Poilievre: Carney widział spoty antycłowe Forda przed emisją

goniec.net 1 tydzień temu

Lider konserwatywnej opozycji Pierre Poilievre oskarżył we wtorek premiera Marka Carneya o „zatwierdzenie” antycłowych reklam w Ontario, które prezydent USA Donald Trump uznał za powód zakończenia rozmów handlowych z Kanadą.

Stało się to dzień po tym, jak premier prowincji Ontario, Doug Ford, powiedział reporterom, iż Carneyowi i jego szefowi sztabu, Marc-Andre Blanchardowi, pokazano reklamy przed ich emisją. Poilievre, który nasilił krytykę Carneya za to, iż Kanada nie zawarła jeszcze umowy z Trumpem, twierdzi, iż premier musi teraz „się przyznać”.

Poilievre nie odpowiedział wprost, czy Ford powinien był wcześniej wycofać reklamy, ale stwierdził, iż premierzy „chcą wypełnić pustkę” po Carneyu, który do tej pory nie osiągnął jeszcze porozumienia w sprawie zniesienia lub przynajmniej obniżenia amerykańskich ceł na stal i aluminium.

CBC News, powołując się na wysokiego rangą urzędnika federalnego, który zastrzegł sobie anonimowość, stwierdziło, iż rząd federalny nie był zaangażowany w produkcję ani dystrybucję reklam, jak podaje nadawca.

Minister ds. międzyrządowych Dominic LeBlanc, którego Carney wyznaczył na szefa swojego gabinetu do rozmów przy stole negocjacyjnym, nie odpowiedział bezpośrednio, gdy Poilievre w Izbie Gmin zapytał go, czy Carney lub jego pracownicy widzieli spoty polityczne przed emisją. Zamiast tego bronił braku porozumienia ze strony Kanady, mówiąc, iż kraj ten nie zamierza zgodzić się na coś, co przyniesie korzyści jedynie Amerykanom .

Rząd Forda rozpoczął kampanię PR-ową, która obejmowała wersje 30-sekundowe i 60-sekundowe, za kwotę 75 milionów dolarów. Była ona prowadzona m.in. w trakcie finałów Major League Baseball i finałów American League, w których Blue Jays brali udział, co przyciąga dużą rzeszę widzów.

W spocie znalazł się fragment przemówienia radiowego byłego prezydenta USA Ronalda Reagana z 1987 roku, w którym prezydent mówił: „Wysokie cła nieuchronnie prowadzą do odwetu ze strony państw zagranicznych i wywołania zaciekłych wojen handlowych. Wtedy następuje najgorsze. Rynki kurczą się i załamują. Firmy i gałęzie przemysłu upadają, a miliony ludzi tracą pracę”.

We wpisach Trumpa na temat reklam zamieścił oświadczenie Fundacji Prezydenckiej Ronalda Reagana (i) Instytutu, które zalecało użytkownikom wysłuchanie pełnej wersji przemówienia byłego prezydenta z 1987 r., ponieważ kilka zdań zostało pominiętych we fragmencie, który Ontario ostatecznie wykorzystało w swoich reklamach.

Prezydent USA stwierdził później, iż nie planuje spotkania z Carneyem „przez długi czas”, natomiast premier Kanady stwierdził, iż Kanada jest gotowa do wznowienia negocjacji i była bliska osiągnięcia porozumienia, zanim Trump zerwał rozmowy.

za Canadian Press

Idź do oryginalnego materiału