Decyzje podatkowe będą doręczane za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, pod wskazane przez podatników adresy korespondencyjne. Podatnikom, którzy przed wydaniem decyzji zawnioskowali o doręczenie poprzez ePUAP decyzje, jak dotychczas, zostaną przesłane drogą elektroniczną.
– Decyzje podatkowe, podobnie jak w ubiegłym roku, otrzyma ponad 220 tysięcy mieszkańców – mówi Marcin Urban, Skarbnik Wrocławia. – jeżeli wysokość podatku wynosi do 100 złotych, opłatę należy uiścić w terminie płatności I raty podatku (w tym roku 17 marca). o ile kwota jest wyższa, to rozłożona jest na 4 raty płatne w ustawowych terminach płatności: I rata- 15 marca, II rata – 15 maja, III rata- 15 września i IV rata – 15 listopada – wylicza Marcin Urban.
Decyzje niedoręczone przez pracowników Urzędu Miejskiego do 3 marca 2025 r., będą wysłane listami poleconymi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zobowiązanie z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego można wpłacić:
– bez prowizji w oddziałach PKO Bank Polski S.A. na terenie Wrocławia – szczegóły na stronie: https://bip.um.wroc.pl/artykuly/151/oddzialy-obslugi-bankowej;
– bez prowizji za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Płatniczej Wrocławia PLIP;
– bez prowizji w opłatomatach znajdujących się w budynkach Urzędu Miejskiego Wrocławia – szczegóły na stronie: https://www.wroclaw.pl/urzad/oplatomaty-w-urzedach;
– za pośrednictwem bankowości elektronicznej oraz w placówkach bankowych i pocztowych.
Jeżeli decyzja, ustalająca wymiar podatku od nieruchomości, podatku rolnego lub podatku leśnego, nie została doręczona co najmniej na 14 dni przed terminem płatności podatku, czyli do 3 marca, to termin płatności dla wpłaty jednorazowej lub dla I raty 2025 r. wynosi 14 dni od daty doręczenia decyzji.
– W każdej decyzji, ustalającej wymiar podatku od nieruchomości lub wymiar podatku rolnego i leśnego, podany jest indywidualny numer rachunku bankowego założonego dla nieruchomości, której dotyczy dana decyzja. Ciąg 6 lub 7 ostatnich cyfr numeru konta odpowiada numerowi ewidencyjnemu nieruchomości. To właśnie na ten rachunek należy wpłacić kwotę wskazaną na podatku – tłumaczy dyrektorka Wydziału Podatków i Opłat UM Wrocławia Anna Walenciejczyk.
– Mieszkańcy, którzy mają pytania, mogą uzyskać dodatkowe informacje kontaktując się z telefonicznym Centrum Informacji pod numerem 71 777 77 77 lub odwiedzając stronę BIP – dodaje Anna Walenciejczyk.
Jak otrzymać zwolnienie z podatku od nieruchomości?
We Wrocławiu zwolnienie można otrzymać, montując na budynku lub jego części odnawialne źródło energii. Mogą to być panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, pompy ciepła, gruntowe wymienniki ciepła oraz rekuperatory. Na zwolnienie mogą liczyć właściciele powierzchni przeznaczonych na cele mieszkaniowe w budynkach jedno- lub wielorodzinnych i ich częściach. Zwolnienie będzie również przez cały czas obowiązywało dla spółdzielni w zakresie powierzchni na cele mieszkaniowe.
Wysokość zwolnienia wynosi maksymalnie do połowy poniesionych kosztów inwestycji (czyli nakładów pomniejszonych o finansowanie ze środków publicznych). Program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Od 2020 roku, czyli od początku działania programu do końca 2024 roku, udzielono z tego tytułu zwolnień na łączną kwotę ponad 36 mln zł.