Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu? RM zajmie się nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

2 godzin temu
Zdjęcie: Autobusy wodorowe


Nowe prawo zakłada m.in., iż w przypadku, kiedy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia Strefy Czystego Transportu dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na którego terenie zostało odnotowane przekroczenie dwutlenku azotu.

Czysty transport publiczny

Wprowadzanie takich stref obowiązkowo będą poprzedzały akcje informacyjne i konsultacje społeczne. Istotnym założeniem ustawy jest obowiązek kupowania przez gminy, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców autobusów zeroemisyjnych na potrzeby komunikacji zbiorowej. Ponieważ będzie to ogromna inwestycja i obciążenie samorządowych budżetów (ok. 900 mln rocznie), dlatego ustawa zakłada, iż okres wymiany potrwa 16 lat.

Warto zauważyć, iż nowela ustawy przewiduje też złagodzenie niektórych przepisów. Dotyczy to wymagań zeroemisyjności innych pojazdów używanych przez służby komunalne – np. śmieciarki. Wymiana tego typu pojazdów to inwestycje, które przytłoczyłyby budżety samorządowe.

Kto w strefie, kto do strefy

Na początek wprowadzenie Stref Czystego Transportu przewiduje się w czterech miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. To w tych aglomeracjach Departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska odnotował w 2022 r. przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego NO2 (dwutlenku azotu). Do tej pory taką strefę od 1 lipca br. dobrowolnie wprowadziła Warszawa. Zakaz wjazdu do SCT obejmującej większą część Śródmieścia dotyczy samochodów z silnikami benzynowymi starszych niż z 1997 roku i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku.

Również krakowscy radni w czerwcu br. podjęli decyzję o wprowadzeniu takiej strefy dobrowolnie. Udało się to po okresie chaosu prawnego (wcześniejszy dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. w tej chwili jej wprowadzenie przesunięto o rok, a urzędnicy zobowiązali się do przeprowadzenia solidnej kampanii informującej o zasadach obwiązywania strefy i skonsultowania zapisów uchwały z mieszkańcami.


Kraków. Rusza kampania przekonująca do strefy czystego transportu


Idź do oryginalnego materiału