Plug Power wprowadza pierwszy na świecie program cen spot dla zielonego wodoru

enerad.pl 4 godzin temu

Rewolucja na rynku zielonego wodoru

Plug Power, jeden z liderów w branży wodoru, ogłosił uruchomienie pierwszego na świecie programu cen spot dla ciekłego zielonego wodoru. To przełomowe rozwiązanie daje klientom możliwość zakupu wodoru na bieżąco, bez konieczności zawierania długoterminowych umów typu „take-or-pay”.

Andy Marsh, dyrektor generalny Plug Power, podkreśla znaczenie tego kroku dla całej branży:

Nasz pionierski program cen spot jest dowodem na innowacyjność Plug Power, skoncentrowaną na potrzebach klientów. Dzięki dostosowaniu się do rynkowego popytu w czasie rzeczywistym zwiększamy dostępność i konkurencyjność zielonego wodoru, przyspieszając jego wdrażanie w różnych sektorach gospodarki.

Jak działa system cen spot?

Nowy mechanizm pozwala na elastyczne zakupy wodoru w zależności od aktualnego zapotrzebowania. Każdego czwartku S&P Global Platts będzie publikować cenę wodoru na kolejny tydzień, opartą na aktualnych wskaźnikach podaży i popytu Plug Power.

Klienci, którzy zawarli umowę spotową z firmą, mogą dokonać zakupu po ustalonej cenie. Transakcja realizowana jest poprzez zatankowanie dostarczonej przez klienta cysterny w jednej z fabryk Plug Power.

Trzy zakłady produkcyjne, 45 ton wodoru dziennie

Program obejmuje trzy zakłady produkcji ciekłego zielonego wodoru Plug Power:

  • Woodbine (Georgia),
  • Charleston (Tennessee),
  • St. Gabriel (Luizjana).

Łączna dzienna zdolność produkcyjna tych zakładów wynosi 45 ton ciekłego wodoru, co czyni Plug Power trzecim największym producentem tego surowca w Ameryce Północnej. Jest to także jedyna firma na świecie produkująca ciekły zielony wodór na skalę komercyjną.

Sanjay Shrestha, prezes Plug Power, zaznacza, iż nowy system cen spot poprawi wydajność pracy zakładów:

Ponieważ popyt na wodór podlega okresowym wahaniom, nasza inicjatywa cen spot pozwoli nam lepiej zarządzać produkcją, utrzymywać ekonomię skali i maksymalizować zwrot z inwestycji.

Kto skorzysta na cenach spot?

Wprowadzenie modelu cen spot przynosi korzyści wielu branżom. Do kluczowych odbiorców zielonego wodoru należą:

  • detaliści,
  • producenci przemysłowi,
  • elektrownie i operatorzy systemów energetycznych.

Możliwość zakupu wodoru na żądanie pozwala tym podmiotom reagować na zmieniające się warunki rynkowe bez konieczności zobowiązywania się do długoterminowych kontraktów.

Rosnące zainteresowanie rynkowe

Plug Power już podpisał pierwsze umowy spotowe, w tym z jednym z największych światowych dostawców gazów przemysłowych. Firma przewiduje, iż w kolejnych latach większość odbiorców wodoru będzie korzystać z tego modelu.

Andy Marsh podkreśla, iż jest to początek dużych zmian na rynku wodoru:

Wierzymy, iż ta inicjatywa zwiększy zaufanie i przejrzystość na rynku wodoru przemysłowego. W ciągu pięciu lat spodziewamy się, iż większość kupujących będzie korzystać z rynku spot, aby skorzystać z elastyczności, jaką oferuje.

Plug Power umacnia pozycję lidera

Plug Power rozwija kompleksowy ekosystem zielonego wodoru, obejmujący jego produkcję, magazynowanie, transport i wykorzystanie w różnych sektorach gospodarki. Firma wdrożyła już ponad 69 000 systemów ogniw paliwowych i 250 stacji tankowania wodoru – więcej niż jakikolwiek inny podmiot na świecie.

W planach firmy jest budowa kolejnych zakładów produkcyjnych oraz stworzenie „wodorowej autostrady” łączącej Amerykę Północną i Europę. Do 2028 roku Plug Power chce uruchomić nowe fabryki zielonego wodoru (wodoru produkowanego np. z fotowoltaiki) na skalę komercyjną.

Uruchomienie rynku cen spot to kolejny krok w stronę globalnej popularyzacji wodoru jako kluczowego elementu transformacji energetycznej.

Idź do oryginalnego materiału