Polska odnotowuje drugą co do wielkości poprawę w Europie w zakresie cyfrowych usług publicznych

oen.pl 3 dni temu


Od 2020 r. Polska odnotowała drugą co do wielkości poprawę w Europie w zakresie cyfryzacji usług publicznych.

W najnowszej edycji eGovernment Benchmark, badania przygotowanego przez firmę konsultingową Capgemini na zlecenie Komisji Europejskiej, Polska awansowała do średniego dwuletniego wyniku wynoszącego 69 na 100 za okres obejmujący lata 2022–2023. Był to wzrost w porównaniu z wynikiem 62 w okresie 2021/2022 i 55 w latach 2020/2021.

Dało to Polsce drugi co do wielkości wzrost wśród 37 państw objętych badaniem od edycji 2020/2021, ustępując jedynie Grecji, w której wynik wzrósł o 16 punktów, z 52 do 68.

Jednakże w liczbach bezwzględnych wynik Polski pozostaje niższy od średniej Unii Europejskiej wynoszącej 76 punktów. Najwyższe wyniki uzyskały Malta (97 punktów), Estonia (92) i Luksemburg (90).

Najgorsze wyniki w ogólnym zestawieniu odnotowano w Mołdawii (32) i Macedonii Północnej (36), natomiast najniższe wśród państw członkowskich UE odnotowano w Rumunii (48) i na Cyprze (60).

„Poziom dostępności usług publicznych online w Polsce od kilku lat jest naprawdę wysoki i widać, iż wciąż się pod tym względem rozwijamy” – powiedział Marek Woźny z Capgemini Polska, cytowany przez Polską Agencję Prasową (PAP).

„W wielu obszarach cyfryzacji jesteśmy oceniani powyżej średniej europejskiej. Tak jest na przykład w przypadku dostępności pomocy online lub wsparcia dla użytkowników. Polskie strony rządowe uzyskały tutaj 100 punktów, podczas gdy średnia europejska wynosi około 90” – dodał.

Badanie objęło wszystkie 27 państw członkowskich UE, trzy kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (Islandię, Norwegię i Szwajcarię) oraz siedem państw kandydujących do UE (Turcję, Serbię, Ukrainę, Albanię, Czarnogórę, Macedonię Północną i Mołdawię).

Ocenia usługi publiczne świadczone online w czterech wymiarach:

  • Koncentracja na użytkowniku (W jakim stopniu usługi są świadczone online? Jak bardzo są przyjazne dla urządzeń mobilnych?),
  • Przejrzystość (Czy organy administracji publicznej udostępniają jasne i otwarte informacje na temat sposobu świadczenia swoich usług?)
  • Kluczowe czynniki umożliwiające (Jakie technologiczne czynniki umożliwiające świadczenie usług e-administracji są dostępne?)
  • Usługi transgraniczne (Jak łatwo obywatele zagraniczni mogą uzyskać dostęp i korzystać z usług online?).

Cztery wymiary są dalej podzielone na 14 wskaźników. Aby przygotować ranking, Capgemini zbadało średnio 396 stron rządowych na kraj dla państw UE i 403 strony dla innych krajów.

Przepraszamy za przerwanie czytania. Artykuł jest kontynuowany poniżej.


Notes from Poland jest prowadzony przez mały zespół redakcyjny i wydawany przez niezależną, non-profitową fundację, która jest finansowana z darowizn od naszych czytelników. Nie możemy robić tego, co robimy, bez Twojego wsparcia.

Wskaźnikami, w których Polska uzyskała wynik powyżej średniej UE, są: przejrzystość projektowania usług, dostęp do elektronicznej identyfikacji, dokumenty elektroniczne i wstępnie wypełnione formularze.

W głównych wymiarach Polska odnotowała największy wzrost przejrzystości, poprawiając swój wynik o 23 punkty w stosunku do poprzedniej edycji do 65. Odnotowała również solidny wzrost w wymiarze kluczowych czynników, awansując o 15 punktów do 76.

W obszarze zorientowania na użytkownika Polska uzyskała 90 punktów (wzrost o jeden punkt), a w obszarze usług transgranicznych osiągnęła 43 punkty (wzrost o sześć punktów).

W ostatnich latach w Polsce wprowadzono możliwość korzystania z wielu usług publicznych w formie cyfrowej, w tym aplikację mObywatel zamiast fizycznego dowodu osobistego oraz elektroniczne recepty lekarskie.

Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem otwartości danych publicznych, według @Komisja_UE raport, w którym kraj ten został nazwany „trendsetterem”

— Notatki z Polski (@notesfrompoland) 4 stycznia 2024 r.

Źródło głównego obrazu: Ministerstwo Cyfryzacji (na licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL)

Alicja Ptak jest starszą redaktorką w Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla Reuters.




Źródło

Idź do oryginalnego materiału