Posłanka Matysiak domaga się od Polregio szczegółów dotyczących taboru kolejowego w województwie lubuskim

12 godzin temu
Zdjęcie: silhouette of person in train doorway


Posłanka Paulina Matysiak wystosowała oficjalną interwencję poselską do prezesa Polregio w sprawie obietnic dotyczących poprawy funkcjonowania połączeń kolejowych w województwie lubuskim. Parlamentarzystka oczekuje konkretnych informacji o planowanych zmianach, które mają wejść w życie już za kilkanaście dni.

Obietnice bez pokrycia?

Sprawa ma swój początek podczas marcowego posiedzenia Sejmiku Województwa Lubuskiego, kiedy to wiceprezes Polregio, Wojciech Dinges, złożył mieszkańcom regionu daleko idącą obietnicę — od 1 maja 2025 roku w województwie lubuskim miałyby zostać całkowicie wyeliminowane przypadki odwoływania pociągów z przyczyn leżących po stronie przewoźnika.

To ambitna deklaracja, zwłaszcza biorąc pod uwagę dotychczasowe problemy z taborem, na które wielokrotnie zwracali uwagę pasażerowie. Jako główne narzędzie realizacji tego celu wiceprezes wskazał dzierżawę oraz transfer używanego taboru kolejowego zarówno z zagranicy, jak i z innych części Polski.

Brak transparentności

„Do tej pory jednak nie zostały upublicznione szczegółowe informacje dotyczące planowanych działań” – podkreśla posłanka Matysiak w piśmie skierowanym do prezesa Polregio Krzysztofa Pietrzykowskiego. Parlamentarzystka zwraca uwagę, iż niespełna dwa tygodnie przed planowaną „rewolucją” nie wiadomo, jakimi konkretnie pojazdami zostaną obsłużone lubuskie połączenia.

Posłanka domaga się odpowiedzi na szereg szczegółowych pytań związanych z planowanymi zmianami. Wśród nich znalazły się kwestie dotyczące wielkości i stanu technicznego rezerwy taborowej, liczby i rodzaju jednostek taboru, które mają być skierowane do obsługi lubuskich połączeń, a także lokalizacji, z których planowany jest transfer lub dzierżawa poszczególnych składów.

Koszty i infrastruktura

Istotnym elementem interwencji jest również pytanie o koszty planowanych działań. Parlamentarzystka pyta wprost o jednostkową oraz łączną cenę planowanych dzierżaw taboru. To ważna kwestia z punktu widzenia finansów publicznych, gdyż usługi Polregio są współfinansowane ze środków samorządowych.

Posłanka Matysiak zwraca również uwagę na kwestie techniczne związane z utrzymaniem taboru. W swoim piśmie pyta o miejsca wykonywania przeglądów technicznych P3 i P4 dla skierowanych do województwa lubuskiego jednostek oraz o ewentualne plany inwestycyjne dotyczące dostosowania istniejącej infrastruktury serwisowej.

Co zyskają pasażerowie?

Z perspektywy mieszkańców województwa lubuskiego najważniejsze znaczenie ma pytanie o konkretne relacje kolejowe, które zostaną wzmocnione dodatkowymi składami. Posłanka zwraca się do prezesa Polregio o wskazanie tras oraz planowanych przydziałów taborowych, co pozwoliłoby na ocenę rzeczywistego wpływu zapowiadanych zmian na codzienne funkcjonowanie transportu kolejowego w regionie.

Sprawa jest o tyle istotna, iż województwo lubuskie od lat boryka się z problemami związanymi z transportem kolejowym, co wpływa na mobilność mieszkańców oraz możliwości rozwoju gospodarczego regionu. Skuteczna realizacja zapowiadanych zmian mogłaby stanowić istotny krok w kierunku poprawy tej sytuacji.

Idź do oryginalnego materiału