Rząd Irlandii zatwierdził nowe przepisy, które mają lepiej chronić interesy klientów. Wprowadzenie tych zmian stanowi odpowiedź rządu na rosnące potrzeby społeczne i ekonomiczne.
Nowelizacja prawa zatwierdzona przez rząd wprowadza istotną zmianę, zgodnie z którą konsumenci w Irlandii będą mieli ustawowe prawo do rozwiązania umowy bez ponoszenia jakichkolwiek kar.
Nowe prawo w Irlandii
Wielu operatorów telefonii komórkowej i dostawców internetu w Irlandii korzysta z tzw. klauzul ICPI (in-contract price increase), które pozwalają im jednostronnie zwiększać ceny usług w trakcie obowiązywania kontraktu. Praktyka ta stała się powszechna, a podwyżki zwykle ogłaszane są raz do roku – najczęściej na wiosnę.
Dotychczas konsumenci nie mieli możliwości bezpłatnego rozwiązania umowy, choćby jeżeli nie zgadzali się z podwyżką. W przypadku standardowych 24-miesięcznych kontraktów często dochodziło do jednej lub dwóch podwyżek bez prawa do rezygnacji bez konsekwencji finansowych.
Nowelizacja prawa zatwierdzona przez rząd wprowadza istotną zmianę: jeżeli operator zdecyduje się na podwyższenie opłat w trakcie trwania umowy, klient będzie miał ustawowe prawo do jej rozwiązania bez ponoszenia jakichkolwiek kar.
Chociaż nowe przepisy nie zakazują stosowania klauzul ICPI w umowach, to w momencie realnego podniesienia opłaty – niezależnie od tego, czy będzie to powiązane z inflacją (CPI), czy będzie to stała kwota – klient zyska możliwość rezygnacji z usług bez żadnych konsekwencji.
Podwyżki opłat w umowach w Irlandii
Zmiana ta jest szczególnie istotna w kontekście rosnących kosztów życia w Irlandii. Daje konsumentom większą kontrolę nad wydatkami i możliwość swobodnego wyboru operatora, który oferuje bardziej korzystne warunki.
Z badań przeprowadzonych przez irlandzki urząd regulacyjny ComReg wynika, iż większość użytkowników nie wie, jak działają klauzule ICPI i jakie mają skutki prawne. Wprowadzenie jasnych przepisów oraz obowiązku informowania klientów o planowanych podwyżkach ma zwiększyć przejrzystość na rynku usług telekomunikacyjnych.
Nowe przepisy zmuszą operatorów do wcześniejszego informowania klientów o każdej planowanej podwyżce wynikającej z klauzuli ICPI oraz do umożliwienia im rezygnacji z umowy. To istotny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego traktowania konsumentów, którzy zyskają realną możliwość porównania ofert i wyboru tej, która najlepiej odpowiada ich potrzebom.
Wprowadzenie tych zmian stanowi odpowiedź rządu na rosnące potrzeby społeczne i ekonomiczne oraz kolejny krok ku większej ochronie praw konsumenta w cyfrowej rzeczywistości.
Więcej: gov.ie

2 tygodni temu





![Rusza modernizacja kamienicy przy Rynku Głównym w Krakowie [WIZUALIZACJE]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/wizualizacje6-1024x581.jpg)

![Poseł Marcin Grabowski odwiedził szkołę i strażaków. "Jesteście wielcy!" [WIDEO, ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/599019041_2064711584348387_5119485706206622473_n.jpg)


![Sprzedawcy nie chcą, byś to wiedział. Tak rozpoznasz starą rybę w 5 sekund! [PORADNIK]](https://warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2017/12/carp-2410791_960_720.jpg)

