Posłanka Paulina Matysiak z koła parlamentarnego Razem podjęła interwencję w sprawie zawieszenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żory-Pszczyna. Parlamentarzystka zwróciła się do marszałka województwa śląskiego, wskazując na ryzyko pogłębienia wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców. W odpowiedzi władze województwa przedstawiły alternatywne rozwiązanie problemu.
Interwencja poselska
W piśmie skierowanym do marszałka województwa śląskiego posłanka Matysiak podkreśliła, iż zawieszenie komunikacji zastępczej może znacząco utrudnić życie mieszkańcom takich miejscowości jak Suszec, Radostowice czy Czarków. Parlamentarzystka zwróciła szczególną uwagę na brak możliwości podróżowania w niedziele oraz wydłużony czas przejazdu przy konieczności przesiadek.
Milionowe koszty i niska frekwencja
Odpowiadając na interwencję poselską, wicemarszałek województwa śląskiego Grzegorz Boski przedstawił dane pokazujące, iż utrzymanie zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA) w 2025 roku kosztowałoby ponad milion złotych. Jednocześnie z połączeń korzystało średnio zaledwie 8 pasażerów dziennie jadących do Pszczyny i 5 wracających, co przekładało się na 1-2 osoby na kurs.
Województwo proponuje nowe rozwiązanie
Władze województwa, reagując na zgłoszony problem, przygotowały alternatywne rozwiązanie. Zamiast dotychczasowej komunikacji zastępczej, region przekaże Powiatowi Pszczyńskiemu dotację w wysokości 140 tysięcy złotych rocznie na zwiększenie liczby połączeń autobusowych.
Konkretne zmiany od stycznia
Od 4 stycznia 2025 roku planowane jest uruchomienie nowych połączeń: 5 par kursów w niedziele oraz 1 pary w soboty na trasie Żory-Pszczyna. Dodatkowo, 5 istniejących par kursów zostanie wydłużonych do stacji kolejowej w Żorach, co ułatwi przesiadki na pociągi. To bezpośrednia odpowiedź na postulat posłanki o zapewnienie transportu w weekendy.
Efekty interwencji
Dzięki podjętym działaniom mieszkańcy Suszca, Radostowic i Czarkowa będą mieli do dyspozycji 6 par połączeń autobusowych w soboty i 5 par w niedziele, uzupełniających 13 par kursów w dni robocze. To rozwiązanie, choć inne od postulowanego przez posłankę przywrócenia ZKA, ma zapewnić mieszkańcom dostęp do transportu publicznego.
Perspektywa powrotu pociągów
Jak podkreślała w swojej interwencji posłanka Matysiak, linia kolejowa nr 148 jest kluczowa dla komunikacji regionalnej, łącząc aglomerację rybnicką z Beskidami. Władze województwa zapewniają, iż po zakończeniu modernizacji, planowanej na marzec 2025 roku, przywrócone zostaną połączenia kolejowe na trasie Rybnik-Żory-Suszec-Pszczyna-Bielsko-Biała.