywatny lot na Dzień Schumana

W piątek, 9 maja, przewodniczący trzech głównych instytucji Unii Europejskiej – Ursula von der Leyen (Komisja Europejska), Roberta Metsola (Parlament Europejski) i António Costa (Rada Europejska) – odbyli wspólną podróż prywatnym odrzutowcem z Brukseli do Luksemburga.

Celem wizyty było wspólne uczestnictwo w obchodach Dnia Schumana wraz z premierem Luksemburga, Lucem Friedenem. Dzień ten upamiętnia deklarację Roberta Schumana z 1950 roku, uznawaną za symboliczny początek integracji europejskiej.

Trasa, którą można było pokonać pociągiem lub autem

Odległość między dzielnicą europejską w Brukseli a Luksemburgiem to od 190 do 228 kilometrów, w zależności od wybranej trasy. Pokonanie tej drogi pociągiem zajmuje około trzech godzin. Samochodem, zwłaszcza z policyjną eskortą dla VIP-ów, czas podróży może wynieść około dwóch godzin.

Mimo tych alternatyw, zdecydowano się na szybki lot prywatnym odrzutowcem.

Tilly Metz: „To skandal”

Decyzja liderów spotkała się z natychmiastową krytyką. Tilly Metz, europosłanka z Luksemburga reprezentująca frakcję Zielonych, wyraziła swoje oburzenie w rozmowie z luksemburskim dziennikiem Wort.

„Podróż prywatnym odrzutowcem z Brukseli do Luksemburga to po prostu skandal. W czasie, gdy politycy powinni robić wszystko, by dawać dobry przykład i być spójnymi, to po prostu nie do obrony” – stwierdziła Metz.

Komisja: „Było to wyjątkowe i konieczne”

Komisja Europejska broni decyzji o użyciu prywatnego samolotu. Rzeczniczka Paula Pinho podkreśliła, iż była to sytuacja wyjątkowa, która wymagała obecności wszystkich trzech przewodniczących w tym samym czasie i miejscu.

„To było uzasadnione, ponieważ było naprawdę wyjątkowe i to był jedyny sposób, by zapewnić obecność wszystkich trzech przewodniczących” – powiedziała Pinho. „Oczywiście, lot był znacznie szybszy niż podróż samochodem”.

Symboliczna decyzja a polityka klimatyczna

Choć podróż miała charakter wyjątkowy, dla wielu obserwatorów była symbolem niespójności między deklaracjami unijnych instytucji a realnymi działaniami. UE od lat promuje ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a sektor transportu lotniczego – zwłaszcza prywatnego – uznawany jest za jeden z najbardziej emisyjnych.

Decyzja o locie prywatnym samolotem w kontekście krótkiej odległości i dostępnych alternatyw transportowych stała się więc punktem zapalnym w debacie o wiarygodności unijnych działań klimatycznych.

Zobacz również:
  • Komisja Europejska pod ostrzałem za interwencję w czeski przetarg na elektrownię jądrową
  • Malinkiewicz odwołana z Saule. Konflikt o polskie perowskity eskaluje
  • Polenergia kończy spór z Tauronem – dostarczy energię za 500 mln zł

Źródło: Euractiv

Idź do oryginalnego materiału