Posiedzenie Podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

4 dni temu

W czwartek, 26 czerwca w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego. W spotkaniu udział wzięli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Instytutu Badań Edukacyjnych oraz parlamentarzyści i reprezentanci organizacji branżowych. Związek Województw RP reprezentował pracownik biura.

Głównym punktem posiedzenia było rozpatrzenie informacji przedstawionej przez Ministra Edukacji dotyczącej monitorowania i prognozowania zapotrzebowania na szkolenie w nowych zawodach w szkołach branżowych.

Minister Edukacji zaprezentował prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego – zarówno w ujęciu krajowym, jak i wojewódzkim. Dokument zawiera alfabetyczny wykaz 35 zawodów o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa, m.in. automatyk, technik robotyk, opiekun osoby starszej czy technik mechatronik. Po raz pierwszy na liście krajowej znalazły się zawody z poziomu szkoły policealnej – „opiekun osoby starszej” oraz „opiekun w domu pomocy społecznej”, co odzwierciedla rosnące potrzeby demograficzne i starzenie się społeczeństwa.

Prognoza została przygotowana na podstawie danych Instytutu Badań Edukacyjnych, Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Systemu Informacji Oświatowej, przy współudziale rad sektorowych ds. kompetencji. Dokument ma stanowić narzędzie wspomagające samorządy i szkoły w planowaniu kierunków kształcenia zgodnych z realnymi potrzebami rynku pracy, a także przeciwdziałać bezrobociu wśród absolwentów.

Podczas posiedzenia podkomisji omówiono również kwestie finansowe. Samorządy prowadzące szkoły zawodowe otrzymają zwiększone środki na rok 2026 – o około 1900 zł więcej na ucznia kształcącego się w zawodach z listy krajowej i regionalnej oraz o 2 570 zł większe dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników dla pracodawców. Zmiany te mają zapewnić stabilność finansowania całego cyklu kształcenia i zachęcać do otwierania kierunków o wysokim zapotrzebowaniu.

W trakcie dyskusji przedstawiciele organizacji branżowych oraz parlamentarzyści zadali pytania dotyczące klasyfikacji zawodów, sposobu ich doboru oraz planowanych działań w zakresie rozwijania szkolnictwa branżowego. Przedstawiciel ZWRP dopytywał o zawody o szczególnym znaczeniu dla poszczególnych województw.

Idź do oryginalnego materiału