Władze Województwa Opolskiego zawarły kontrakt z firmą PESA Bydgoszcz S.A. na dostarczenie pięciu nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych. Wartość jednego pojazdu przekracza 36 milionów złotych, a całościowa wartość inwestycji – z opcją zakupu dziesięciu dodatkowych składów – może przekroczyć 543 miliony złotych. Pierwsze pociągi mają dotrzeć do regionu do marca 2028 roku.
Kolejne nowoczesne pociągi od PESA Bydgoszcz
To kolejna kooperacja samorządu województwa z bydgoskim producentem. Wcześniejsze zamówienia obejmowały elektryczne pojazdy ELF. Partnerstwo z PESA świadczy o konsekwentnym podejściu do modernizacji taboru kolejowego w regionie.
Nowe pociągi spalinowe PESA to połączenie nowoczesnych technologii, komfortu i dbałości o środowisko. Składy będą osiągać prędkość do 120 km/h i zostaną dopuszczone do eksploatacji również w Czechach. Każdy z nich pomieści 219 pasażerów, w tym 100 na miejscach stojących. Producent zastosuje silniki Rolls-Royce Solutions zgodne z normą emisji spalin Stage V i przygotowane do zasilania biopaliwem syntetycznym.
Na pokładzie znajdą się systemy bezpieczeństwa ERTMS/ETCS, Wi-Fi, gniazdka USB i 230V, klimatyzacja, nowoczesne wyświetlacze informacyjne, system audio-wideo i monitoring. Składy będą w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Znajdzie się tam miejsce na wózki, rowery, a także pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.
Zachęta do przesiadki dla zmotoryzowanych
Wiceprezes PESA Bydgoszcz, Jacek Rudewicz, podkreśla, iż pojazdy zaprojektowano z myślą o pasażerach. – To komfortowy, lekki i energooszczędny tabor zbudowany w technologii spawania laserowego. Spełnia surowe normy środowiskowe, a jednocześnie prezentuje się nowocześnie i przyjaźnie – komentuje.
Marszałek województwa Szymon Ogłaza zaznacza, iż inwestycja w kolej to działanie strategiczne. – Jako region przygotowujemy się do przyszłego przetargu na operatora przewozów regionalnych. Silna baza taborowa zwiększa naszą pozycję negocjacyjną. Chcemy, by mieszkańcy wybierali kolej zamiast samochodu dzięki częstym, punktualnym i wygodnym połączeniom – mówi.
Członek zarządu województwa Robert Węgrzyn zwraca uwagę na nadchodzące zmiany. – Planujemy rozwój linii zelektryfikowanych, m.in. na trasach Opole – Nysa i Opole – Kluczbork. Nowe pociągi będą idealnie dopasowane do potrzeb zmodernizowanej infrastruktury – ocenia.
Model PESA 231M to dwuczłonowy pojazd spalinowy nowej generacji, stworzony w oparciu o doświadczenia z eksploatacji składów LINK. Konstrukcja oparta na platformie modułowej znajduje już zastosowanie m.in. w Kolejach Czeskich, Mazowieckich i Dolnośląskich. A to potwierdza jej funkcjonalność i wysokie standardy techniczne.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania