Według danych z raportu KE „On European electricity markets”, udział OZE w wytwarzaniu energii elektrycznej osiągnął rekordowy wynik w drugim kwartale br. Energetyka słoneczna i wiatrowa odpowiadała za 52% całej produkcji, czyli 302 TWh. Spadają również ceny energii i wydobycie węgla.
Rośnie produkcja z odnawialnych źródeł!
W drugim kwartale br. największy wolumen energii zapewniły źródła wodne – 105 TWh, a ich udział w miksie energetycznym wyniósł aż 21%. Drugim największym źródłem energii są elektrownie solarne – 85 TWh, a trzecim elektrownie wiatrowe – 80 TWh. Farmy morskie zanotowały największy wzrost w historii – aż o 38% względem roku ubiegłego, wytwarzając 13 TWh.
Wzrost udziału OZE w miksie energetycznym jest równoznaczny z mniejszym wykorzystaniem paliw kopalnych. Zanotowały one spadek o 6% względem roku poprzedniego, odpowiadając za 24% produkcji. Spada również produkcja energii ze źródeł gazowych – o 24%. Równocześnie zanotowano wzrost produkcji energii jądrowej o 2%.
Ceny energii elektrycznej
Średnia europejska cena referencyjna energii elektrycznej w drugim kwartale 2024 r. wyniosła 60 €/MWh – co jest wartością o 33% niższą niż w drugim kwartale 2023 r. Wśród państwach członkowskich, które odnotowały największy spadek cen znalazły się: Francja (-66%), Portugalia (-59%) i Hiszpania (-58%). Ceny najmniej zmieniły się na Łotwie (-6%) i w Estonii (-2%). Z raportu wynika również, że, mimo tendencji spadkowej, ceny hurtowe energii w Polsce w drugim kwartale były jednymi z najwyższych w Europie.
W drugim kwartale 2024 r. całkowite zużycie energii elektrycznej w UE wzrosło tylko o 1% w porównaniu z poziomami z ubiegłego roku. Według analityków, zużycie energii nie ustabilizowało się w pełni, a zwiększony popyt jest wynikiem kryzysu energetycznego oraz wyższych przeciętnych temperatur.
Sprzedaż samochodów elektrycznych
W drugim kwartale 2024 r. w UE zarejestrowano ponad 567 000 nowych pojazdów elektrycznych, czyli mniej o 5% w porównaniu z drugim kwartałem 2023 roku. Oznacza to, iż elektryki stanowią ok. 20% całego rynku samochodowego, czyli mniej niż w Chinach (51%), ale znacznie więcej niż w Stanach Zjednoczonych (10%). Ogółem w pierwszej połowie 2024 r. w UE sprzedano ponad 1,1 miliona nowych pojazdów elektrycznych, co jest wynikiem porównywalnym do osiągniętego w 2023 roku.
Źródło: Quarterly report On European electricity market
Fot. Canva