Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi prace nad zmianą przepisów dotyczących systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) w zakresie zużytych olejów i opon.
W związku z tym zwrócono się do interesariuszy o przekazanie propozycji zmian oraz wskazanie obszarów wymagających aktualizacji i usprawnień w funkcjonowaniu systemu.
Planowane zmiany obejmują m.in.:
• zastąpienie klasyfikacji PKWiU unijną Nomenklaturą scaloną (CN),
• rozszerzenie zakresu o opony pełne,
• podniesienie minimalnych poziomów odzysku i recyklingu,
• dostosowanie stawek opłaty produktowej,
• rozszerzenie katalogu olejów objętych przepisami zgodnie z decyzją Komisji (UE) 2019/1004.
Członków Polskiej Izby Gospodarki Odpadami zachęcamy do przekazywania swoich opinii i propozycji, które zostaną uwzględnione w stanowisku PIGO przygotowywanym na potrzeby konsultacji.
Uwagi prosimy przesyłać do 17 października br. na adres: [email protected]
Email MKiŚ z dnia 9.10.br.
Szanowni Państwo,
W związku z planowanymi pracami Ministerstwa Klimatu i Środowiska zmierzającymi do zmiany przepisów dotyczących systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta dla zużytych olejów i opon, zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą, o wskazanie obszarów wymagających zmian oraz propozycji w zakresie ulepszenia systemu gospodarki tymi odpadami w terminie do 20.10.2025 r.
Planujemy aktualizację przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (dalej „ustawa”). W przyszłym projekcie ustawy znajdą się wyłącznie zmiany zgodne z art. 8 i 8a dyrektywy 2008/98/WE, które dotyczą systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Poniżej przedstawiamy dotychczas zidentyfikowane obszary wymagające aktualizacji:
- W związku ze zmianą sposobu identyfikowania towarów poprzez odejście od stosowania PKWiU na rzecz unijnej Nomenklatury scalonej (CN), w załączniku nr 4 do ustawy w miejsce symbolu PKWiU planowane jest wprowadzenie klasyfikacji CN.
- Wskazane jest dodatkowo rozszerzenie zakresu załącznika o opony pełne, gdyż możliwości ich stosowania i udział w rynku wzrastają, co przekłada się na wzrost powstałych z nich odpadów wymagających odpowiedniego zagospodarowania. w tej chwili rozważamy zasadność wyznaczenia dla nich minimalnych poziomów odzysku i recyklingu na poziomie odpowiednio 80% i 40%.
- Zmiany wymagają także minimalne poziomy odzysku i recyklingu, ponieważ w związku z postępem technologicznym oraz potrzebą dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym, aktualnie wskazane wartości odbiegają od potrzeb i możliwości rynku. W przypadku wszystkich opon pneumatycznych widzimy zasadność podniesienia poziomów do 95% dla odzysku i 50% dla recyklingu. Dla olejów poziomy te powinny wzrosnąć w mniejszym stopniu, odpowiednio do 60% dla odzysku i 40% dla recyklingu.
- W ślad za zmianami minimalnych poziomów odzysku i recyklingu, konieczne będzie także dostosowanie stawek opłaty produktowej za nieosiągnięcie tych poziomów.
- Planujemy także rozszerzenie zakresu olejów objętych przepisami. Mając na uwadze obowiązki wprowadzone w dyrektywie 2008/98/WE zakres ten będzie odpowiadał rodzajom olejów wskazanych w załączniku VI do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1004.
